اخبار

روش جدید برای تولید مواد شیمیایی سبز با استفاده از میکروب های مهندسی شده

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققان از روش ارگانیسم ها برای تولید مواد شیمیایی بدون آسیب رسیدن به آنها برای تولید مواد شیمیایی و سوخت کپی برداری کرده اند. روش جدید که بوسیله دانشمندان در Imperial College London توسعه داده شده است نیاز به سوخت های فسیلی برای تولید مواد شیمیایی، پلاستیک ها، الیاف و بنزین را کاهش می دهد.

در حال حاضر تعداد زیادی از ماده های شیمیایی مفید از سوخت های فسیلی تولید می شوند که این نیاز به استخراج از منابع محدود زیر زمینی دارد. یک روش جایگزین ، مهندسی کردن ریزسازواره ها (میکروارگانیسم ها) مثل Escherichia coli (E.coli) و Cyanobacteria برای تولید مواد شیمیایی از دی اکسید کربن اتمسفر می باشد. اما بسیاری از مواد شیمیایی که با این روش می تواند تولید شود برای ریزسازواره ها سمی می باشند. بنابراین توانایی آنها برای تولید مقادیر زیاد از این مواد کاهش می یابد. محققان با بررسی رفتار ریزسازواره های طبیعی در برابر مواد شیمیایی سمی موجود در آنها ، نشان داده اند که می توان باکتری ها را طوری برنامه ریزی کرد که مواد شیمیایی بدون آسیب رساندن به خود تولید کنند.

از این روش برای تولید مواد شیمیایی مفید ، پلاستیک ها و حتی سوخت می توان استفاده کرد. بنابراین نیاز به سوخت های فسیلی کاهش یافته و تغییرات آب و هوایی به حداقل می رسد. این روش جدید در Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است. ارگانیسم ها گاهی اوقات مواد شیمیایی تولید می کنند که برای خودشان سمی است اما آنرا بطور ایمن ذخیره می کنند. آنها اصلاح کوچکی در مواد شیمیایی ایجاد می کنند تا آنها غیر خطرناک شوند. مواد شیمیایی حاصله به مشتقات آنها (derivatives)  معروفند و با یک واکنش شیمیایی نسبتا ساده قابل تبدیل به مواد شیمیایی اصلی می باشند. گروه تحقیقاتی از این ایده استفاده کردند و با استفاده از مهندسی ژنتیک ، E.coli و cyanobacteria را به تولید 1-octanol مجبور کردند.

این ماده شیمیایی در تولید خوشبو کننده ها و عطر ها استفاده می شود و برای باکتری سمی می باشد. سپس یک دستورالعمل اضافه به باکتری اضافه شد تا آنها بتوانند دو مشتق متفاوت از 1-octanol را که برای باکتری خطر کمتری دارد تولید کنند. به گفته محققان اگر این روش در مقیاس صنعتی انجام شود باکتری های مهندسی شده می توانند مشتقات غیر سمی 1-octanol را تولید کنند که این مواد به آسانی قابل تبدیل به 1-octanol می باشند. این گروه دریافتند که سامانه آنها قادر به تولید 1-octanol بدون اثر منفی بر روی رشد باکتری می باشد. این سامانه نسبت به سامانه های فاقد مرحله مشتق سازی مقادیر بیشتری 1-octanol تولید می کند زیرا مشتقات دارای سمیت کمتری می باشند. بعلاوه دارای حلالیت بیشتری در آب یا حلال اطراف خود می باشند. به گفته Dr. Jones هر چه ماده شیمیایی حلالیت بیشتری داشته باشد سریعتر از سلول خارج می شود و در فرآیند های باکتری تداخل ایجاد نمی کند. این تحقیق بوسیله the European Union’s Horizon 2020 program حمایت مالی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا