مقالات

دی ­اکسید تیتانیوم: پیش­ بینی آینده بازار

بسپار/ ایران پلیمر  ارزش بازار دی ­اکسید تیتانیوم در سال 2018، 15/76 بیلیون دلار بوده است که پیش ­بینی می ­شود به رشد 8/7 درصدی تا سال 2025 برسد.در صنایع حمل و نقل، وسایل نقلیه سبک بسیار حائز اهمیت هستند تا بتوان امنیت و بازده سوخت را افزایش داد، به این منظور از مواد سبک جهت پوشش ­دهی در این صنعت استفاده می­ شود. با پوشش ­دهی این مواد سبک به­ وسیله دی­ اکسید تیتانیوم، طول عمر، پایداری و مقاومت به خراش آن­ها افزایش می­ یابد. دی ­اکسید تیتانیوم در صنایع مختلف از قبیل مرکب­های چاپ، لاستیک و الیاف شیمیایی کاربرد دارد. از این ماده در صنعت ساختمان­ سازی نیز استفاده می­ گردد. با بزرگ­ شدن این صنعت، نیاز به پوشش­ها نیز در حال افزایش است. از دی­اکسید تیتانیوم در پوشش­های ضدخوردگی مورد مصرف در ساختمان­ سازی استفاده می شود.

بروز بلایای طبیعی در ایالاتی مانند فلوریدا و تخریب ساختمان­ها، موجب گسترش روزافزون صنعت ساختمان­ سازی در ایالات متحده شده است.

دی­ اکسید تیتانیوم به دلیل انعطاف ­پذیری، ضریب انکسار و فام روشنی که دارد در پوشش­های خودرویی بسیار پرکاربرد است. از این ماده به عنوان پرکننده در صنعت کاغذ نیز استفاده می­ شود. استفاده از این ماده در کاغذ مجلات موجب درخشش و جلب توجه مخاطبان می ­شود.

افزایش سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت در کشورهای در حال ظهور عامل مهمی در رشد بازار پوشش های ضدخوردگی است. این ماده در صنایع پلاستیک نیز کاربرد گسترده ­ای دارد. با این حال، افزایش قیمت دی­ اکسید تیتانیوم می­تواند موجب استفاده از جایگزین ها مانند اکسید آنتیموان، اکسید روی، کربنات ها و لیتوپون را افزایش دهد.

انتظار می رود در سال­های آینده هم­چنان آسیا و اقیانوسیه به عنوان بزرگترین بازار دی ­اکسید تیتانیوم باقی بمانند. با افزایش ساخت­ و­ساز در بخش تجاری و مسکونی و افزایش سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها در منطقه، پیش ­بینی می­ شود تقاضای دی ­اکسید تیتانیوم به صورت روزافزون بالا رود. در اروپا، با زیادشدن تولیدکنندگان خودرو، مانند آلمان و فرانسه، بازار دی­اکسید تیتانیوم روند افزایشی را مشاهده می­کند.

افزایش استفاده از خودروهای برقی و سبک، سبب رشد بازار دی ­اکسید تیتانیوم شده است. مطابق اطلاعات ارائه شده، رشد بازار در تولیدات خودرو از سال 2016 تا 2017، 3/1 درصد بوده است.

 

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی-دانشجوی دکتری مهندسی رنگ-پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را که در شماره 200 ویژه نامه پوشرنگ در پایان اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا