اخبار

رکورد تقاضا در بازار «پی وی سی» شکست

به گزارش «پتروتحلیل»، به این ترتیب عرضه ۲ هزار و ۹۹۲ تنی پی وی سی بندرامام ۱۱۴ هزار تن تقاضا داشت، یعنی ۳۸ برابر عرضه.

گر چه به خاطر قرار گرفتن در آخرین ماه از سال، حجم تقاضا بیشتر از معمول شده است، اما غیبت پتروشیمی اروند به دلیل مشکلات در فرآیند تولید و همچنین تعهدات این مجتمع از دلایلی است که نگرانی مصرف کنندگان پی وی سی را افزایش داده است.

از سوی دیگر حجم صادرات نیز به دلیل افزایش قیمت در هندوستان و پاکستان افزایش یافته و به این ترتیب پتروشیمی غدیر هم حجم عرضه های خود را در بازار داخل کاهش داده است.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم معتقد است؛ روز گذشته تقاضای خرید پی وی سی بندرامام، ۳۸ برابر عرضه بود و برای خرید ۱۱ تن پی وی سی نیازمند به تناژ ورودی ۴۱۸ تنی بودیم.

 

وی ادامه داد: در این حالت خریدار نیازمند به نقدینگی ۸۵ میلیون تومانی است و هر خریداری که قصد خرید  ۲۲ تن پی وی سی را داشت باید ۸۳۶ تن ثبت سفارش انجام می داد و همچنین مبلغ ۱۷۰ میلیون تومان تامین وجه می کرد.

به گفته مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم، غیبت اروند و کاهش عرضه های غدیر و بندرامام سبب شده تا بازار پی وی سی با التهاب در پایان سال همراه باشد، این در حالی است که واقعا تقاضای نهایی در بازار داخل به این مقدار رشد نکرده است.

وی در ادامه به سالانه بودن ثبت سفارش برای خرید پی وی سی اشاره می کند و معتقد است؛ با وجود سالانه بودن ثبت سفارش خرید، دارندگان کدهای معاف از مالیات نیز به معاملات با تناژهای بالا ورود کردند و در نتیجه به مابقی خریداران مجال خرید ندادند.

به گفته موسوی، تنها راه حل در شرایط فعلی افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان پی وی سی و یا ماهانه کردن سقف ثبت سفارش و اعمال محدودیت خرید برای تناژ ورودی خریداران است.

به این ترتیب روز گذشته پی وی سی گرید ۶۵ بندرامام که به میزان ۲ هزار و ۹۹۲ تن عرضه شده بود، ۱۱۴ هزار و ۹۲۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۲ هزار و ۷۰ تومان و نهایتا سقف قیمت یعنی ۲ هزار و ۲۷۷ تومان برای خرید این کالا ثبت شد. همچنین گرید ۷۰ پتروشیمی آبادان که به صورت سلف و با حجم ۱۰۰ تن عرضه شده بود نیز ۱۷۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۲۷۷ تومان و قیمت خرید آن هم ۲ هزار و ۵۰۵ تومان بود.

عرضه ۵۰۰ تنی پی وی سی ۶۵ پتروشیمی غدیر هم به میزان ۱۹ هزار و ۷۵۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۷۰ تومان و با سقف قیمت ۲ هزار و ۲۷۷ تومانی مورد معامله قرار گرفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا