اخبار

رشد 60 درصدی درآمدهای مالیاتی 9 ماهه

بسپار / ایران پلیمر محمد مسیحی با اشاره به اینکه قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دیماه سال ۱۴۰۰ اجرایی می شود، اظهارداشت: پس از سیزده سال اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده، نیمه اول نخست امسال قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده تصویب و از ۱۳ دی ماه امسال قانون جدید اجرایی خواهد شد.

وی افزود: این قانون با استفاده از تجربه گران‌بهای سال‌های اجرا و همچنین تجربه سایر کشورها و شنیدن نقطه نظرات و انتقادات فعالان اقتصادی و تولید اصلاح و بازنگری شده و به زودی اجرایی خواهد شد تا در امور تولید فعالیت‌های اقتصادی تسهیل صورت بگیرد.

معاون درآمدهای سازمان امور مالیاتی افزود: حمایت از تولید با این امکان استرداد مالیات به‌ویژه در بخش ماشین‌آلات خطوط تولید یکی از نقاط قوت این قانون محسوب می‌شود. همچنین اشخاص حقوقی از شروع فعالیت خود امکان استفاده از اعتبار مالیاتی را بر مبنای قانون جدید خواهند داشت و مشکلات و موانع گذشته مرتفع شده است.

مسیحی با تاکید بر اینکه معافیت های مالیاتی نیازمند اصلاح هستند تصریح کرد: برخی از معافیت‌ها حذف شده و برخی اقلام نیز به جمع معافیت‌های مالیاتی پیوستند بنابراین پایه اصلی این معافیت‌ها سبد مصرفی خانوار را پوشش بیشتری می‌دهد و پس از آن مباحث درمانی از جمله بیمه‌های عمر، زندگی و درمان را در بر گرفته است.

وی ادامه داد: خدمات ورزشی با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح همچنین و آب مصرفی محصولات کشاورزی و بیمه آنها هتل‌های ۳ ستاره و پایین‌تر مهمانپذیرها از این مالیات معاف شدند. قند و شکر نیز که پیش‌تر مشمول معافیت بود به شمول مالیات تغییر کرده است.

مسیحی به ویژگی‌های قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و یادآور شد: اصلاح فرایند دادرسی مالیاتی، متناسب‌سازی جرایم مالیاتی، حمایت از تولید و کشاورزی از جمله این موارد هستند و با آماده شدن سامانه پایانه های فروشگاهی بستری برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است که این مالیات به حلقه آخر یعنی مصرف کننده منتقل خواهد شد.

وی عنوان کرد: برنج، شیر، پنیر، روغن نباتی که تولید داخلی باشند از شمول مالیات بر ارزش افزوده حذف شدند.

تحقق 108 درصد از درآمدهای مالیاتی در 9 ماهه امسال

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به میزان درآمدهای ۹ ماهه مالیات تصریح کرد: در ۹ ماهه سال جاری وصولی مالیاتی ۶۰ درصد رشد داشته و ۱۰۸ درصد نسبت به بودجه مصوب تحقق پیدا کرده است، پیش ‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رقم مصوب بودجه محقق شود.

مالیات 9 درصدی ارزش افزوده جایگزین عوارض 5 درصدی بلیت هواپیما می‌شود

مسیحی در مورد موضوع افزایش بلیط هواپیما با اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده تصریح کرد: بلیط هواپیما مشمول عوارض خاص 5 درصدی بوده که با اجرای این قانون، عوارض 5 درصد حذف و 9 درصد مالیات جدید جایگزین می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی همه هزینه‌هایی که بابت خرید هواپیما، تجهیزات و خدمات پرواز استفاده می‌کنند، به نحوی خواهد بود که بیش از 5 درصد عوارض گذشته نمی‌شود. به نحوی استفاده می‌کنند که با کسر نرخ مالیات جدید بیش از همان 5 درصد گذشته نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس مبنی بر شناسایی شرکت‌های صوری و چگونگی برخورد با آنها در قانون مالیات ارزش افزوده جدید، عنوان کرد: در حال حاضر 5 هزار شرکت صوری و کاغذی از طریق حسابرسی مالیاتی شناسایی شده، این شرکت‌ها صرفاً نظام مالیاتی را متأثر نمی‌کند بلکه کل اقتصاد و نظام بانکی را هم درگیر کرده است.

امکان نظارت بر حلقه‌های تولید، توزیع و مصرف با راه‌اندازی سامانه پایانه‌های فروشگاهی

وی تصریح کرد: با ورود به محتوای معاملات، این شرکت‌ها شناسایی می‌شوند و در آسیب‌شناسی‌ای که وجود داشته است، مشخص شد که عمده این شرکت‌ها اواخر دهه هفتاد و هشتاد ثبت شده‌اند. با اجرای قانون سامانه پایانه‌های فروشگاهی، در سال 1401 کنترل‌های لازم برای نظارت بر عملکرد از طریق صورتحساب‌های الکترونیک با دقت بیشتر صورت می‌گیرد تا بتوان در حلقه‌های تولید، توزیع و مصرف نظارت جدی‌تری صورت بگیرد.

اعتبار مالیاتی شرکت‌های صوری رد شد

معاون سازمان مالیاتی ادامه داد: اشخاصی که از شرکت‌های صوری خرید داشته باشند، اعتبار مالیاتی آن شرکت‌ها رد شده است و سازمان مالیاتی با بررسی تراکنش‌های بانکی رصد معاملات و ریسک شرکتها نسبت به مالیات اقدام می‌کند.

وی به شگردهای جدید فرار مالیاتی در این بحث اشاره کرد و یادآور شد: به جای شرکت‌های صوری، فاکتورهای صوری پدیدار شده‌اند. به عبارت دیگر، هر دو طرف معامله واقعی هستند، اما فاکتور آنها صوری است؛ یعنی خریدار از دریافت صورتحساب امتناع می‌کند و شخص ثالثی که نیاز به این فاکتور دارد از آن استفاده خواهد کرد.

مسیحی در مورد زمان اجرای سامانه پایانه فروشگاهی گفت: در حال حاضر مدیریت آن در بخش مرکز تنظیم مقررات سازمان پیگیری و پیاده‌سازی آن در حال انجام است. بخشی از وظایف نیز به شرکت پیمانکار داده شده و سال 1401 عملیاتی می‌شود، اما زمان دقیقی برای اجرا نمی‌توان ارائه داد، بنابراین برای وصول مالیات قانون ارزش افزوده که قانون‌گذار آن را بر بستر سامانه مؤدیان پیش‌بینی کرده، تا آن زمان بنا به بانک‌های اطلاعاتی و معاملاتی فصلی‌ای که وجود دارد، اجرای مالیات ارزش افزوده انجام خواهد شد.

این مقام مسئول تأکید کرد: نمی‌توان گفت با قانون جدید مالیات ارزش افزوده، درآمدها قابل توجه می‌شود بلکه فرایند انتقال بار مالیاتی تسهیل می‌شود. فرار مالیاتی با سامانه مؤدیان کمتر خواهد شد و سهم دولت از این مالیات کاهش می‌یابد و نرخ آن از 6 درصد قانون فعلی به 5 درصد می‌رسد و سهم 3 درصدی شهرداری‌ها از 3 درصد به 4 درصد افزایش می‌یابد.

معاون سازمان مالیاتی با بیان اینکه بخشی از کالاهایی که در مرحله واردات معاف از مالیات هستند، همان مقطع بازمی‌گردد و در مراحل بعدی مشمول مالیات خواهند بود.

فقط سود، کارمزد و اجرت ساخت طلا مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود

مسیحی در مورد مالیات طلا و جواهر اظهار داشت: در قانون جدید اصل طلا، جواهر و پلاتین مشمول مالیات ارزش افزوده نیست و فقط سود، کارمزد و اجرت ساخت شامل مالیات ارزش افزوده می‌شود و مردم برای خرید و فروشندگان در حین فروش نیز دقت داشته باشند که از 13 دی‌ماه این فرایند عملیاتی می‌شود.

استرداد مالیات بر ارزش افزوده به‌صورت علی‌الحساب

وی در مورد نحوه استرداد مالیات صادرکنندگان گفت: در قانون جدید استرداد علی‌الحساب پیش‌بینی شده. در احکام بودجه سال 98 و 99 استرداد مالیات بر ارزش افزوده منوط به رفع تعهد ارزی شده بود که جمع‌آوری اطلاعات از گمرک، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها منجر به طولانی شدن فرایند استرداد شده بود. همچنین برخی موارد که به هیأت حل اختلافات مالیاتی می‌رود، فرایند را طولانی می‌کند. با این وجود در قانون جدید، تسریع و تسهیل صورت گرفته است.

به گفته این مقام مسئول، سازمان امور مالیاتی معتقد است معافیت‌های مالیاتی باید کاهش یابد و مدافع اعمال معافیت نیستیم و صرفاً براساس تجربه داخلی و کشورهای خارجی عمدتاً معافیت‌ها به سبد کالای مصرفی خانوار و محصولات کشاورزی می‌رسد، بنابراین حمایت از تولید و سایر بخش‌ها باید به واسطه کارکرد بازتوزیع مالیاتی صورت بگیرد.

مسیحی در مورد مالیات خودروهای لوکس عنوان کرد: سال گذشته آیین‌نامه آن در دولت تصویب نشد. امسال 28 آذرماه آیین‌نامه مصوب و به سازمان مالیاتی ابلاغ شد بنابراین باید اطلاعات مربوطه از دستگاه‌های ذیربط به ویژه نیروی انتظامی برای دریافت مالیات دریافت شود.

اطلاعات خانه‌های خالی 15 روز زودتر از مهلت تعیین شده برای مردم به سازمان مالیاتی داد شد

وی در مورد مالیات خانه‌های خالی نیز به فارس گفت: طبق ماده 54 مکرر اصلاحی، وظیفه شناسایی و احصاء واحدهای خالی به وزارت راه و شهرسازی سپرده شده تا از ملی املاک و اسکان جمع‌آوری شود و همچنین دسترسی برخط به سازمان مالیاتی داده شود. اطلاعاتی که در حال حاضر ارائه شده مخدوش و ناقص است بنابراین سازمان مالیاتی برای تشخیص مالیات هر واحد به اطلاعات هویتی ملک و مالک و بازه زمانی خالی بودن ملک نیاز دارد. علاوه بر آن باید مشخص شود در طول یک‌سال بیش از 120 روز این واحد خالی بوده باشد. البته مجموعه توالی و تناوب آن مهم نیست.

مسیحی عنوان کرد: در حال حاضر مجلس و کمیسیون اصل 90 به موضوع مالیات از خانه‌های خالی ورود کرده است و جلساتی در این راستا برگزار کردیم.

وی در مورد املاک مسکونی لوکس و گرانقیمت طبق قانون بودجه نیز خاطرنشان کرد: آیین‌نامه این موضوع مهرماه امسال به تصویب رسید و باید اطلاعات آن از طریق دستگاه‌های دارنده به سازمان مالیاتی یا دراختیار سازمان مالیاتی قرار گیرد. همچنین در این باره تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری داشتیم و قرار شد اطلاعات ظرف مهلت مقرر به دست ما برسد. یک‌ماه از مکاتبات می‌گذرد و قرار بود 15 روزه این اطلاعات را به ما بدهند اما هنوز به دست سازمان نرسیده است.

معاون سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سؤال فارس که لایحه مالیات بر مجموع درآمد افراد به کجا رسید، گفت: نیمه اول سال 99 این لایحه تهیه و به هیأت دولت رفت. با استقرار دولت سیزدهم این لایحه به وزارت اقتصاد بازگشته و امیدواریم تا پایان سال به دولت بازگردد.

وی تاکید کرد: اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه که از طریق CD ارائه شد مخدوش و ناقص است. تاریخ و مدت زمان خالی بودن ملک مهم است. هر واحد طبق قانون می‌تواند 120 روز خالی باشد که در اطلاعات وزارت راه رعایت نشده است. افراد تا پایان دی ماه فرصت دارند نسبت تعیین تکلیف خانه خالی اقدام کنند اما زودتر از موعد اطلاعات داده شد. همچنین آیین نامه‌های مربوط به خانه‌های خالی نهایی نشده است.

 

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا