دسته بندی نشده

رییس سازمان توسعه تجارت: به جای وزارت صمت ۸۰ هزار نفری، وزارتخانه چابک ۲ هزار نفری می خواهیم

بسپار/ ایران پلیمر رئیس سازمان توسعه تجارت کشور اظهار داشت: یکی از دلایل ضعف در رقابت پذیر بودن صنعت و تولیدات داخلی کشور، حکمرانی است. در حکمرانی دولت، مجلس، مردم و رسانه نقش دارند.

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت که به همراه مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و علیرضا مناقبی رئیس مجمع عالی واردات در یک برنامه تلویزیونی با موضوع رقابتی شدن محصولات ایرانی حاضر شد، در این باره اظهار داشت: کالا تبلور مجموعه ای از فرآیندهاست. اگر در هر یک از حلقه های فرآیند تولید کالا مزیت نداشته باشیم، نمی توانیم رقابت کنیم و تا زمانیکه زنجیره کالا کامل نباشد نمی توان وارد فضای رقابت پذیری شویم.

وی با تاکید بر اینکه قبل از رقابت پذیری باید زنجیره کالای خود را تکمیل کنیم، افزود: باید کیفیت را در تولید، فرآوری، لجستیک، بسته بندی، بازاریابی و خدمات پس از فروش مدیریت کرد.

پیمان پاک یادآور شد: زنجیره کامل باعث بوجود آوردن سه فاکتور ثبات قیمت، ثبات کیفیت و تعهد زمانی می شود. زنجیره ای که متاسفانه در بازار داخلی و خارجی کشورمان وجود ندارد. این موضوع سبب می شود تا کالا در کشور به عنوان یک کالای اصلی قلمداد نشود و به عنوان یک کالای جایگزین به شمار آید.

وی افزود: متاسفانه در پیاده سازی برنامه ها که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد موفق نبوده ایم. یکی از دلایل ضعف در رقابت پذیر بودن صنعت و تولیدات داخلی کشور، حکمرانی است. در حکمرانی دولت، مجلس، مردم و رسانه نقش دارند.

وی معتقد است؛ تا اصلاح سیاست حکمرانی صورت نگیرند، وضعیت ما هر دولتی با هر رویکردی با هر جناح و هر نگاهی وضعیت بدین شکل خواهد بود. باید از دولت مطالبه شود تا به جای وزارت صنعت ۵۰ یا ۸۰ هزار نفری، یک وزاتخانه چابک ۲ هزار نفری داشته باشد.

در هماهنگی اضلاع مختلف اجرایی و قانونگذاری باید به کیفیت برسیم

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه برنامه اظهار داشت: تولید کالای رقابت پذیر و قابل رقابت در دنیا به شکل انبوه منجر به صادرات می شود و سبب سرمایه گذاری خواهد شد. همچنین این مسیر باعث ایجاد زیرساخت، اشتغال و جذب سرمایه های جدید می شود.

وی افزود: این نوع نگرش به مسئله توسعه در دنیا آثار و طبعات بسیار خوبی به همراه داشته به نوعی که به یک الگو تبدیل شده است. در ایران از برنامه اول و دوم توسعه به بعد مرتب به دنبال تولید رقابت پذیر بوده ایم و نهادسازی کشور نیز در همین مسیر بود.

وی به سیاستگذاری صنعتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در کشور هیچ گونه سیاستگذاری صنعتی در هیچ کدام از حوزه ها وجود ندارد و نیازمند سیاستگذاری صنعتی هستیم تا بدین شکل جای خود را در بازار دنیا پیدا کنیم و برای رسیدن به این نقطه نیز تمهیدات لازم فراهم شود. در این مسیر کنار سیاستگذاری صنعتی، سیاست تجاری نیز وجود دارد که باید با همدیگر همراه باشند و زمانی که مقدمات برای صنعت فراهم می شود، باید در حوزه بازاریابی نیز حمایت شود.

طغیانی با بیان اینکه ظرفیت تولیدی کشور بسیار گسترده، متنوع و بروز است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از امروز سیاستگذاری مناسب در حوزه صنعتی، تجاری و رقابت پذیر کردن کالاها و غیره انجام دهیم، باید شفافیت سازی و آگاهی در روند تولید کالا صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: در هماهنگی اضلاع مختلف اجرایی و قانونگذاری باید به کیفیت برسیم.

طغیانی عنوان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان کشور کوچک و متوسط هستند و بر تولید متمرکز هستند. بنابراین؛ از آنها نمی توان توقع بازرگانی و تجارت و ورود به حوزه بازاریابی، برند سازی داشت. بنابراین؛ این مسئله نیازمند تدبیر است.

امروز رقابت و رفاقت را از مردم گرفته ایم

علیرضا مناقبی رئیس مجمع عالی واردات اذعان داشت: با معنا کردن رقابت به طور صحیح می توان نتیجه درست به دست آوریم. یک تولید کننده زمانی می تواند خوب حرکت و رقابت کند که با یک ثبات وارد سیستم بازار شود.

وی افزود: اگر یک تولید خوب، با صرفه اقتصادی و رقابت پذیر داشته باشیم، قطعا به دنبال آن صادرات خوب خواهیم داشت. بنابراین؛ اگر تولید خوبی نداشته باشیم، قطعا صادرات، واردات و رقابت خوبی نخواهیم داشت.

مناقبی خاطرنشان کرد: ما نیاز به بازاری داریم که برای همگان باشد تا بستری از رقابت ایجاد شود و نگاه خود را نسبت به واردات تصحیح کنیم. ما کالا وارد نمی کنیم بلکه بخش عمده واردات ما مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات است که در اختیار تولید قرار می گیرد.

وی افزود: رقابت را باید در بازار داخلی و خارجی با کیفی سازی محصولات تعریف کرد. برای کالای داخلی باید به شکل موقت در قالب رفتارهای حمایتی اولویت قائل شویم.

وی افزود: اگر تولید کننده ای در کشور کالایی را با کیفیت مناسب، با کمیتی که توانایی ارضای بازار را داشته باشد و با قیمت مناسب تولید کند، هیچ واردکننده ایی حاضر نیست که سرمایه خود را برای کالایی که بازار فروش ندارد خرج کند و لطمه ببیند.

مناقبی با بیان اینکه نیازمند ثبات هستیم، گفت: مشکل اینجاست که تمام آزموده هایی که خطا شده است مجددا آزموده می شود. امروز به هیچ عنوان کسی مخالف با تولید ملی نیست. ولی مهم است که بدانیم کجا و چه کالایی باید تولید کنیم، مردم را حمایت کرده و امور مردم را به مردم واگذار کنیم. متاسفانه امروز رقابت و رفاقت را از مردم گرفته ایم و تولید کننده مقابل وارد کننده و وارد کننده مقابل صادرکننده و هر سه مقابل دولت قرار می گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا