اخبار

رئیس کل گمرک اعلام کرد: پتروشیمی ها، مقام اول صادرات

بسپار/ ایران پلیمر رئیس کل گمرک ایران گفت: از ۲۲ میلیون تن کالای وارد شده، ۱۴ و نیم میلیون تن کالاهای اساسی بوده که عمدتا شامل نهاده‌های دامی است و در مجموع، ۹۰ درصد کالاهای وارداتی کالاهای واسط بوده اند.

مهدی میراشرفی اظهار داشت: در هشت ماه گذشته آمار تجارت خارجی کشور امیدوارکننده است؛ به صورتی که امسال تاکنون ۱۱۰ میلیون تن واردات و صادرات از طریق گمرک انجام گرفته که از این عدد، ۲۲ میلیون تن آن سهم واردات و ۸۸ میلیون تن هم سهم صادرات است.

رئیس کل گمرک ایران افزود: هرچند آثار مخرب تحریم‌ها بر کسی پوشیده نیست، اما تاکنون با وجود تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی که کشور را تهدید می‌کند، هنوز دشمنان نتوانسته اند راه را بر تجارت خارجی کشور ببندند و این به این دلیل است که ایران بزرگتر از آن است که بتوانند با تحریم ما را زمینگیر کنند.

 

حجم واردات و صادرات ۱۱۰ میلیون تن بود

وی گفت: از آماری که طی هشت ماهه اول امسال از تجارت خارجی استخراج می‌شود مشخص است که حجم واردات و صادرات ۱۱۰ میلیون تن بوده که ۱۶ و ۴ دهم درصد در وزن صادرات افزایش را نشان می‌دهد که این یعنی ۸۸ میلیون تن و این عدد نسبت به سال گذشته که ۷۵ میلیون تن بوده است افزایش چشمگیری داشته است.

میراشرفی افزود: در واردات هم ۲۲ میلیون تن کالا وارد کشور شده که سال گذشته این عدد ۲۱ و ۷ دهم میلیون تن بوده است که این یک و نیم درصد افزایش وزنی در واردات کالا را نشان می دهد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: ارزش واردات کشور به لحاظ فنی چهار و هفت دهم درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است و در ارزش واردات و صادرات هم ۱۰ و هشت دهم درصد کاهش را در این آمار مشاهده می‌کنید، اما باید اشاره کرد که ما در صادرات، برای کاهش آثار تحریم بر صادرکننده‌ها و تولیدکننده‌ها میانگین در هشت ماهه نخست امسال ۳۰ درصد پایه‌های ارزش صادرات را در گمرک کاهش داده ایم تا صادرکننده بتواند به راحتی ارز خود را وارد کشور کند.

میراشرفی تاکید کرد: اگر این ۳۰ درصد را لحاظ کنیم یعنی ۳۰ درصدی که ما از پایه‌های ارزش صادراتی در گمرک کاسته بودیم در میزان صادرات ضرب کنیم به نوعی عدد صادرات ۳۰ درصد بیش از آنچه که در آمار هست می‌شود پس با این محاسبه می‌توان ادعا کرد اگر در شرایط عادی قرار بود از تجارت خارجی کشور آماری گرفته شود تراز تجاری کشور در حال حاضر مثبت می‌شد.

 

واردات ۱۴.۵ میلیون تن کالای اساسی

وی افزود: درباره ترکیب کالاهای وارداتی از ۲۲ میلیون تن کالای وارد شده، ۱۴ و نیم میلیون تن کالاهای اساسی بوده که عمدتا شامل نهاده‌های دامی است و در مجموع ۹۰ درصد کالاهای وارداتی کالاهای واسط بوده اند و کالای مصرفی محسوب نمی‌شود، یعنی کالاهایی که باید در بخش زنجیره تولید قرار بگیرد در هشت ماهه امسال بیشتر وارد کشور شده اند.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: ترکیب کالاهای صادراتی در هشت ماهه امسال هم عمدتا کالاهای پتروشیمی بوده که در این فهرست خود پتروشیمی مقام اول را در صادرات داشته و مقام دوم به میعانات گازی اختصاص یافته است و در کنار این دو ۵۲ درصد سهم از این ترکیب را هم سایر کالاها تشکیل می‌دادند.

میراشرفی گفت: براساس این آمار که طی هشت ماهه اول سال ۹۷ احصا شده با توجه به ۱۱۰ میلیون تن کالا در صادرات و واردات، صادرات کشور چهار برابر به لحاظ وزنی بیشتر از واردات بوده است که این یعنی در بحث حمل، فروش و اشتغال گمرک توانسته موفق عمل کند.

 

مهر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا