اخباراخبار ویژه

رنگ های فوق سفید به خنک ماندن ساختمان ها کمک می‌کنند

خبر خوب در رابطه با گرم شدن کره زمین این است که مردم از انرژی بسیار کمتری برای گرم نگهداشتن ساختمان‌های تجاری استفاده می‌کنند. خبر بد این است که از انرژی بیشتری برای خنک کردن ساختمان‌ها استفاده می‌شود. دانشمندان مواد در UCLA موفق به تولید رنگ ابر سفید شده‌اند که بالای 98% از گرمای آمده از سمت خورشید را منعکس می‌کند. تحقیق آنها در Joule Journal چاپ شده است. در صورت استفاده از این رنگ در پوشش خارجی ساختمان‌ها و برروی سقف‌ها، این موضوع می‌تواند به میزان قابل توجهی باعث کاهش هزینه خنک کردن شوند و بهتر از رنگهای موجود در بازار عمل کنند.
آسوات رامان، استادیار مهندسی و علوم مواد در UCLA می‌گوید: هنگامی که در یک روز آفتابی یک تیشرت سفید می‌پوشید، شما احساس خنکی بیشتری دارید و این موضوع به علت انعکاس بالاتر نور خورشید است و این موضوع در رابطه با ساختمان نیز مطرح می‌باشد. رنگهای سفید روی ساختمان، باعث خنک شدن آن می‌شوند اما این رنگ جدید کار بیشتری نیز می‌کند. آنها گرمای ناشی از تشعشعات مادون قرمز را نیز دور کرده و این موضوع باعث خنک تر شدن ساختمان می‌شوند. خنک کننده تابشی باعث کاهش دما تا محدوده کمتر از دمای اتاق می‌شود.
بهترین رنگهای سفید در حدود 85% تابش خورشید را منعکس می‌کند. تشعشعات باقی مانده توسط ساختار شیمیایی رنگ جذب می‌شوند. محققین نشان دادن اصلاحات ساده در فرمولاسیون رنگ باعث انعکاس بالای 98% تابش خورشید می‌شود. در رنگ سفید تجاری از مواد انعکاس دهنده نور خورشید مانند اکسید تیتانیم استفاده شده است. این ساختار علاوه بر انعکاس نور مرئی و مادون قرمز قابلیت جذب اشعه ماورای بنفش را نیز دارد. در رنگ ابر سفید تهیه شده، از مواد ارزانی مانند باریتین که یک رنگدانه مورد استفاده توسط هنرمندان است و پودر تفلون استفاده شده است. این دو ماده قابلیت انعکاس اشعه ماورای بنفش را دارند. همچنین در فرمولاسیون جدید از غلظت کمتری از چسب پلیمری استفاده شده است و در نتیجه گرمای جذب شده نیز کاهش می‌یابد.
خنک کردن محیط ساختمان
بسیاری از ایالت‌ها از جمله کالیفرنیا و نیویورک، استفاده از تکنولوژی “سقف خنک” برای ساختمان‌های جدید را رواج می‌دهند. مندال می‌گوید: استفاده از این تکنولوژی باعث کاهش گرمای موجود در ساختمان‌ها می‌شوند. به نظر می‌رسد استفاده از این رنگ در مقیاس بالا باعث تغییرات مثبت در وضعیت تغییرات آب و هوا می‌شود. اما این موضوع نیازمند همکاری جهانی است.
بایستی به این موضوع توجه داشت که اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز گرچه با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند اما در بالا رفتن دمای هر سطحی نقش بسیار مهمی دارند.
با گرم‌تر شدن زمین، استراتژی خنک شدن ساختمان‌ها برای انسان‌ها بسیار حائز اهمیت است و بایستی به آن توجه ویژه‌ای شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا