اخبار

رشد ۱۴.۹ درصدی بازار جهانی نانومواد تا سال ۲۰۳۰

بسپار/ ایران پلیمر براساس پیش‌بینی‌، بازار جهانی نانومواد تا سال ۲۰۳۰ به ۳۲٫۷۷ میلیارد دلار می‌رسد و این رشد ۱۴.۹ درصدی به دلیل کاربردهای بالقوه نانومواد در زمینه‌های الکترونیک، زیست پزشکی، تحویل دارو و اپتیک است و صنعت شیمیایی بزرگترین مشتری این نوع مواد است.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، بازار جهانی نانومواد تا سال ۲۰۳۰ به ۳۲٫۷۷ میلیارد دلار می‌رسد که رشد ترکیبی سالانه ۱۴٫۹ درصد را در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ تجربه می‌کند.

کاربردهای بالقوه نانومواد در زمینه‌های الکترونیک، زیست پزشکی، تحویل دارو و اپتیک خواهد بود؛ علاوه بر این، فناوری نانو در صنعت مراقبت‌های بهداشتی در کاربردهای مختلف مانند ضدعفونی، عصب شناسی و اختلالات قلبی عروقی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود بخش نانومواد تیتانیوم (Ti) در دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ به میزان ۱۶٫۳ درصد رشد ترکیبی سالانه را تجربه کند. صنعت مواد شیمیایی به‌دلیل مقاومت عالی در برابر خوردگی بزرگترین کاربرد نانومواد تیتانیوم است و پس از آن صنعت هوافضا دومین کاربرد بزرگ به دلیل قدرت بالا و چگالی کم و همچنین توانایی آنها در برابر دمای زیاد و کرایوژنیک است.

همچنین پیش‌بینی می‌شود حوزه رنگ و پوشش در این دوره ۱۳٫۴ درصد رشد کند. پوشش‌های مبتنی بر نانو به طور گسترده‌ای برای کاربرد سطوح و محافظت استفاده می‌شود که انتظار می‌رود تقاضای نانومواد را در دوره پیش‌بینی افزایش دهد.

اروپا بر این بازار مسلط شده و انتظار می‌رود در دوره پیش‌بینی شده، به دلیل افزایش تقاضای صنعت دارویی ۱۱٫۸ درصد رشد را تجربه کند. افزایش سرمایه‌گذاری در آلمان منجر به پیشرفت‌های فناوری در بخش انرژی تجدیدپذیر، همراه با توانایی نانومواد در افزایش کارایی سلول‌های خورشیدی آلی شده است.

بازیگران برجسته از راهبردهای مختلف تجاری مانند توسعه تجارت و محصول، ادغام شرکت و همکاری برای رقابت در بازار جهانی نانومواد استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، چندین شرکت و دانشگاه برای یافتن کاربرد نانومواد در داروها و تشخیص بیماری‌ها مشغول فعالیت‌های تحقیق و توسعه هستند.

فناوری نانو همچنین در صنعت الکترونیک برای ساخت حسگرهای نانو، نانوالیاف و نانولوله‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، در باتری‌های چاپی سه‌بعدی، الکترودهای تخریب‌پذیر و تراشه‌های فوق‌العاده انعطاف‌پذیر نیز کاربرد دارند. این فناوری همچنین در تصفیه فاضلاب و از بین بردن ذرات فلزی معلق از سیستم‌های آبی استفاده می‌کند.

پیشرفت‌های سریع در فناوری مراقبت‌های بهداشتی، توسعه در صنعت تشخیص پزشکی و چندین مزیت در برنامه‌های تصویربرداری پزشکی پیش‌بینی می‌شود که این بازار را گسترش دهد. علاوه بر این، افزایش تمرکز بر تحقیقات مربوط به افزایش هزینه‌های دولت در مورد تحقیقات و توسعه دارویی و زیست‌فناوری، انتظار می‌رود که در دوره پیش‌بینی رشد بازار جهانی نانومواد را افزایش دهد.

نانومواد عمدتاً برای اهداف تجاری و تحقیقاتی سنتز می‌شوند. مواد اولیه توسط تولیدکنندگان تجاری برای تولید در مقیاس بزرگ و توسط آزمایشگاه‌های تحقیقاتی برای تولید در مقیاس کوچک تهیه می‌شود. نانومواد در آزمایشگاه‌ها برای اهداف تحقیق تولید می‌شوند که در آن این نانوذرات برای استفاده در کاربردهای بالقوه مورد مطالعه و کاوش قرار می‌گیرند.

به نقل از ستاد نانو، نانومواد اکسید آلومینیوم به دلیل خاصیت ساختاری و فیزیکوشیمیایی غیرمعمول آنها مانند مقاومت زیاد در برابر استرس مکانیکی، سایش و مواد شیمیایی در طیف متنوعی از برنامه‌ها استفاده می‌شود. انتظار می‌رود هزینه کم آماده‌سازی و سهولت در دسترس بودن نانوذرات اکسید آلومینیوم باعث شود تقاضای آن‌ها در طول دوره افزایش یابد.

انتظار می‌رود ارزیابی سمیت نانوذرات یکی از مهمترین محدودیت‌های این صنعت باشد. افزایش تولید نانوذرات منجر به تقویت نیاز به روش‌های استانداردتر و قابل اطمینان‌تر برای ارزیابی مضر بودن نانوذرات تحت شرایط مختلف بیولوژیکی، دوز و قرار گرفتن در معرض، شده است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا