اخبار

دکتر گرمابی: محصولات پتروشیمی در بازار آزاد، اقتصاد دلالی ایجاد می کند

بسپار می نویسد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه لازمه شفاف سازی بازار محصولات پتروشیمی ارائه در بورس است، گفت: ارائه محصولات پتروشیمی در بازار آزاد می تواند موجب افزایش غیرمنطقی قیمت ها شود.

حمید گرمابی درگفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه باید فرمول مناسبی برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها مشخص شود،گفت:باید قیمت خوراک به گونه ای باشد که سرمایه گذار داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری دراین بخش اشتیاق داشته باشد، از طرفی گاز خدادادی ثروت ملی کنونی و نسل های آینده است و نباید با قیمت نازل در اختیار مصرف کننده قرار گیرد و این تعیین قیمت باید به صورت کارشناسی شده و دقیق که برای سرمایه گذار خارجی جذابیت داشته باشد، تعیین شود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: قیمت جهانی گاز مشخص نبوده و هر منطقه قیمت مختلفی برای آن درنظر می گیرد و ایران نیز باید قیمت متوسط و عادلانه ای برای گاز به منظور تسریع کار پتروشیمی ها در نظر بگیرد.

ارائه محصولات  پتروشیمی در بازار آزاد، اقتصاد دلالی ایجاد می کند

گرمابی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به” اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل” ادامه داد:ایجاد و تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده در داخل کشور و افزایش اشتغال از جمله بندهای تاکید شده در اقتصاد مقاومتی است و در این راستا محصولات پتروشیمی باید به راحتی در بورس ارائه شود تا تولیدکنندگان صنایع پایین دستی بتوانند محصولات موردنیاز خود را از بورس خریداری کنند.

وی با بیان اینکه ارائه محصولات در بازار آزاد ممکن است، بازار دلالی ایجاد کند، یادآور شد:ارائه محصولات پتروشیمی در بازار آزاد می تواند قیمت محصولات را افزایش دهد و با افزایش قیمت محصولات پتروشیمی توان رقابت در بازار داخل را در مقایسه با محصولات کره ای و چینی از دست بدهند.

ارائه محصولات پتروشیمی در بورس شفاف سازی افق آینده آن است

گرمابی با بیان اینکه از مزایای ارائه محصولات پتروشیمی در بورس شفاف سازی افق آینده این محصولات است، افزود: از بازاری همچون بورس کالای ایران که شفافیت و رقابت در آن تعریف شده و شاخص های اقتصادمقاومتی در آن یافت می شود،باید در راستای پیشرفت، تعالی و رفاه بهره ‌بیشتری برد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن بورس‌ها موجب شفافیت،رقابت و عدالت در بازار می‌شوند،ادامه داد: اگر محصولات پتروشیمی خارج از بورس کالا به فروش برسد،ممکن است راه دلالان را باز کرده و موجب افزایش غیرمنطقی قیمت ها شود


دکتر حمید گرمابی دارای دکترای پلیمر بوده و ریاست دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر را پیش از نمایندگی در مجلس عهده دار بود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا