اخبار

رشد 38 درصدی ارزش معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا در سال 98 نسبت به سال قبلتر

بسپار/ ایران پلیمر تالار محصولات پتروشیمی بورس کالا درسال 98، میزبان معامله حدود ۴.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۴۲ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان بود که ارزش این تالار با رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه بود.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، سال 98 بازار پلیمرهای بورس کالا شاهد داد و ستد 3.2 میلیون تن از انواع پلیمرها بود که نشان می‌دهد وضعیت تولید در صنایع تکمیلی به رغم برخی محدودیت‌های اقتصادی از کارنامه قابل قبولی برخوردار بوده است. این وضعیت در شرایطی که به ثبت رسید که سال گذشته رشد قیمت نیمایی ارز تکانه مهمی برای رشد قیمت‌ها در بورس کالا و بازار آزاد بود اگرچه افت بهای جهانی محصولات پتروشیمی می‌تواند به کاهش قیمت‌ها در بورس کالا کمک کند.

بازار محصولات پلیمری در بورس کالا سال گذشته را در شرایطی پشت سر گذاشت که شاهد سقوط آزاد بهای نفت خام بود و متعاقب آن قیمت‌ها در غالب بازارهای پلیمری افت نرخ جدی را سپری کردند. کاهش قیمت خوراک مایع در جهان در کنار افت نرخ در بازار مواد اولیه و الفین‌ها موجب شد تا بخش عرضه با محوریت قیمت تمام شده تولیدات کاهش نرخ را از مسیر داده‌های بنیادین خود در پیش بگیرد که در نهایت میل به افت قیمت‌ها را تقویت کرد.

این در حالی بود که بخش تقاضا نیز افت چشمگیری را شاهد بود آن‌هم در وضعیتی که تاکنون دلیل قاطعی برای بازیابی تقاضای پیشین  به ویژه از سمت کشورها غربی را شاهد نیستیم. این روند کلی البته تنها در پایان سال گذشته خودنمایی نکرد بلکه در ماه‌های پایانی سال 98 شاهد روند نزولی قیمت‌ها بودیم که مسیر را برای افت نرخ فراهم کرده بود. این جریان کلی البته اوج خود را هم‌اکنون پشت سر می‌گذارد تا جایی که تکانه‌های اخیر و شاید مقطعی برای نفت خام توانسته بخشی از بدبینی‌های موجود را پوشش دهد ولی هنوز خوش بینی خاصی را در بازارها شاهد نیستیم.

از هم‌اکنون بازارهای پلیمری منتظر افت قیمت‌ها هستند ولی کاهش نرخ تنها واقعیت این روزهای بازار نیست و انتظارات بسیاری در حاشیه بازار پلیمرها در جهان وجود دارد که غالب آن‌ها روزهای سختی را هشدار می‌دهد. شاخص‌های کالایی با محوریت نفت خام و فرآورده‌های نفتی به سادگی به سطوح قیمتی سال 2003 نزدیک شده بودند که می‌تواند اثر واقعی خود را به مرور زمان به اثبات برساند.

تجربه نشان داده که رکود در بازارهای جهانی در بازار داخلی نیز ایفای نقش خواهد کرد که یکی از خروجی‌های مهم آن احتمال کاهش حجم معاملات در بورس کالاست . با توجه به این موارد از هم‌اکنون انتظار می رود تا حجم معاملات سال جاری در بورس کالای ایران برای پلیمرها  با تغییراتی همراه شود.

آمارها نشان می‌دهد در تالار محصولات پتروشیمی برای سال 98، در حالی حدود ۴.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۴۲ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان معامله شد که ارزش این تالار با رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه بود به‌طوری که بیش از ۳.۲ میلیون تن محصول به صورت نقدی و ۱.۳ میلیون تن به صورت سلف فروخته شد؛ ارزش معاملات نیز ۲ درصد کاهش یافت و حجم معاملات نسیه نیز به ۶۰۱۶ تن کالا رسید. همچنین، در تالار مذکور حدود ۱.۳ میلیون تن محصول شیمیایی و ۳.۲ میلیون تن محصولات پلیمری معامله شد.

ارقام فوق به این معنی است که حجم داد و ستد پلیمرها در سال گذشته به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن تغییر محسوسی نداشته است یعنی بعد از سال‌ها رشد حجم معاملات، سال گذشته بورس کالا شاهد رشد جدی حجم داد و ستد نبود، این در حالی است که سال 98 یکی از سال‌های سخت برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود یعنی پتانسیل افت حجم تولیدات صنعتی منطقی است اگرچه در بازار پلیمرهای بورس کالا افت گسترده‌ای را شاهد نبودیم. این وضعیت به معنی آن است که بازار پلیمرها در سال گذشته توانست در برابر تکانه‌های اقتصادی موجود موضع‌گیری مطلوبی داشته باشد که همین وضعیت برای این بازار مهم منطقی ارزیابی می‌شود.

البته این مطلب را باید در نظر گرفت که نوسان قیمت ارز نیمایی موجب شد تا یک جریان افزایشی در برابر قیمت‌های مورد معامله در بورس کالا موضع‌گیری کند که خروجی آن کاهش جذابیت خرید به دلیل رشد قیمت‌هاست. این وضعیت اما برای سال جاری هم محتمل است ولی افت قیمت‌های جهانی می‌تواند محرک مهمی برای کاهش نرخ در بازار داخلی و بورس کالا با محوریت قیمت‌های پایه به شمار رود که یک سیگنال حمایتی از بازار خواهد بود.

در نهایت می‌توان این‌گونه عنوان کرد که بازار پلیمرها برای سال جاری شرایط  خاصی را سپری می‌کند که نیاز به حمایت از آن را تقویت می‌کند. در هر حال تغییر در سبک زندگی به ویژه در اوایل بهار را شاهد هستیم که اثرگذاری بر میزان تقاضای مؤثر را به همراه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا