اخبار

پنج سال آینده برای پلاستیک های زیستی سرنوشت ساز است

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر در سال های اخیر، فناوری های جدید جان تازه ای به تجارت پلاستیک های زیستی بخشیده اند. مساله ی پلاستیک های یکبار مصرف و آلودگی های ناشی از آن ها خیلی زود به یکی از مسائل زیست محیطی جهان تبدیل شد. این مشکل در نواحی آفریقایی و آسیایی که فرایند جمع آوری زباله هنوز به درستی شکل نگرفته است، بزرگ تر است. حتی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی نیز همچنان در حال بهبود فرایندهای جمع آوری و بازیافت زباله های پلاستیکی هستند.
با وجود آگاهی همگانی در مورد مشکلات به وجود آمده در اثر وجود زباله ها، تولید این مواد روز به روز در حال افزایش است. بر اساس گزارش IDTechEx تحت عنوان Bioplastics 2020-2025، پیش بینی می شود تولید پلاستیک در سال 2030 به میزان 600 و یا 661 میلیون تن برسد.
پلاستیک های زیستی نوعی از پلیمرها هستند که از مواد زیستی تهیه می شوند و می توانند یکی از راه حل های مشکل جهانی زباله های پلاستیکی باشند. انواع مختلفی از زباله های زیستی وجود دارد. پلاستیک ها با پایه ی طبیعی، بر پایه ی مواد نفتی یا پلاستیک هایی که با فناوری های جدید تولید می شوند مانند پلی هیدروکسی آلکانوآت (PHA) و یا پلاستیک های زیستی که بر پایه ی میکروارگانیسم ها تولید می شوند. با این وجود تنها نیمی از پلاستیک های زیستی قابل تجزیه هستند. همچنین صنایعی وجود دارند که همواره بر روی بهبود خواص این نوع از پلاستیک ها و کاهش قیمت تمام شده ی آن ها سرمایه گذاری کرده اند.
با وجود مزایای زیست محیطی این نوع از پلاستیک ها، صنعت پلاستیک های زیستی هنوز جای پیشرفت زیادی دارد و حتی بخش هایی از این صنعت با خطر ورشکستگی روبرو هستند. پلاستیک های زیستی از سایر پلاستیک ها قیمت بالاتری دارند و در بیشتر مواقع مصرف کنندگان حاضر نیستند مبلغ بالاتر را برای خرید این پلاستیک ها بپردازند. این مشکل در سال 2014 با کاهش قیمت نفت و افزایش تفاوت قیمت پلاستیک های زیستی و سایر پلاستیک ها با پایه ی نفتی تشدید شد. شرکت های تولید کننده ی این نوع از پلاستیک ها مانند Bio-On و BioAmber اعلام ورشکستگی کردند و شرکت Metabolix نیز به عنوان یک شرکت فناوری های کشاورزی، تولید محصول پلی هیدروکسی آلکانوآتس را رها کرد.
ولی جای امیدواری ست که در سال های اخیر وضعیت این صنعت رو به بهبودی رود. فناوری های جدیدی شکل گرفته اند که با استفاده از آن ها می توان پلیمرهای زیستی را با قیمت پایین تر و در حجم بیشتری تولید کرد. برای مثال شرکت فناورانه ی Newlight ادعا کرده است محصول جدیدشان به نام AirCarbon قیمت تمام شده ی پایین تری نسبت به پلاستیک های مرسوم دیگر دارد. این پلاستیک زیستی از یک باکتری اقیانوسی و گازهای تولیدی از صنایع لبنی تولید می شود. همچنین در سال 2019 نیز شرکت Anellotech اعلام کرد که به فناوری تولید ترفتالیک اسید مش  تق شده از چوب دست پیدا کرده است. این ماده، از مواد اولیه ی ساخت محدوده ی وسیعی از پلاستیک ها به شمار می رود.
بر اساس گزارش جدود IDTechEx، پنج ساله ی پیش رو می تواند دوران مهمی برای صنعت پلاستیک های زیستی باشد. این موسسه ی تحقیقاتی در گزارش خود تحت عنوان Bioplastics 2020-2025 نگاه عمیق تری بر روی پلاستیک های زیستی داشته و فرصت ها و چالش های این مواد را مورد بررسی قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا