اخبار

روش‌های جدید برای توسعه پلیمرهای پایدار در چاپ سه بعدی برای کاربردهای پزشکی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر دانشمندان دانشگاه بیرمنگام از روشی جدید برای ساختن بسپارهای طبیعی از مولکول‌های معطر در درخت‌های کاج و درخت‌های میوه استفاده کردند. این روش می‌تواند منجر به تولید نسل جدیدی از مواد پایدار برای استفاده در کاربردهای زیست‌پزشکی برای نمونه‌های چاپ شده سه بعدی شود.

این مولکول‌ها که ترپن terpenes نام دارند، در روغنی که از گیاهان گرفته می‌شود، یافت می‌شوند و اغلب در تهیه عطر، لوازم آرایش و سایر محصولات خانگی از آن‌ها استفاده می‌شود. از این مواد همچنین می‌توان در تولید رزین استفاده کرد.

پژوهشگران به منظور یافتن مسیری برای تولید بسپارهای پایدار، روشی را برای استخراج مولکول‌های ترپن و تبدیل آن‌ها به رزین‌های پایدار طراحی کردند. با ترکیب این مواد با آمیزه‌های پایه گوگردی آلی (تیول‌ها)، این رزین می‌تواند با قرارگیری در معرض نور تبدیل به یک ماده جامع شود.

فرآوری ترپن‌ها با این روش سبب می‌شود این مواد به ویژه برای فرایندهای چاپ سه بعدی لیتوگرافی فضایی مناسب شوند؛ فرایندی که در آن اقلام در لایه‌های مختلف ساخته شده و سپس تحت اشعه فرابنفش به هم می‌چسبند تا محصول نهایی آماده شود.

نویسنده مسئول، پروفسور Andrew Dove توضیح می‌دهد: «ما نیازمند یافتن مسیرهای پایداری برای تولید محصولات بسپاری هستیم که متکی به مواد پتروشیمی نباشند. ترپن‌ها به عنوان موادی با پتانسیل واقعی در این زمینه در این پژوهش شناخته شدند و پژوهش‌های ما گامی امیدبخش در راستای تحت کنترل در آوردن این مواد طبیعی است.»

ترپن‌های گوناگون، خواص گوناگونی دارند و گام بعدی برای تیم ما بررسی جامع‌تر این خواص برای کنترل بهتر آن‌هاست. با وجود اینکه مولکول‌های معطر در خواص ترپن‌ها حیاتی نیستند، پژوهشگران تمایل دارند بدانند آیا این مواد قابل استفاده در برخی محصولات هستند یا خیر. نتایج این پژوهش در نشریه شیمی بسپار (Polymer Chemistry) منتشر شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا