اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ رزین های ترموپلاستیک و پره های توربین قابل بازیافت

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر استفاده از رزین ترموپلاستیک در ساخت پره های توربین مزایای زیادی دارد. این کار مصرف انرژی حین تولید را کاهش می دهد، قدرت تضعیف ضربه ی بیشتری داشته و همچنین امکان بازیافت آن ها وجود دارد.
یک پره ی توربین بادی که از کامپوزیت ترموپلاستیک ساخته می شود از جنس رزین Elium است. با استفاده از این ماده عملکرد توربین از نظر مکانیکی با پره ی توربینی که از جنس اپوکسی است تفاوتی ندارد. توربین های بادی که اکنون ساخته می شوند کامپوزیتی متشکل از الیافت شیشه و رزین ترموست است. اگر این پره ها از جنس اپوکسی باشند برای پخت آن ها به حرارت نیاز است.
گروهی در آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر (US National Renewable Energy Laboratory (NREL).) در آمریکا به دنبال نوعی از رزین ترموپلاست برای تولید پره ی توربین های بادی هستند. این گروه معتقدند انرژی لازم برای فراوری رزین ترموپلاست نسبت به روش های مرسوم کمتر است و از این طریق می توان هزینه ی تولید این پره ها را تا 5% کاهش داد. برای اینجام این کار، این گروه استفاده از رزین Elium را مورد بررسی قرار دادند. رزین Elium یک نوع رزین مایع ترموپلاستیک است که می تواند مانند رزین های ترموست تجاری فراوری شود. برای انجام این کار این گروه با شرکت Arkema در فرانسه در حال همکاری هستند. Dana Swan، مدیر فنی رزین Elium در Arkema بیان می کند، برای توربین های بادی، رزین Elium می تواند در دمای اتاق پخت شود و نیاز به هیچ فرایند تکمیلی برای آن وجود ندارد. پلیمر حاصل ترموپلاست بوده که دارای مزایایی مانند مدول الاستیک بالا و قابلیت جوشکاری و قابلیت بازیافت می باشد. این رزین با استفاده از دو روش قابل بازیافت است. خورد کردن و ترکیب مواد آن با سایر مواد برای استفاده در کاربردهای دیگر و همچنین پیرولیز پره ها برای تولید مجدد مونومرها و الیاف و استفاده ی مجدد از آن ها.
در زمان پخت، رزین های ترموست یک شبکه ی سه بعدی از پیوندهای شیمیایی تشکیل می دهد که باعث می شود زنجیره های پلیمر در جای خود ثابت شوند. مواد ترموپلاستیک از مولکوب هایی با وزن مولکولی بالا تشکیل شده اند که پیوند شیمیایی با یکدیگر تشکیل نمی دهند و می توانند آزادنه در جای خود حرکت کنند. این موضوع بازیافت پذیری این مواد را ممکن می سازد. همچنین پخت رزین Elium در دمای اتاق و حذف فراند تکمیلی بعدی باعث می شود مدت زمان تولید کاهش پیدا کند. این باعث امکان تولید پره های بیشتر در مدت زمان مشخص است و همچنین به دلیل حذف گرمادهی برای فرایند پخت و یا فرایندهای تکمیلی میزان مصرف انرژی کاهش پیدا می کند.
این رزین ترموپلاستیک ابتدا با ساخت پره ای به طول 9متر مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس پره ای به طول 13 متر مورد امتحان شد و سپس این کار با بررسی دو پره که به یکدیگر چسبیده بودند تکمیل شد. Swan بیان می کند، نتایج این آزمون ها نشان داد پره های ترموپلاستیک را می توان با صرف انرژی کمتر و در زمان کوتاه تر تولید کرد. همچنین ویژگی های مکانیکی حاصل مشابه پره هایی است که با استفاده از رزین اپوکسی ترموست تهیه شده اند. حتی میزان دمپینگ این پره ها از جهت های مختلف چندین برابر پره های ترموست است. نتایج این مطالعه در مجله ی Renewable Energy به چاپ رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا