مقالات

رقیب ما در منطقه چه می کند؟

مهندس فرزانه آزادی منش

مقدمه

شرکت صنایع پایه‌ای عربستان سعودی (Saudi Arabia Basic Industries Corporation) یا Sabic، تولید کننده ی فعال مواد شیمیایی و مواد واسطه، بسپارهای معمول و نوین، فلزات و مواد کشاورزی به خصوص کودها می باشد. این شرکت بزرگترین شرکت موجود در کشور عربستان سعودی بوده در حالی که تنها 70 درصد از سهام آن مربوط به اين کشور می باشد. سایر سهام داران خصوصی این شرکت از شش کشور ديگر منطقه می باشند. به علاوه Sabic بزرگترین شرکت پتروشیمی خاورمیانه شناخته می شود. این شرکت تا سال 2013 چهارمین تولید کننده‌ی مواد شیمیایی در دنیا بوده و در حال حاضر دومین تولید کننده‌ی اتیلن گلایکول در دنیا شناخته شده و انتظار می رود با معرفی برنامه های توسعه ای جدید، به اولین تولید کننده در دنیا تبدیل شود. شرکت Sabic سومین تولید کننده پلی اتیلن و چهارمین تولید کننده‌ی پلی الفین‌ها می باشد. به علاوه این شرکت بزرگترین تولید کننده‌ي MTBE (متیل ترت بیوتیل اتر)، پلی کربنات، پلی فنیلن و پلی اتر ایمید است. شعبه ی اصلی این شرکت در شهر ریاض واقع است. شرکت Sabic دارای شش واحد برنامه ریزی های راهبردی، 60 برنامه ی جهانی توسعه ای در کشورهای مختلف، یک مرکز تحقیقات و نوآوری، 12 مرکز فناوری و 4 مرکز کاربردی می باشد. سالیانه 150 محصول جدید در این شرکت تولید و با توجه به محصولات آن تا به حال 8000 پتنت جهانی توسط Sabic به ثبت رسیده است.

 

تاریخچه

این شرکت در سال 1976 توسط حاکمان سلطنتی کشور عربستان سعودی بنا شد تا محصولات جانبی نفت به مواد شیمیایی، بسپارها و کودها تبدیل شود. اولین رئیس این شرکت غازی عبدالرحمن القصیبی بود. تولیدات این شرکت در سال 1985 به 5/6 میلیون تن رسید. پنج سال بعد تولیدات این شرکت به 13 میلیون تن، تا سال 2003 به 42 میلیون تن و در سال 2012 از مرز 60 میلیون تن گذشت. این شرکت برای بیش از 40000 نفر اشتغال زایی کرده و دارای 60 کارخانه و مراکز تولیدی در بیش از 40 کشور در سراسر دنیا می باشد. Sabic از لحاظ تنوع محصولات تولیدی دومین و از لحاظ گستردگی هشتادوهشتمین شرکت دنیا می باشد.

 

برنامه های توسعه ای

1)    تمایل Sabic به افزایش سرمایه گذاری در چین و ژاپن

شرکت پتروشیمیایی Sabic برنامه‌ای کاملا جدی در مورد افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در چین از طریق گسترش فعالیت های خود در پروژه‌ی مشترک با بزرگترین شرکت پتروشیمی این کشور به نام Sinopec واقع در تیانجین را داراست. این گسترش سرمایه گذاری به نحوی است که سوددهی برای هردوطرف به صورت مشترک انجام گیرد.

به گفته ی نایب رئیس شركت Sabic به Arab News، این شرکت باید حضور خود را در چین خصوصا پس از موفقیت فاز اولیه ی پروژه ها که بر تولید اتیلن با ظرفیت یک میلیون تن تمرکز داشت، تداوم بخشد. این سرمایه گذاری به مبلغ 2 میلیون دلار انجام گرفته و برای تولید سالانه 260 هزار تن پلی کربنات فعالیت خواهد کرد. سرمایه گذاری برای انجام این پروژه از سال قبل آغاز شده و انتظار می رود تا پایان سال 2015 به بهره برداری برسد. این سرمایه گذاری، فاز دوم پروژه ی تولید اتیلن خواهد بود.

لازم به ذکر است که این سرمایه گذاری و ادامه همکاری پایان برنامه های همكاري این دو شرکت نخواهد بود. به گفته‌ی نایب رئیس Sabic، این شرکت به دنبال پروژه های جدید برای ایجاد رقابتی موثر در منطقه خصوصا در کشور چین می باشد. طبق گفته ی این شخص، محصولاتی که در این پروژه تولید شوند به بهبود شرایط بخش پتروشیمی خصوصا در تیانجین کمک شایانی کرده و شرایط اقتصادی را به سمت و سوی مناسبی هدایت خواهد کرد. این پروژه مشترک که معمولا با عنوان Sabic Sinopec شناخته می شود، به بسیاری از نیازهای بازار پتروشیمی در منطقه ی آسیا اقیانوسیه پاسخ خواهد داد.

شرکت Sabic امیدوار است با انجام این پروژه مزایایی رقابت پذیر ایجاد کرده و چین و عربستان سعودی را به پیشرفتی چشمگیر در راستای هدف های پتروشیمی و ایجاد رابطه ای دوستانه هدایت نماید.

علاوه بر گسترش سرمایه گذاری ها در چین، Sabic تصمیم دارد نقش خود را در تولیدات کشور ژاپن نیز پر رنگ نماید. ژاپن در فعالیت های پتروشیمیایی خود به تولید 40000 نوع رزین گرمانرم، آمیزه های ویژه، فیلم‌ها، ورقها، افزودنی ها و … مشغول بوده تا راه حل‌هایی نوین برای هر بخش از زندگی مدرن شامل خودروسازی، تولیدات الکترونیکی، مراقبت های سلامتی، روشنایی و ساخت و ساز را فراهم آورد.

نایب رئیس شرکت Sabic، به امکان گسترش پروژه‌های مشترک با ژاپنی ها اشاره کرده که در مراحل نهایی مذاکرات می باشد. این پروژه ها هر دو شرکت را به رشد بیشتر هدایت کرده و زمینه‌ی گسترش همکاری‌های بیشتری را نیز ایجاد خواهد کرد.

 

متن کامل این مقاله را در ماهنامه بسپار شماره 159 آبان ماه 1394 بخوانید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا