اخبار

رئيس کمیسیون سرمايه گذاری اتاق تعاون خواستار امكان صدور تينر به همراه رنگ صادراتی شد

بسپار به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران می نویسد، رئيس کمیسیون سرمايه گذاري اتاق تعاون ایران خواستار امكان صدور تينر به همراه رنگ صادراتی به ميزان حداكثر يك سوم رنگ صادراتي براي واحدهاي توليدي صادركننده رنگ شد .


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران رضا علیخانزاده گفت: با توجه به دشمني استكبار جهاني با ايران اسلامي كه هر روز چهره جديدی از آن رخ مي نمايد . توجه به توليدات صادرات محور و بخصوص صادرات محصولاتي كه در زنجيره هاي پائين دستي صنعت نفت و گاز مي باشد از اهميت ويژه اي برخوردار است . در اين راستا رنگ يكي از محصولات پائين دستي صنايع پالايشگاهي و پتروشيمي مي باشد كه علي رغم وجود ظرفيت ها و پتانسيل هاي فراوان صادراتي متاسفانه با صادرات محدود آن مواجه هستيم بطوريكه ميزان صادرات در سال 1392 ، 666/26 تن و به لحاظ ارزش 686/696/80 دلار بوده است و اين در حالي است كه كشور تركيه در همسايگي غربي ما كه از نفت بي بهره مي باشد بيش از 12 برابر ، صادرات رنگ داشته است .


وی افزود: توجه خاص به مشكلات اين صنعت مي تواند شرايط توسعه صادرات را در پي داشته باشد . در اين آسيب شناسي چند نكته اساسي و محوري مورد اشاره است . از جمله مهمترين موانع موجود ، دستورالعمل هاي ستاد مباررزه با قاچاق  كالا و ارز است . آن ستاد توليد كننده رنگ را ، در رديف توليد كننده يا صادر كننده مشتقات نفتي قرار داده و ضوابط حاكم بر ايشان را بر ضوابط صادر كننده رنگ حاكم کرده است . بايد توجه کرد از الزامات صادرات رنگ ، صادرات تينر است . ضمن آنكه صادركننده رنگ براي اخذ مجوز صادرات تينر باید يك پروسه يكساله و حتي بيشتر را طي کند تا بتواند تينر را همراه رنگ صادر نمايد . ضمن آنكه تأمين برخي از مواد اوليه وابسته به مشتقات نفتي از طريق بورس و بر اساس نرخ هاي FOB  خليج فارس ، صورت مي پذيرد و هم اكنون كه قيمت نفت كاهش يافته است كماكان مشتقات نفتي با قيمت هاي قبلي عرضه مي شود .


علیخانزاده بیان داشت: بر اين اساس مشخصا پيشنهاد می شود هر توليد كننده و صادر كننده رنگ بتواند تينر مورد مصرف در رنگ را حداكثر به ميزان يك سوم رنگ و به همراه رنگ صادر کند و به هنگام صادرات نيز فقط بر اساس نمونه برداري انجام شده از محموله صادراتي ، مجوز صادرات تينر داده شودو هرگونه مغايرت در نمونه برداشته شده از محموله با اظهار صادر كننده ، مي تواند منجربه اقدام قانوني براي متخلف شود.  بنحويكه اگر در ساخت تينر صادراتي از مشتقات نفتی يارانه ای استفاده شده  باشد، به ميزان سه برابر نرخ مصوب خليج فارس جريمه و يا هر اقدام ديگري بعمل آيد.


به گفته وی لازم به ذكر است هم اكنون براي صادرات تينر مي بايست فرمول ساخت ارائه شود  و اين فرمول توسط كارگروهي با نمونه برداري از محل توليد كنترل مي شود . پس از تائيد فرمول در آزمايشگاه ، براي هر واحد توليدي فرمول بنام استاندارد تينر آن واحد ، تعريف مي گردد و اين تائيديه به واحد توليدي ابلاغ و با ابلاغ آن  واحد توليدی مي بايست براي اخذ مجوز خوشنامي اقدام نمايد  پروسه اخذ فرمول استاندارد حدود نه ماه و پروسه اخذ خوشنامي نيز حدود 6 تا يك سال زمان می برد و سپس صدور تينر امكان پذير ميشود . البته در زمان صدور نيز مي بايست فرمول ساخت را كه از اسرار يك واحد توليدي است و حقوق مالكانه معنوی و مادی بر آن مترتب است را در اختيار گمرك اجرائي قرار داده و سپس نمونه برداري و انطباق با فرمول انجام و بعد از آن اجازه صادرات داده شود  . البته قبل از وصول جوابيه آزمايشگاه برای واحد های خوشنام امكان صادرات نيز ميسر است .


حال با اين فرآيند طولاني و مشقت بار اگر رنگ خاصی را مشتري درخواست نمايد كه نيازمند تينر خاصی بنابر نوع رنگ مورد نياز باشد ، مجددا اين پروسه طولاني بايد طي شود تا امكان صدور تينر مرتبط با رنگ درخواستی فراهم گردد .

 

، 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا