اخبار

رزین‎های بازیافتی پلی‌بوتیلن‎‌ترفتالات از PET توسط شرکت SABIC

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر شرکت SABIC پورتفوی محصولات جدید پلی‌بوتیلن‌ترفتالات (PBT) خود را تحت عنوان LNP™ELCRIN™iQ معرفی کرده است. این محصولات از PET بازیافتی تهیه شده‌اند و در راستای حمایت از ایده اقتصاد چرخشی و کمک به کاهش تولید ضایعات پلاستیکی طراحی شده‌اند. با بازیافت کامل شیمیایی محصولاتی از جنس PET (عموما بطری‌های یک بار مصرف) که توسط مصرف‌کنندگان دور انداخته شدند، PBTهایی تولید می‌شود که خواص بهبودیافته دارند و برای کاربردهای ماندگارتر مناسبند. بر اساس سنجه‌های اندازه‌گیری، این محصولات همچنین ردپای زیست‌محیطی کمتری نسبت به PBTهای خالص دارند.

خواص بهتر، طول عمر بیشتر از PET

آمیزه‌های LNP™ELCRIN™iQ شرکت SABIC، مبتنی بر رزین‌های بازیافت‌شده iQ PBT بر اساس فناوری توسعه داده شده توسط شرکت است. این فناوری با استفاده از فرایندهای شیمیایی در وابسپارش بطری‌های PET و سایر محصولاتی از این جنس، بر برخی از محدودیت‌های بازیافت مکانیکی ضایعات غلبه کرده است و به این ترتیب خالص‌سازی را انجام داده و از آن‌ها برای تولید رزین‌های جدید PBT استفاده می‌کند. این فناوری می‌تواند منافعی در عملکرد و فرآوری ایجاد کند؛ مانند مقاومت شیمیایی خوب، قابلیت رنگ‌گیری، جریان سریع‌تر (برونداد سریع‌تر) و مقاومت در برابر شعله‌گیری.

رزین‌های LNP™ELCRIN™iQ راهکاری مناسب برای تولید PBT خالص و سایر مواد از این جنس هستند و مسیر تولید محصولات پایدار را برای تولیدکنندگان ساده‌تر می‌کند. این رزین‌ها با جایگزینی مواد خام مورد استفاده در ساخت PBT، در ارزیابی‌های چرخه عمر نشان داده‌اند که ردپای کربن و انرژی مصرفی را به ترتیب تا 49 و 61 درصد کاهش داده‌اند. علاوه بر آن با 67 بطری (نیم لیتری) دور انداخته شده PET، 1 کیلوگرم PBT مصرف می‌شود.

پورتفوی رزین ELCRIN™iQ به مشتریان گزینه‌های مختلفی شامل گونه‌های تقویت‌شده با شیشه و مواد معدنی و فرمول‌های غیرهالوژنی مقاوم در برابر شعله و اشعه فرابنفش ارائه می‌کند. برخی از گونه‌های LNP™ELCRIN™iQ پتانسیل تایید شدن از سوی سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) را نیز دارند.

بهبود عملکرد و کیفیت محصولات رزینی

کاربردهای احتمالی برای این بسپارها شامل ساخت اجزای ماندگار و زیبا برای وسایل الکتریکی مصرفی، قطعات متصل‌کننده در خودروها و ساخت غلاف برای تجهیزات پزشکی می‌شود. به کارگیری این رزین در این کاربردها می‌تواند عمر مفید رزین PET را افزایش دهد و به این ترتیب مواد را برای مدت طولانی‌تری از ورود به چرخه ضایعات دور نگه دارد.

مدیر جهانی کسب‌وکار شرکت SABIC، آقای Joshua Chiaw می‌گوید: بطری‌های PET که توسط مصرف‌کنندگان دور انداخته شده‌اند، ارزش و خواص عملکردی خود را در چرخه بازیافت مکانیکی از دست می‌دهند. این فرایند بازیافت ناقص، نوع کاربردهایی که PET بازیافتی را می‌توان در آن به کار گرفت، محدود می‌کند. در مقابل، فرایند بازیافت کامل شیمیایی این شرکت به بهبود عملکرد و کیفیت رزین نهایی کمک می‌کند. در نتیجه این مواد PBT به صورت بالقوه برای کاربردهای با ماندگاری بالا مطلوب‌ترند. به صورت کلی مواد LNP™ELCRIN™iQ می‌توانند اتکا را بر رزین‌های خالص کم کنند و تقاضای صنعت و مشتریان را در استفاده بیشتر از مواد پایدار پاسخگو باشند.

مدیر داخلی توسعه پایدار شرکت SABIC، آقای Frank Kuijpers می‌گوید: توسعه این مواد گامی رو به جلو برای شرکت SABIC بوده است و تعهد بالای ما را نسبت به مشتریانمان، صنعت جهانی پلاستیک و اتحادیه ضایعات پلاستیک مصرفی نشان می‌دهد که به عنوان یکی از موسسین به این گروه پیوستیم. فرایند نوآورانه‌ای که ما برای بازیافت کامل PETهای تک‌کاربری داریم به صورت مستقیم از اهداف این اتحادیه حمایت می‌کند؛ اهدافی شامل توسعه فناوری‌هایی برای کاهش ضایعات، طراحی روش‌های بازیافت ساده‌تر و ارزش‌افزایی از پلاستیک‌های مصرف‌شده.

 
 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا