اخبار

دکتر سعید ترکمان در بازگشت از نمایشگاه بسته بندی ترکیه در گفت و گو با بسپار: فرصت طلایی صادرات را از دست ندهیم

بسپار/ یران  پلیمر شرکت طب پلاستیک به  مدیریت دکتر ترکمان از جمله مشارکت کنندگان نمایشگاه چاپ و بسته بندی ترکیه بود که از 9 الی 12 آبان برگزار شد. وی جزییات  این رویداد را  طی گفت و گویی کوتاه با خبرنگار گروه مجلات بسپار مطرح کرد. 

 

بسپار- حدودا چند تا شرکت ایرانی در نمایشگاه حضور یافتند و بازخورد چگونه  بود؟

ترکمان: هشت شرکت ایرانی در نمایشگاه بسته بندی استانبول حضور داشتند که تا جایی که مطلع هستم صنایع مختلف مانند شیشه،  صنایع  بسته بندی سلوازی و کاغذ و از صنعت پلیمر سه شرکت در نمایشگاه حضور  یافتند.

خوشبختانه شرایط کنونی صادرات در کنار تهدیدها، فرصت های بسیاری را نیز تجربه می کند. استقبال مطلوبی به عمل آمد و شرکت­هایی که تجربه ی فعالیت و حضور در بازار بین المللی داشتند در زمینه صادرات، بسیار موفق بودند. نمایشگاه استانبول، دروازه ی ورود به کشورهای دیگر برای برای صادرات مجدد است و مراجعه کنندگان زیادی از کشور های مختلف که در مقاصد صادراتی شرکت های ایرانی وجود ندارند. مانند تونس، مراکش و  بعضا  کشورهایی که کمتر سابقه ی صادرات  مستقیم را داشته ایم از این نمایشگاه بازدید کردند. فرصت بسیار خوبی با توجه به  قیمت های ارایه  شده توسط شرکت های ایرانی فراهم بود. 

 

بسپار- دستاورد شما از نمایشگاه چه بود؟

ترکمان: شرکت طب پلاستیک فرصت را  غنیمت شمرد و علاوه بر حضور در نمایشگاه، شناخت تقریبی از بازار ترکیه به دست آورد. با توجه به اینکه ما کشورعضو سازمان تجارت جهانی نیست،  کشورترکیه هوشمند و هدفمند برای کالاهای مصرفی صنعت پلاستیک تعرفه  ای را ایجاد کرده که با توجه به ارزش افزوده بعضا تا 55 درصد هزینه های ورود کالا به ترکیه دریافت می کند. به همین خاطر شاید برای ما، بازار ترکیه جذابیت نداشته باشد اما ترکیه یکی از صادرکنندگان مطرح در صنایع پلیمری است. به هر حال برای ارزیابی توانایی های خود و همچنین حضور در چهار  راه جهانی مبادلات  فرصتی است و ترکیه نمی تواند راه صادرات به کشورهای دیگر را برای ما  سد کند. بهره وری طب پلاستیک از  این نظر بود که توانست با مشتریانی که شاید هیچگاه گذرشان به ایران نمی افتاد دیدار کند.

امکان صادرات مجدد توسط دیگر شرکت های خوشه های صادراتی مانند آرتین تجارت که متشکل از شش فرصتی را  فراهم کرده  و بیشتر از توقع توانستیم جامه عمل بپوشانیم.

با توجه به امکان صادرات مجدد در ترکیه از این قضیه بهره بردیم و  مشتریان بسیاری را از کشورها و  مقاصد مختلف دیدار  کردیم.

 

بسپار- حال که با  افزایش نرخ ارز فرصت مطلوبی برای  صادرات ایجاد شده چگونه است که  شرکت های داخلی از این فرصت بهره نمی برند؟

ترکمان: این سوال برای شخص بنده نیز مطرح است چرا که با پایین بودن قیمت ارز از نامتناسب بودن  شرایط اقتصادی گله مندیم و با افزایش نرخ  آن فرصتی برای صادرات پبش آمده و با حدود 300 درصد افزایش نرخ ارز بهانه ایی برای استفاده نکردن از این فرصت طلایی برای صادرات نیست. برخی از عزیزان شاید بخشنامه های متعدد ارزی را بهانه قرار دهند. بهانه بسیار است اما با مقایسه  قیمت ها  حتی اگر شرکت ها دلار به صورت نیمایی داخل کشور کنند که اما و اگر در این مورد نیز بسیار است و دولت محترم هنوز به دنبال راه حلی است که شرکت های کوچک و متوسط را به شکلی مستثنی کند (امروز مستثنی شد/بسپار) به هر حال فرصت ها و جذابیت هایی ایجاد شده است.

مثالی بزنم. همین امروز شرکت های ترکیه اگر بخواهند وام با لیر ترک بگیرند با توجه به عدم دستوری بودن نرخ بهره، پس از سخت گیری های زیاد و وثایق سنگین زیر 35 درصد تولیدکننده نمی تواند وام را دریافت کند. خب در مقایسه تولیدکننده ایرانی با نرخ کمتری می تواند وام بگیرد و در عین حال هزینه انرژی و … هم پایین تر است. درست است که تحریم ها هزینه ها را بالا برده ولی در مجموع کالای پلیمری ایرانی در منطقه قیمت رقابتی دارد.  

توصیه من به سایر دوستان، استفاده از این فرصت علی رغم تمامی سختی هاست. هرچند از آنجا که شرایط دارای ثبات نیست. امروز کفه ترازو می تواند به نفع شرکت های ایراانی باشد که از مزیت صادراتی بهترین استفاده را ببرند.

 

بسپار- برآورد و تحلیل شخصی شما از نمایشگاه چیست؟

ترکمان: نمایشگاه های برگزار شده با استاندارد های بین المللی فرصت  خوبی برای آموزش است و این وظیفه  را داریم که سفیر کشورمان در همه زمینه ها و  انتقال تجربه  به دیگر همکاران و برگزار کننده گان داخلی باشیم.

تفاوت های نمایشگاه بسته بندی استانبول با ایران در زمان شروع فعالیت هاست که از روز اول نمایشگاه  و حتی قبل از آن آغاز می شود. در نمایشگاه  استانبول رویدادهایی از جمله برگزاری نشست و ورک شاپ در حدود دو روز  قبل از نمایشگاه وجود داشت و همچنین گزارش هایی منتشر شد که به صاحبان صنایع و فعالین این حوزه نشان میداد صنعت بسته بندی به چه سمت و سویی حرکت می کند. بسته بندی های پیشرفته، محدودیت های زیست محیطی، جایگزینی صنعت پلاستیک با صنایع دیگر در بسته بندی و بالعکس و غیره موضوعاتی بود که برای بنده جالب توجه بود و استفاده ی خوبی را به عنوان صنعتگر به عمل آورده و توانستم  دورنمایی از صنعت را  پیش بینی کنم. همچنین دریافتم که سرمایه  گذاری آتی را در چه بخش هایی متمرکز کنم. با دقت بیشتری  در بحث تعمیر و نگهداری کارخانه عمل کنیم و این  در صنعت پلیمر و پلاستیک حیاتی است. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا