اخبار

دکتر سعید ترکمان، رییس اتحادیه صادرکنندگان سمنان: مشکلات ارزی صادرکنندگان را هم رنج می دهد

بسپار/ایران پلیمر رییس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان گفت: مشکلات ارزی یکی از عمده ترین معضلات صادرکنندگان ایرانی است و پیامدهایی در مراحل تولید تا فروش برای صادرکنندگان دارد.

سعید ترکمان افزود: مشکل روز صادرکنندگان بازگشت ارز به کشور است، چرا که محدودیت های انتقال به خصوص انتقال دلار وجود دارد.

وی به صادرات محصولات تولیدی سمنان به کشورهای همجوار اشاره و خاطرنشان کرد: بیش از ۶۵ درصد محصولات صادراتی این استان به ۲ کشور عراق و افغانستان صادر می شود و با توجه به این حجم صادرات و اینکه مشتریان صادراتی از قیمت کالاها در داخل کشور مطلع هستند، توقع دارند که به آنها ریالی قیمت داده شود.

ترکمان بیان کرد: اگر صادرکنندگان ایرانی بخواهند به مشتریان صادراتی به دلار قیمت بدهند، به خاطر محدودیت های انتقال ارزی، آنها حاضر به خرید از صادرکننده ایرانی نیستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان ادامه داد: به طبع، صادرکنندگان ایرانی مجبور به پذیرش افراد معرفی شده از سوی خریدار کالای صادراتی هستند تا بتوانند جلوی کارخانه محصولات را به ریال به فروش برسانند.

وی تاکید کرد: این مساله نیز مشکلات قانونی در پی دارد، چرا که مشتری کالای صادراتی حاضر به دریافت فاکتور رسمی از صادرکننده ایرانی نیست.
 

** افزایش قیمت تمام شده تولید در اثر نوسان هزینه ها

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان اظهارداشت: با دریافت دلار از مشتری صادراتی، صرافی ها برای انتقال مبلغ فوق به داخل ایران، حدود سه تا چهار درصد کارمزد دریافت می کنند.

وی ادامه داد: صادرکننده زمانی که در سامانه نیما، دلارها را پس از انتقال توسط صرافی ها به فروش رساند، باید با نرخی پایین تر از بازار داد و ستد روزانه، دلار را به ریال تبدیل کند.

ترکمان با اشاره به اینکه هزینه های تولید در کشور بر اساس قیمت دلار شناور است، بیان کرد: تفاوت و نوسان قیمت ارز قیمت تمام شده محصولات در واحدهای تولیدی صادراتی را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: دولت محصولات صادرات محور را از تولیدکنندگان با فروش به قیمت ارز نیمایی انتظار دارد که این مساله با توجه به شرایط اقتصادی داخلی میسر نیست.
 

** لزوم افزایش سه برابری توان نقدینگی تولیدکنندگان

ترکمان با اشاره به کمبود نقدینگی در بازار، بیان کرد: مبنای قیمت گذاری در بورس کالا تا مرداد سال ۹۷ ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، اما اکنون تولیدکننده برای خرید مواد اولیه باید نقدی هزینه را پرداخت و تسویه کرد.

وی گفت: توان نقدینگی تولیدکنندگان کشور در شرایط کنونی برای تولید باید سه تا ۳.۵ برابر افزایش یابد تا یکی از معضلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی برطرف شود.

وی افزود: ارائه تسهیلات توسط بانک های عامل به واحدهای تولیدی مستلزم افزایش اعتماد بین دولت و بخش خصوصی است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان‌، به ضرورت اعتبارسنجی واحدهای تولیدی تاکید و خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی که در چرخه اقتصادی فعالیت سازنده دارند، شناسایی و از تسهیلات مطلوب تری بهره مند شوند.

 

ایرنا

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا