اخبار

ترانزیت کالا از مسیر ایران امسال 70 درصد رشد کرد

بسپار/ایران پلیمر رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: ترانزیت کالا از مسیر ایران به رقم حدود 12 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل 70 درصد رشد داشته است.

 مسعود خوانساری امروز در سی و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار کرد: طبق گزارش گمرک حجم تجارت خارجی کشور در 11 ماهه به 90 میلیارد دلار رسید که در مجموع 38 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

وی با اشاره افزایش ترانزیت کالا از مسیر ایران بیان داشت: ترانزیت کالا از مسیر ایران  به رقم حدود 12 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل 70 درصد رشد داشته است که اگرچه رقم خوبی بوده اما نسبت به جایگاه ایران و موقعیت جغرافیایی کشورمان این رقم بسیار پایین است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: ایران هم می‌تواند هاب دریایی و هم هاب هوایی و شاهراه شرق به غرب و شمال به جنوب باشد که متاسفانه در سال های اخیر ما غافل بوده ایم و مسیرهایی که طراحی شده به عنوان یک کمربند – یک جاده اغلب سعی کرده اند که ایران را از نظر جاده‌ای، دریایی، هوایی و زمینی و حتی لوله‌کشی‌های نفت و گاز دور بزنند.

خوانساری بیان داشت:  تورم کشور منتهی به بهمن 1400 با یک درصد کاهش به 41.4 درصد رسیده است و اگرچه هنوز بیش از 40 درصد است اما خوشبختانه یک درصد کاهش داشته است.

وی افزود: براساس گزارش رویترز تورم سالانه آمریکا منتهی به ژانویه 2022 در مقایسه مدت مشابه 7 و نیم درصد رشد داشته است و برای هشتمین ماه متوالی تورم آمریکا به 5 درصد رسیده است و پیش بینی می شود که توسط فدرال رزرو افزایش نرخ بهره انجام شود که اگر این موضوع تحقق یابد طبیعتا بر اقتصاد دنیا نیز تاثیر خواهد گذاشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: ترکیه نیز تورم بالای 20 درصد داشته است و براساس ارزیابی‌های اولیه اداره امور بازرگانان قیمت انرژی که نسبت به ژانویه سال گذشته 26 دهم درصد افزایش بی سابقه داشته است در ماه ژانویه شاخص تورم در حوزه یورو به رکورد جدیدی رسیده است و قیمت کالاها و خدمات در این ماه افزایش 5.1 درصدی داشته که این رقم بالاترین شاخص تورم از سال 99 یعنی تغییر سیاست پولی اروپا به یورو بوده است.

وی با اشاره به مسائل پیش آمده بین روسیه و اوکراین بیان داشت: این مساله بی سابقه بود، هنوز اثرات کرونا به اتمام نرسیده، مناقشات روسیه و اکراین شرایط اقتصادی دنیا را یک مقدار تیره تر کرده است و افزایش قیمت انرژی، نفت، گاز، گندم، ذرت، روغن آفتابگردان و هزینه های حمل و نقل و بیمه کاملا خودشان را مشخص کرده‌اند.

خوانساری بیان داشت: صادرات بدون نفت خام ایران در 11 ماهه 1400 به کشور روسیه 539 میلیون دلار بوده و به کشور اوکراین 67 میلیون دلار بوده است و در مقابل واردات ایران از روسیه در زمان یاد شده یک میلیارد و 45 میلیون دلار و از کشور اوکراین حدود 112 میلیون دلار بوده که طبیعتا با این اتفاقات باید به فکر جایگزینی واردات و صادرات باشیم.

وی افزود: هر دو کشور حدود 29 درصد از صادرات گندم، 19 درصد صادرات ذرت، 80 درصد صادرات روغن آفتابگردان جهان را به خود اختصاص داده اند و کارشناسان سازمان خواربار کشاورزی معتقدند که شرایط حال و حاضر در ایجاد ناامنی در ایجاد بازار غذا و مخصوصا در کشورهای خاورمیانه که 70 درصد نیاز غلات خود را از این دو کشور تامین می کنند خواهند داشت و با طولانی شدن جنگ تاثیر حداکثری خواهد داشت.

خوانساری افزود: میزان صادرات نفت و گاز روسیه حدود 275 میلیارد دلار است که از 425 میلیارد دلار کل صادراتش حدود 75 میلیارد دلار صادرات نفت و گاز است که طبیعتا هم روی اقتصاد روسیه تاثیرگذار است و هم روی اقتصاد جهان و اثر آن بر روی نفت و بنزین بوده و قیمت نفت روز گذشته به بالای 120 دلار رسید.

وی گفت: ‌مسائلی که بین روسیه و اوکراین بوجود آمده است اگر ادامه یابد طبیعتا خطرناک خواهد بود و امیدواریم هر چه زودتر بحران حل شود، اما با توجه به تورم ترکیه و بالا رفتن قیمت نفت، امیدواریم از این موقعیت استفاده کنیم و تنگناهای سال گذشته را کمتر داشته باشیم.

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا