مقالات

رنگدانه های نو، رنگ های نو، طرح های نو!

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، بدون حضور میله و مخروط در چشم انسان­ها، جهان اطراف ما مکانی بسیار خسته­ کننده خواهد بود. بدون رنگ، جزئی کلیدی از تجربه دیداری ما از بین می­رود و صنایع مختلف از جمله طراحی داخلی، گرافیک، مد و لباس، تبلیغات و خصوصاً صنعت تولید پوشش و پوشرنگ نیز به نابودی کشیده می­شود. خوشبختانه، این تصویر دنیای ما نیست و لذت مشاهده جادوی رنگ­ها را هر روز تجربه می­کنیم.   

 

شروع از ایندیگو، اکنون اینجا هستیم

رنگرزی لباس­ها در گذشته تنها به­ کمک مواد طبیعی انجام­ پذیر بود. رنگ­های مختلف از منابع متعددی تامین می­شد، مانند گیاهان خاص، حشرات، موجودات آبزی. رنگ آبی از گیاه ایندیگو (این گیاه همواره دارای چنین کاربردی است) و قرمز از حشره کرمس (Kermes) استخراج می­شد.

امروزه اختلاط چند رنگدانه از این منابع محدود برای خلق رنگ­های چشمگیر و با دوام کافی نیست. با پیشرفت پوشش­های ساختمانی، هنر و علم در کنار یکدیگر شگفتی می­ آفرینند. برخلاف رنگ آبی که از لباس­های جین شما حین شستشو خارج می­شود، پوشش­های فلزی روکشی مقاوم و پایدار با ظاهری چشم ­نواز ایجاد می­کند.

در طراحی محصولات جدید در هر صنعتی، روش­ها و منابع جدید مورد آزمایش قرار می­گیرند تا بتوان محصول را به ­صورت اقتصادی و با بالاترین بازده بهبود داد. برای سال­های متمادی، از پوشش­های ساختمانی فلزی برای ایجاد انواع فام­ها استفاده می­شد اما با افزایش دانش مربوط به رنگدانه و رزین، پوشش­های نو و رنگ­هایی که هرگز دیده نشده­ بودند وارد میدان شدند. یکی از دلایل درخشش این اختراعات جدید، ظهور فناوری هایی است که امکان استفاده از رنگدانه ­هایی با قابلیت ایجاد استحکام و مقاومت در پوشش را فراهم می­کند و همچنین محدوده رنگ­ها و خواص پوشش را گسترش می­دهد.

رسانه ­های اجتماعی خصوصاً اینستاگرام (Instagram) و پینترست (Pinterest) موجب افزایش انعکاس فرهنگ­ در پالت­ های رنگی و طراحی­ها شده ­است. فراگیر شدن چنین رسانه ­هایی که بر مبنای عکس و تصویر هستند، سبب تغییر مداوم ترجیح رنگی در میان معماران و صاحبخانه ­ها شد ه­است که تنوع سلیقه و میزان تقاضای مصر ف­کنندگان را می­افزاید. ترکیب شیمیایی پوشش­ها در تلاش برای برآورده کردن تقاضای بازار به­سرعت پیشرفت کرده­است و در مواردی حتی فراتر از آن گام برداشته است.

 

چه چیزی در درون پوشش است؟

دانستن اینکه پوشش فلزی از چه ترکیباتی ساخته شده ­است بسیار حائز اهمیت می­باشد. پوشش­های بر پایه رزین پلی ­وینیلیدن فلوراید (PVDF) در فرآیندهای اعمال به روش کلاف پوشانی (کویل) و اکستروژن کاربرد دارند. محصولات فلزی پوشش داده شده به روش کویل، در ابتدا به ­صورت ورق تخت هستند و سپس به­ منظور استفاده برای کاربردهای مختلف مانند پنل ­های سقف و دیوار شکل داده می­شوند.

در پوشش­ دهی به روش کویل، پوشش مورد نظر پیش از شکل­ دهی ورق فلزی بر روی آن اعمال می­شود. اما در فرآیند اکستروژن آلومینیوم، پوشش نهایی پس از فرم دادن محصول بر روی آن افشانده می­گردد. اکسترودرها توانایی ایجاد تمام اشکال مورد نظر معماران را دارند. رایج­ترین فرم این محصولات، آلومینیوم ­های مورد استفاده در قاب پنجره، کرکره، ویترین فروشگاه­ها و سامانه ­های ورودی است.

پس از تهیه یک ورق فلزی و یا شکل­دهی، پوشش­های فلزی ساختمانی نقش خود را آغاز می­کنند. تولیدکنندگان جهت بهبود این پوشش­های مرغوب بر پایه PVDF، فرمول­هایی منحصربه ­فرد حاوی رزین، رنگدانه، حلال و افزودنی ارائه می­کنند. اگرچه تمام اجزاء موجود در رنگ بر خواص نهایی آن اثرگذار است، رنگدانه ­ها بزرگ­ترین نقش را ایفا می­کنند. نه تنها رنگ و خواص ظاهری پوشش، بلکه دوام آن نیز تحت تاثیر رنگدانه است.

رنگدانه­ ها دارای انواع مختلف غیرآلی (سرامیک)، آلی و صدفی هستند. ظاهر، دوام و کیفیت کلی پوشش از چنین تنوعی اثر می­پذیرد که در پیشرفت صنعت پوشش بسیار حائز اهمیت است.

·        رنگدانه­ های آلی طبیعی و درخشان هستند، اما مقاومت جوی و عمومی ضعیفی دارند. این رنگدانه­ ها علی­رغم ایجاد رنگ­هایی سرزنده، در برابر نور خورشید، رطوبت و تغییرات دمایی مقاوم نیستند.

·        رنگدانه­ های غیرآلی (سرامیک) از اکسیدفلزات و مخلوط آن­ها ساخته می­شوند و برای محافظت در برابر عوامل جوی بسیار عالی هستند. اگرچه برای سال­های طولانی دوام می ­آورند، پوشش­های حاوی این رنگدانه­ ها درخشندگی بالایی ندارند و بیشتر فام­های طبیعی مانند قهوه­ای، خاکستری و بژ راشامل می­شوند.

·        رنگدانه­ های صدفی معمولاً از صفحات کوچک آلومینیومی، میکا و مواد مشابه آن ساخته می­شوند. این رنگدانه ­ها موجب براقیت و تلألو پوشش می­شوند و حتی رنگ پوشش را بسته به نور تابشی و زاویه مشاهده ­کننده تغییر می­دهد.

این سه نوع رنگدانه، بیشترین سهم را در فرمول­ های پوشش به خود اختصاص می­دهند و رنگ، جذابیت، دوام و کیفیت ظاهری پوشش را تعیین می­کنند. به ­کمک تنوع این رنگدانه­ ها و دیگر اجزاء پوشش، هر روز شاهد خلق نوآوری در فناوری­ رنگ و پوشش هستیم.

 

(ادامه دارد…) 


متن کامل این مقاله را در شماره 187ام  دوماهنامه پوشرنگ که در  اسفند ماه منتشر شده است بخوانید. 
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا