اخبار

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف: پتروشیمی ها، مقصر افزایش بهای آب معدنی و ظروف یکبار مصرف هستند

بسپار/ ایران پلیمر با وجود تعیین نرخ 3800 تومانی خوراک واحدهای پتروشیمی برای ترغیب آنها به عرضه ارز خود در سامانه نیما، صنایع مرتبط با محصولات پلیمری از جمله آب معدنی و ظروف یکبار مصرف از افزایش بهای تولیدات پتروشیمی ها امان نمانده اند.

فعالان صنایع پایین دستی پتروشیمی و تولیدکنندگانی که با محصولات پلیمری سر و کار دارند، می گویند که افزایش نرخ برابری ارزها، تمایل به صادرات محصولات پتروشیمی ها را افزایش داده و آنها برای کسب درآمد بیشتر، کمتر محصولات خود را در بورس عرضه می کنند؛ از این رو تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی مرتبط با این محصولات با مشکل روبرو شده است.
پس از اجرای سیاست های جدید ارزی در فروردین ماه امسال، پتروشیمی ها که سالیانه 13 میلیارد دلار درآمد ارزی دارند، ملزم شدند که ارز حاصل از صادرات خود را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و گروه دوم کالایی در سامانه ارزی نیما ثبت کنند و برای این کار نرخ خوراک آنها با تخفیف ویژه، 3800 تومان محاسبه می شود.

افزایش 20 درصدی قیمت آب آشامیدنی
دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی از افزایش 20 درصدی قیمت این محصول خبر داد و گفت: با توجه به افزایش 370 درصدی قیمت مواد اولیه برای کارخانجات تولیدی و بسته بندی آب معدنی و نقش 60 درصدی آن در قیمت نهایی آن، «اصلاً ما نباید آب معدنی تولید کنیم». 
«پیمان فروهر» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امکان افزایش بیش از 20 درصدی آب معدنی میسر نیست زیرا بازار برای این افزایش کشش ندارد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی تاکید کرد: واحدهای تولیدکننده به لحاظ اقتصادی، عقلی و قلبی دلشان نمی خواهد که افزایش قیمتی داشته باشند زیرا معاش مردم اجازه افزایش بیش از این را نمی دهد و ممکن است از سبد کالایی حذف شود.
وی با بیان اینکه مشکل تامین مواد اولیه کارخانجات آب معدنی از سه ماهه آخر پارسال شروع شد، گفت: این وضعیت با بروز نوسان های ارزی ادامه یافت و در نهایت با افزایش قیمت ارز، پتروشیمی ها مبنا را ارز 4200 تومانی قرار دارند. 
فروهر اظهارداشت: «برخی مواد اولیه را خریدند و به صورت خام صادر کردند یا ارز آزاد آن را فروختند و برخی دیگر نیز مواد را به پریفورم (ماده اولیه تولید بطری) تبدیل و سپس صادر می کنند». 
وی افزود: «البته یک عده دلال نیز وجود دارد که مصرف کننده واقعی نیستند و این مواد اولیه را می خرند و با توزیع در بازار اختلال به وجود می آورند». 
دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی و آشامیدن بزرگترین چالش این حوزه را تهیه ماده اولیه تولیدی بیان کرد و گفت: این مواد در بازار وجود ندارد و اگر هم باشد 400 درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است. 
وی با اشاره به اینکه مواد اولیه بطری در داخل تولید می شود، افزود: البته در گذشته واردات هم داشتیم اما در شرایط کنونی به دلیل نبود نقدینگی و تمایل نداشتن صادرکنندگان، وارداتی در این حوزه نداریم. 
فروهر اظهارداشت: ظرفیت تولید با نیاز داخل کشور برابر است و در تراز متعادل قرار دارد.

پتروشیمی ها مقصر افزایش بهای ظروف یکبار مصرف ها
«حمید صمدی» رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بهای مواد اولیه ظروف یکبار مصرف نسبت به پارسال تقریباً 2 برابر شده است. 
وی اظهار داشت: بیشتر مواد اولیه ما داخلی است و افزایش قیمت به پتروشیمی ها برمی گردد که خوراک را ارزان تر می گیرند اما نرخ محصول را بالاتر می گذارند و برخی نیز برای اینکه گران تر بفروشند، در بورس کمتر عرضه می کنند. 
رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف صادرات مواد اولیه، افزایش قیمت دلار، کاهش عرضه مواد اولیه در بورس و رقابتی شدن آن را از دیگر دلایل گرانی مواد اولیه عنوان کرد. 
صمدی با اشاره اینکه ظروف یکبار مصرفی پلیمری و سلولزی هستند، گفت: سالانه بیش از یک میلیون تن مواد پلیمری در تهیه ظروف یکبار مصرف استفاده می شود. 
رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف گفت: اگرچه مواد اولیه 20 درصد رشد کرد اما در سه ماه گذشته بازار ثبات داشت. 
وی تاکید کرد: تولیدکنندگان زیادی در تهیه این ظروف یکبار مصرف فعالیت می کنند بنابراین کمبود ظروف یکبار مصرف در بازار نداریم بلکه گرانی این ظروف را داریم. 

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا