اخبار

دوران کرونا، زمانی برای اتحاد و همکاری

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایرام پلیمر اکنون تجسم دنیایی که دچار تغییرات دائمی ناشی از بیماری ویروس کرونا (کووید-19) نشده باشد، مشکل است. ما نمی­دانیم آیا این حادثه­ای مانند 11 سپتامبر یا بحران اقتصادی جهان در سال 2008 است که در آن زندگی دوباره تقریباً به حالت قبل باز می­گردد یا همه چیز به نحوی تغییر خواهد کرد که حتی در تصور ما نمی گنجد. موفقیت دانشمندان جهان در کنار مدیریت قوی سیاسی و اجتماعی تعیین­کننده این سناریو است، بنابراین زمان آن فرا رسیده است که بر روی آنچه می­توانیم برای کمک به اوضاع انجام دهیم، تمرکز نماییم.

خدمات عمومی ویژه­ای که در این شرایط بحرانی ارائه شد، نشان از عملکرد مثبت مدیریت سیاسی دارد. در ایالات متحده امریکا دکتر آنتونی فاوچی (Anthony Fauci) رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی در کنار دکتر دبورا برکس (Deborah Birx)، عملکردی بسیار قوی داشته­اند. برکس از سال 2014 برنامه های اورژانسی موفقی برای درمان ایدز اجرا کرده است. فاوچی و برکس جدا از همکاری­های مشترکشان با کشورهای دیگر، اکنون به عنوان پیش­رو در این شریط بحرانی بهتر به دنیا معرفی شده اند.

بی تردید سوالات بسیاری باید پاسخ داده شوند. آیا یک بار ابتلا به عفونت مصونیت طولانی مدت به همراه می آورد؟ آیا امکان دارد اولین واکسنی که عملکرد موثر داشته باشد به علت عوارض جانبی ارزش خود را از دست بدهد؟ آیا واکسن های در حال توسعه پادتن­های خنثی کننده در بدن را هدف قرار می دهد؟ آیا داروهای متنوع ضدویروس می توانند این ویروس را خنثی کنند؟

سوالاتی پیرامون سلامت عمومی و سرایت بیماری نیز وجود دارد. بسته شدن مدارس کمک کننده است یا آسیب زا؟ اگر بیمارستان­ها برهم بریزند چه اتفاقی پیش می آید؟ اگر واکسن یا داروی موثری کشف شود، آیا امکان ساخت آن به اندازه کافی برای همگان وجود دارد؟ اثر طولانی مدت این بحران بر سلامت روانی، اجتماعی و اقتصادی چیست؟ اگر محدودیت­های اجتماعی برداشته شوند چه اتفاقی می­افتد؟ تنها اگر دانشمندان بتوانند کارشان را انجام دهند، به همه سوالات پاسخ داده می شود زیرا دانش آن­ها کلید دستیابی به راه حل است. بنابراین موسسات باید هر آنچه که لازم است را برای تامین ایمنی آزمایشگاه­های تحقیقاتی برای این محققان انجام دهند و هر فعالیتی غیر از تحقیق بر ویروس، سلامت عمومی و اقدامات درمانی را متوقف نمایند.

برای جامعه علمی که در زمینه مرتبط با ویروس فعالیت نمی کنند نیز بسیاری معضلات دیگر همچنان به قوت خود باقیست، معضلاتی همچون تغییرات آب و هوایی، نابرابری، و انواع بیماری ها. توقف تحقیقات برای یک بازه زمانی نامشخص بسیار مشکل است. این بحران به حمایت و همکاری فوق العاده­ای نیاز دارد. کار کردن از خانه شرایط را برای کسانی که باید در آزمایشگاه­ها بر این ویروس مطالعه داشته باشند ایمن­تر می­نماید. حضور افراد کمتر در اماکن عمومی سرعت انتشار ویروس را کاهش داده و به ادامه مطالعه بر کووید-19 کمک می کند. اگر راهی وجود دارد که بدون ایجاد خلل در این فعالیت­ها بتوانید کمکی کنید، داوطلب شوید. اگر همکارانی دارید که در حال تحقیق بر روی این ویروس هستند، حتی نگهداری از فرزندانشان می تواند مفید باشد. از بسیاری جهات، این یک نبرد طولانی است که در آن احساس مسئولیت و میزان دلسوزی­مان سنجیده می شود.

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۱ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا