اخبار

دکتر آرین قصری، فارمدپلیمر: بومی سازی برخی تجهیزات مصرفی پایه پلیمری اتاق عمل

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، برخی تجهیزات پزشکی توسط یک شرکت دانش بنیان در ملارد کرج تولید شد.

دکتر آرین قصری، رییس هیات مدیره شرکت فارمدپلیمر به خبرنگار بسپار گفت: قلم و پلیت الکتروکوتر از مهمترین تجهیزات اتاق عمل در جهان محسوب می شود که این شرکت موفق شده است این تجهیزات را تولید و در اختیار صنعت پزشکی کشور قرار دهد.

وی افزود: این تجهیزات پیش از این توسط چند شرکت اروپایی و آمریکایی تولید می شد و در خاورمیانه هیچ کشوری قادر به تولید این تجهیزات نیست و کشور ترکیه هم این محصول را از کشورهایی اروپایی تهیه می کند. ما توانسته ایم زمینه ی صادرات این تجهیزات تولیدی را به کشور ترکیه فراهم کنیم.

قصری ادامه داد: پیش از این در اتاق عمل از تیغ های جراحی استفاده می شد که در حال حاضر  قلم الکترکوتر جایگزین تیغ های جراحی شده است. این قلم ها که ترکیبی از پلیمر و الکترونیک است با استفاده از امواج رادیو فرکانسی، برشی بدون خونریزی در بدن بیمار ایجاد می کند. این شرکت توانسته این قلم را تولید و در اختیار بیمارستان های کشور قرار دهد. پلیت الکتروکوتر شامل چندین لایه ی پلیمر و یک لایه فویل آلومینیوم است که با فرآیند کانورتینگ و به صورت لمینیشن کات تری می شوند و مونومری که این فرآیند را انجام می دهد که با UV در فرآیند پلیمرازیسیون تبدیل به پلیمر می شود. هیدروژن موجود در آن می تواند جریان رادیوفرکانسی را از بدن جذب کرده و به دستگاه انتقال دهد. تمامی این مراحل در فارمدپلیمر در حال تولید است و با تولید حدود 7 میلیون عدد در سال با خط فول اتوماتیک، ظرفیت تامین نیاز کل کشور را دارد.

وی بیان کرد: کیفیت و کارایی بالا، قیمت مناسب و دریافت استاندارد های بین المللی از مهمترین ویژگی های پلیت و قلم الکتروکوتر تولیدی این شرکت است.

مدیر این شرکت افزود: هم اکنون بیش از 15 درصد نیاز کشور توسط این شرکت تولید و مابقی این تجهیزات از برخی کشور ها وارد می شود و در صورتیکه حمایت های مناسبی توسط مسئولان صورت گیرد از خروج بیش از 10 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

قصری در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از لوازم پیشرفته پزشکی در طی 10 سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و شرکت فارمد پلیمر بخشی از این زنجیره که پایه پلیمری دارد را در کشور فراهم می کند. اما مشکلات مالی که در نظام طرح تحول سلامت مطرح روند پیشرفت این شرکت را کند ساخته است. امید است با توجه به مزایایی که طرح تحول نظام سلامت چه از لحاظ اقتصادی و چه خدماتی برای کشور دارد، اصلاحاتی در این خصوص صورت گیرد و گره گردش اقتصادی در این صنف باز شود. متاسفانه تا به امروز تجهیزات پزشکی در کشور ضعیف دیده شده و جای کار بسیاری دارد. همچنین پروسه ی سختی برای گرفتن پروانه ساخت وجود دارد اما فضای فعالیت در این حوزه بسیار باز است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا