اخبارمقالات

راهنمای طراحی قطعه و قالب (بخش ششم: چاپ، آبکاری و آرایه ­گری)

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  با این­که برخی از قطعات پلاستیکی برای مسائل زیبایی ظاهری یا عملکردی به پوشرنگ­زنی (painting)، آبکاری (plating) و یا آرایه­ گری (decorating) نیاز دارند، با این حال به دو علت این موارد انجام نمی­شود: اول، فرایند قالب‌گیری تزریقی، انواع مختلفی از بافت و نمای سطح با کیفیت عالی را به همراه دارد. دوم، بسپار‌های گرمانرم می‌توانند در رنگ­های متنوع تولید شوند. برخی موارد خاص که ممکن است به پوشرنگ­زنی یا آبکاری نیاز داشته باشد عبارت‌اند از: محافظت از سطح نهایی در برابر مواد شیمیایی خورنده یا تخریب پرتو فرابنفش، محافظت از وسایل الکترونیکی در برابر تداخل الکترومغناطیسی یاEMI  (Electromagnetic interference) یا اضافه کردن تصویر یا برچسب ­زنی روی رنگ‌های متضاد. پوشرنگ­زنی، آبکاری و آرایه­ گری و هم­چنین ملاحظات طراحی آن‌ها در این بخش بحث شده است.

پوشرنگ­زنی

شایع‌ترین دلیل پوشرنگ­زنی یا پوشش ­دهی قطعات گرمانرم، بهبود زیبایی و ایجاد رنگ و بافت یکنواخت برای قطعات مختلف در یک مجموعه شده است. پوشرنگ‌ها و پوشش‌ها می‌توانند برخی از نقایص قالب­گیری، مانند بوری (blush) در ناحیه گلویی یا گردابی شدن (swirl) اسفنج را پنهان کنند. هم­چنین آن‌ها رنگ‌ها یا جلوه‌های سطحی را ایجاد می­کنند که بسپار‌ها نمی‌توانند مانند برخی از فلزات ایجاد کنند. به­علاوه، بعضی از پوشرنگ‌ها مانند پوشرنگ‌های رسانا به عنوان محافظ (radio-frequency interference)RFI /EMI عمل می‌کنند.

هم­چنین پوشرنگ‌ها و پوشش‌ها می‌توانند از بستر­ پلاستیکی در برابر مواد شیمیایی، مواد ساینده یا حمله محیطی محافظت کنند. به‌عنوان‌مثال، پوشرنگ از رنگ­رفتگی یا شکنندگی پلاستیک­های رنگی هنگام قرار گرفتن در معرض تابش فرابنفش نور خورشید یا نور مصنوعی جلوگیری می­کند. هم­چنین پوشش‌ها می‌توانند از حمله­ ی حلال‌های تمیزکننده، روان­ کننده‌ها و سایر موادی که در هنگام مصرف یا در طول ساخت استفاده می‌شوند، جلوگیری کنند. پوشش‌های تجاری ضدخش (resistant scratch) معمولا مقاومت در برابر سایش برای عدسی‌ها ایجاد می‌کنند.

 

انواع پوشرنگ

پوشرنگ‌ها به‌طورکلی از چهار جزء تشکیل‌شده‌اند: یک رزین بسپاری یا اجزای رزین که پوشش را تشکیل می‌دهد؛ رنگ­دانه­ها (pigments)؛ یک حلال یا حامل برای رقیق شدن، انتقال و یکنواختی پخش؛ و مواد افزودنی برای تقویت یا اصلاح کاربرد، چسبندگی و ظاهر. انواع پوشرنگ‌ها بر اساس مواد شیمیایی مختلف و انواع بسپارها تولید شده­اند. انواع متداول پوشرنگ‌های مورد استفاده در پلاستیک‌ها شامل پلی­یورتان، آکریلیک، آلکید، اپوکسی و وینیل است.

  • پوشرنگ‌های پلی­یورتان، پوششی منعطف و بادوام ایجاد می‌کنند و بدون گرما پخت می‌شوند و با بسیاری از پلاستیک‌ها، از جمله پلاستیک‌های اَریخت (آمورف) حساس به مواد شیمیایی، مانند ABS و آمیخته­های پلی­کربنات، سازگار هستند.
  • اپوکسی­ها معمولا نمایی سخت، چقرمه و براق ایجاد می­کنند.
  • وینیل­ها تمایل به ایجاد نمایی نرم و لاستیکی دارند.
  • پوشرنگ‌های آکریلیک، نمایی شکننده و ضدخش می­دهند که در برابر اکثر روغن‌های رایج مقاوم هستند.

چندین عامل نوع پوشرنگی را که انتخاب می‌کنید تعیین می‌کند، از جمله بستر پلاستیکی، نوع نمای موردنیاز، امکانات پوشرنگ­زنی موجود و محدودیت‌های قوانین محلی. پوشرنگ باید برای داشتن چسبندگی خوب تا حدی با سطح پلاستیک واکنش نشان دهد، اما نباید به بستر پلاستیکی آسیب برساند.

پوشرنگ­ها در نوع حلال مصرفی متفاوت هستند. حلال­ها در دو نوع آلی یا پایه آب هستند.

حلال‌های آلی در بستر پلاستیکی نفوذ می‌کنند تا پیوندهای شیمیایی قوی برای چسبندگی عالی ایجاد کنند. حلال‌های خورنده (aggressive) ممکن است به بستر آسیب برسانند. آسیب و حمله شیمیایی در نواحی که دارای تنش­های قالب‌­گیری یا سوارکردن زیاد است، بدتر می‌شود. همیشه حلال خود را روی قطعه واقعی آزمایش کنید تا مناسب بودن آن مشخص شود.

به‌طورکلی حلال­های پایه آب نسبت به قطعات پلاستیکی خورندگی کمتری، اما تمایل به ایجاد پیوندهای اندکی ضعیف­تر دارند. مزیت مهم این حلال­ها، جلوگیری از مسائل زیست‌محیطی، بهداشتی و ایمنی مرتبط با حلال­های آلی است.

 

پخت پوشرنگ‌

روش‌های مختلفی برای پخت پوشرنگ‌ها وجود دارد:

  • پوشرنگ‌های هواپز، در اثر تبخیر حلال، جامد می‌شوند و یک لایه بسپار روی سطح قطعه می‌گذارند.
  • پوشرنگ‌های گرماپز، قطعات را برای پخت سریع و کامل پخت می‌کنند. دمای پخت این پوشرنگ‌ها ممکن است انتخاب پلاستیک را محدود کند. قطعات باید دمای پخت را تحمل کنند. قطعات پلی­کربنات معمولا دماهای پخت 120 درجه سانتی‌گراد را تحمل می­کنند.
  • پوشرنگ­های دو جزئی از واکنش شیمیایی برای فرایند پخت استفاده می‌کنند. به‌طورکلی این پوشرنگ­ها مواد فرار بسیار کمی را نشت می­دهند، اما پس از اختلاط فرصت کاربری کوتاهی دارند: اغلب فقط چند دقیقه.

    برگردان: دکتر فاطمه خودکار

    f.khodkar@gmail.com

     

    (ادامه دارد…)

    متن کامل این مقاله را در شماره 211 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید. 

    در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا