اخبار

رضا علیخانزاده: لایحه اصلاح قانون تعاون یک عقب گرد است

رضا علیخانزاده، رییس هیات مدیره شرکت تعاونی رنگ و رزین الوان و رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تعاون ایران با اشاره به عدم تحقق شاخص‌های هدف‌گذاری شده تعاون در برنامه پنجم، از رایزنی با مجلس برای تکرار احکام بخش تعاون برنامه پنجم در برنامه ششم خبر داد.

او به مهر گفت، بخش تعاون یکی از سه رکن اصلی اقتصاد کشور است و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی دولت، تعاون و بخش خصوصی ۳ رکن اقتصاد کشور محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: قطعا برای اینکه سرمایه‌ها به بخش تعاون جذب و هدایت شوند قوانین کشور کفایت می‌کنند و در این زمینه خلاء قانونی وجود ندارد اما مشکل و مانع اصلی، فاصله زیاد قوانین مصوب با عملیاتی شدن و اجرای این قوانین است.

وی اجرا نشدن قوانین تسهیل کننده بخش تعاون را از معضلات اصلی این حوزه عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه سهم تعاون از اقتصاد ملی باید به ۲۵ درصد می‌رسید. در طول اجرای برنامه پنجم (۹۰ تا ۹۴) در مقاطعی سهم تعاون از اقتصاد به حدود ۶ تا ۷ درصد رسید اما طبق برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر این سهم بین ۴ تا ۵ درصد است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب و کار اتاق تعاون ایران افزود: علاوه بر این در برنامه پنجم، سهم تعاون از بازار پولی کشور ۱۵ درصد هدف‌گذاری شد؛ همچنین قرار بود ۳۰ درصد از وجوه حاصل از واگذاری‌ها در اختیار بخش تعاون قرار گیرد که هیچ یک از این شاخص‌ها تحقق پیدا نکرده است.

علیخانزاده گفت: با توجه به عدم تحقق احکام بخش تعاون در برنامه پنجم توسعه، رایزنی و مذاکراتی با برخی نمایندگان مجلس صورت گرفته تا احکام برنامه پنجم در برنامه ششم نیز عینا تکرار شود.

وی همچنین درباره لایحه اصلاح قانون تعاون که اکنون در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفته است نیز، ادامه داد: برای فعالان بخش تعاون تعجب آور است بدون مشورت بدنه کارشناسی این بخش که نبض تعاون را در اختیار دارند، لایحه اصلاح قانون تعاون تهیه و به مجلس ارائه شده است.

این فعال بخش تعاون اظهار کرد: در شرایطی که بر اساس قوانین بالادستی، تصدی‌گری‌ها باید به غیردولتی‌ها واگذار شود اما متاسفانه لایحه اصلاح قانون تعاون بیانگر آن است که دولت در نظر دارد تصدی‌گری کند و این موضوع با روح قانون همخوانی ندارد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب و کار اتاق تعاون ایران با تاکید بر تناقض لایحه اصلاح قانون تعاون با جایگاه و اهمیت این رکن از اقتصاد گفت: با تصویب این لایحه، یک عقب‌گرد در انتظار بخش تعاون خواهد بود.

وی درباره نظر کلی کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اظهار کرد: خوشبختانه فراکسیون تعاون مجلس و همچنین نظر غالب نمایندگان نسبت به لایحه اصلاح قانون تعاون منفی است و امیدواریم کلیات آن در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز رد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا