اخباراخبار ویژه

روند بسیار کند واکسیناسیون بر اساس گروه های سنی/ آیا دولت در حال فروش واکسن به بخش خصوصی است؟!

بسپار/ ایران پلیمر روند واکسیناسیون (علیه بیماری کرونا) در کشور به دلیل تاثیر آن بر تعداد فوتی های چند صد نفره هر روزه و البته اثرات بسیار مشهود آن بر وضعیت اقتصادی کشور در مقایسه با کشورهایی که سازوکار واکسیناسیون در آنها موفق عمل کرده، مورد توجه بسیاری از کارشناسان در کشور است.

هر چند خرید واکسن های مشخصی در زمان مناسب در ابتدا ممنوع اعلام شد و سپس به مدت طولانی به قصد ایجاد رانت برای به اصطلاح تولید داخلی همچنان واردات واکسن در دستور کار نبود، بالاخره زمانی که رشته کار از دست رها شد و ده ها هزار نفر جان خود را از دست دادند، در این روزها شاهد ورود تک میلیون دوز واکسن هایی هستیم که برای رسیدن به ایمنی جمعی در کشور به حدود 120 میلیون دوز و تزریق آنها نیازمندیم.

اما آنچه باعث نوشتن این یادداشت شده است، بی مدیریتی مفرط در اجرای واکسیناسیون در کشور است که البته در هیچ کجای دنیا مسبوق به سابقه نیست.

ابتدا واکسیناسیون براساس گروه های سنی که در معرض خطر بیشتری قرار داشتند آغاز شد. سپس گروه های پرخطر شغلی از کادر درمان (تا بیماران خاص)، معلمان و کادر آموزش، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه ها، دانشجویان کارشناسی ارشد، دکترا و طلاب، کارکنان صدا و سیما، کارمندان صف و ستادی در بانک های دولتی و خصوصی، خبرنگاران، مأموران نیروی انتظامی، رانندگان خودروهای حمل‌ونقل عمومی و زندانیان در کنار اعلام سنی، برای تزریق واکسن فراخوانده شدند.

اما چندی بعد با کندی شدید در اعلام گروه های سنی این شبهه پیش آمد که همزمان با سرعت گرفتن نسبی ورود واکسن، این واکسن ها دقیقا به چه مصرفی می رسد. آیا نهادها و سازمان های مختلف در حال سهم خواهی بوده و هستند؟

با گردشی در اخبار مشخص می شود که گروه های دیگری در حال واکسیناسیون هستند از یکصد هزار شاغل در بخش خودروسازی و قطعه سازی کشور تا تعداد نامشخصی از کارکنان مشغول در صنعت نفت و گاز، اهالی بازار سرمایه، هنرمندان و آنها که نمی دانیم!

نکته حتی این هم نبود که اولویت های واکسیناسیون دقیقا بر چه مبنایی چیده می شود و در شبکه های اجتماعی مکررا گفته می شد که هر کس، هر یک نفری که می تواند واکسن بزند، به نفع کل جامعه خواهد بود و هست.

اما مساله این بود که برخی از مجموعه ها واکسیناسیون همکاران خود را به عنوان یک امتیاز در فضای عمومی به اشتراک می گذاشتند و از سوی کارکنان نیز این اخبار با قدرشناسی بازنشر می شد. سوال این بود که مکانیسم این واکسیناسیون چیست؟

بله چنانکه قابل پیش بینی هم بود گفته می شود که دولت در حال فروش واکسن به برخی سازمان های خصوصی و نیمه دولتی است!

اقدامی که ماه ها پیش توسط اتاق بازرگانی پیشنهاد و درخواست آن (یعنی واردات مستقیم واکسن به هزینه کارفرمایان و واکسیناسیون رایگان کارگران) در وزارت بهداشت با مخالفت و سنگ اندازی مواجه شد. کاری که می توانست به زنده ماندن صدها نفر در این بازه زمانی کمک کند. اما عدم شفافیت و رانت مانع از آن شد.

 

آمار در لحظه واکسیناسیون در ایران و دنیا را اینجا ببینید

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا