اخبار

راه حلی جدید برای ایجاد سطح فوق آب گریز در پلیمرها

بسپار/ایران پلیمر یک روش فرآیندی جدید که توسط محققان دانشگاه Purdue به دست آمده است قادر است دفع آب برخی از محصولات معمول و پراستفاده‌ی پلیمری نظیر تجهیزات پزشکی، حسگرها، موتورهای خودرویی و یا شیشه های جلوی خودرو را افزایش دهد. این محققان برای انجام این کار کانال های میکرونی فوق آبگریز را روی سطوح بسپارها ایجاد نموده اند. این فناوری یک روش تولیدی ارزان قیمت و سریع را فراهم آورده تا بتوان از طریق آن کانال هایی با نرخ جریان کنترل شده بدون نیاز به هیچگونه آمایش شیمیایی و بدون نیاز به تجهیزات پیچیده ی کنترل کننده ی جریان به وجود آورد.

در این روش اساسا کانال های کوچک به نحوی ساخته می شوند که آب می تواند به سطح بچسبد. در این صورت می توان آب و یا سایر مایعات را به سمت جلو هدایت کرده و کانال های خنک سازی کوچکتری ایجاد نمود.

برای ساخت چنین سطوح فوق آبگریزی، این گروه تحقیقاتی از فرآیندی دو مرحله ای استفاده نموده اند. درابتدا، الگوهایی را روی یک سطح فلزی با استفاده از لیزر فوق سریع ایجاد می نمایند. سپس طی فرآیند دیگری که قالب گیری انتقالی (Transfer Molding) نام دارد، این الگوها را به سطح بسپار منتقل می نمایند.

نقطه ی قوت این فرآیند ایجاد این الگوها در عمق بیشتری از ماده و نه فقط روی سطح آن می باشد. محققان در اصل این روش را برای کنترل نرخ جریان بدون نیاز به آمایش های شیمیایی گران قیمت و یا پوشش هایی که می توانند در اثر شستشو شسته شده و از بین بروند، ایجاد نموده اند.

این فناوری کاربردهای بالقوه ی بی شماری را دارا می باشد. از جمله کاربردهای مناسب این فناوری می توان تجهیزات پزشکی و یا حسگرها را نام برد. در کاربردهای حسگری زمانی که نیاز است سیال جریان داشته تا هرگونه مساله ی غیرعادی یا غیر سلامتی که در یک بیمار وجود دارد مشخص گردد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر کاربردهای نام برده شده می توان به سایر کاربردها نظیر سامانه های خنک سازی، سطوح خود تمیز شونده، سامانه های میکروهیدرولیک در هواپیماها و خودروها اشاره کرد. از این فناوری می توان در سطوح شیشه‌های جلوی خودرویی استفاده نموده تا بتوانند آب بیشتری را دفع نمود تا نیاز کمتری به تمیزکاری باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا