اخبار

ده نوآوری صنعت پلاستیک در سال 2019 میلادی کدام ها بودند؟/ باز هم بازیافت و اقتصاد چرخشی!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر صنعت پلاستیک نوآوری‌های بسیاری را در تولید ایده‌های جدید برای پلاستیک‌های بازیافتی و … شاهد بوده است. ده مورد زیر آخرین نوآوری‌هایی هستند که در حال حاضر در صنعت پلاستیک پیاده‌سازی شدند.

 

1- باکتری‌های خورنده پلاستیک

همان‌طور که اخیرا در گزارش Asahi Shimbun منتشر شده است، یک باکتری با نام Ideonella Sakaiensis در سال 2005 کشف شد که قابلیت خوردن PET (فیلم PET با ضخامت 0.2 میلی‌متر) در طول یک ماه را دارد. از آن جایی که پیش‌تر تصور بر این بود که PET به واسطه ریشه پتروشیمیایی، یک ماده غیرزیست‌تخریب‌پذیر است، چنین یافته‌ای می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در بازیافت و دور انداختن پلاستیک‌ها در آینده داشته باشد. در حال حاضر مطالعاتی بر روی باکتری‌ها در حال انجام است تا به این وسیله شرایط مورد نیاز برای تولید آنزیم‌هایی که مواد را به خوبی می‌شکنند، ایجاد شود.

2- زیست‌پلاستیک‌های تخریب‌پذیر برای بسته‌بندی مواد غذایی

سرمنشا یک توسعه دیگر، پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر هستند. همان‌طور که وبگاه Phys.org در یک مقاله جدید اشاره کرده است، دانشمندان دانشگاه فناوری Kaunas در لیتوانی یک پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر تولید کرده‌اند که طی دو سال در یک سطل کود تجزیه می‌شود.

کاربردهای این ماده، زمانی که تجاری‌سازی آن انجام شود، شامل بسته‌بندی‌های یک‌بارمصرف، جایگزینی کیسه‌های خرید پلاستیکی و ذخیره و … می‌شود.

یکی از چالش‌هایی که دانشمندان با آن مواجه شدند این بود که مواد سلولزی که با آن کار می‌کردند می‌بایست شفاف یا نیمه‌شفاف باشند تا به این ترتیب با بسته‌بندی‌های پلاستیکی فعلی هم‌خوانی داشته باشند. در خصوص پلاستیک‌های معمولی، گرمایش برای تولید آن چه به آن مذاب پلاستیکی می‌گویند، انجام می‌شود، اما سلولز در زمان گرمایش می‌سوزد. دانشمندان به راهکاری دست یافتند که کامپوزیت‌های مورد نیاز برای تبدیل سلولز به پلاستیک مذاب را فراهم کنند و در عین حال بسته‌بندی‌های شفاف، امن و غیرسمی برای غذا تولید کنند.

3- لوله‌های کاملا قابل بازیافت خمیردندان

برند معروف تولیدکننده خمیردندان Colgate دِین خود را با معرفی لوله قابل بازیافت خمیردندان به جنبش محیط زیست سبز ادا کرده است. این محصول نخستین محصولی است که از جانب انجمن بازیافت پلاستیک مورد تایید قرار گرفته است.

به گزارش Plastics Today لوله‌های قدیمی خمیر دندان اغلب قابل بازیافت نبودند چرا که علی‌رغم اینکه عمده مواد اولیه ساخت آن‌ها را پلاستیک‌ها تشکیل می‌دادند، اما یک لایه نازک آلومینیوم نیز در تولید آن مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این حال در این لوله جدید از پلی‌اتلین پرچگال استفاده می‌شود؛ ذره‌ای که اغلب در تولید بطری‌های پلاستیکی از آن استفاده شده است. برای آن که به انعطاف مورد نیاز برای ساخت لوله‌های فشاری خمیر دندان دست یابیم، تیم Colgate ترکیبات زیادی از کامپوزیت‌ها و لایه‌گذاری‌ها را انجام داد تا در نهایت به نتیجه رسید.

4- جاده‌های پلاستیکی

شرکت ساخت‌وساز VolkerWesser طراحی سازه PlasticRoad، سازه‌ای سبک‌وزن را در یک خبر حوزه بازیافت مژده داده است که نیازمند زمان بسیار اندکی در ساخت نسبت به جاده‌های استاندارد است. این سازه همچنین سه برابر زمان طول عمر استاندارد ماندگاری دارد و صد در صد از مواد بازیافتی تولید شده است. گفته می‌شود که این مواد جایگزینی ایده‌آل برای سازه‌های جاده‌ای هستند. وبگاه Mashable به تازگی مقاله‌ای را در خصوص این نوآوری جذاب منتشر کرده است. در این مقاله اشاره شده است که جاده‌هایی که با استفاده از مواد پلاستیکی ساخته شدند، راهکاری بی‌نظیر برای توسعه پایدار خواهند بود چرا که آسفالت در راستای توسعه غیرپایدار و شکننده است و از طرفی به صورت سالیانه 1.6 میلیون تن کربن دی‌اکسید تولید می‌کنند.

5- کفش‌های تنیس تولید شده از پلاستیک اقیانوس‌ها

استفاده از پلاستیک برای ساخت جاده یک نوآوری قابل توجه بوده است؛ اما پوشیدن کفش‌های تنیس پلاستیکی چه‌طور؟ شرکت آدیداس به تازگی اعلام کرده است که یک مدل جدید از کفش را به بازار عرضه خواهد کرد که از پلاستیک‌های بازیافتی اقیانوس‌ها تولید شده است.

این کفش بخشی از سری محصولات Parley است که در همکاری با پروژه «Parley برای اقیانوس‌ها» تولید شده است. در سال 2016 تولید این محصول به تنهایی توانسته است 740 تن پلاستیک را از اقیانوس هند در اطراف مالدیو بیرون بکشد. آدیداس در حال حاضر از ضایعات پلاستیک گردآوری شده برای تولید کفش‌های این خط تولید و همین‌طور برای تولید تیشرت‌هایش استفاده می‌کند. این شرکت ادعا کرده است که دست کم 1 میلیون کفش تنیس تا انتهای سال 2017 با استفاده از این ضایعات تولید خواهد شد؛ این میزان برابر است با 11 میلیون بطری پلاستیکی.

6- پلاستیک‌های بازیافتی برای بسته‌بندی‌های لوازم آرایشی

شرکت Lush تولید کننده لوازم آرایشی که به واسطه مواد اولیه دست‌ساز خود شهرت یافته است، به تازگی از بسته‌بندی‌های پلی‌پروپیلن بازیافتی برای تولید بسته‌های سیاه خود استفاده کرده است. به گفته وبگاه Plastics Technology این بسته‌بندی 100% از پلی‌پروپیلن‌های بازیافتی تهیه شده است که شامل محفظه و در تزریق‌شده است. این بسته برای نگهداری کرم و لوسیون نرم‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد و رزین‌های مورد استفاده در آن به صورت کامل مورد تایید سازمان غذا و دارو بوده است.

آقای Pedro Morales مدیر فروش و بازاریابی شرکت KWPlastics ، شرکتی که این پروژه را انجام داده است، می‌گوید: «بسته‌بندی سیاه Lush نمونه بسیار خوبی از موفقیت در همکاری میان یک تامین کننده و صاحب برند است که در زنجیره تامین ارتباط چالش‌های مرتبط و تعهدات برای استفاده از مواد بازیافتی را درک کرده‌اند.»

7- قالب‌های دندان پلاستیکی چاپ‌شده به صورت 3 بعدی

در حالی که مدت زمانی از ورود راهکارهایی مانند Invisalign برای مرتب کردن دندان‌ها می‌گذرد، راهکار جدیدی برای چاپ کردن چنین قالب‌هایی در خانه فراهم شده است. به تازگی یک دانشجوی کارشناسی در موسسه فناوری دانشگاه نیوجرسی تصمیم گرفته است تنها با پرداخت 60 دلار یک جفت قالب دندان برای خود بخرد!

8- تبدیل ضایعات پلاستیک به روغن

کاربرد پلاستیک‌ها را در حوزه‌های گوناگون مانند ساخت جاده‌ها، کفش‌ها و قالب‌های دندان بررسی کردیم اما آیا تاکنون چیزی درباره تبدیل پلاستیک‌ها به روغن سوختنی شنیده‌اید؟ بلومبرگ به تازگی مقاله‌ای را درباره یک استارت‌آپ انگلیسی فعال در حوزه فناوری‌های بازیافت نوشته است که در تلاش برای تولید ماشینی است که بتواند ضایعات پلاستیک را به سوخت تبدیل کند.

مدیرعامل شرکت فناوری‌های بازیافت، Adrian Griffiths و تیم کوچکش با موفقیت ماشینی را به نام RT7000 تولید کردند که وقتی پلاستیک درون آن قرار می‌گیرد، سه نوع روغن خروجی دارد. آقای Griffiths به بلومبرگ گفته است: «ما می‌خواهیم تاریخ پلاستیک‌ها را در دنیا تغییر دهیم و فکر می‌کنیم که یک گام به این هدف نزدیک‌تر شده‌ایم.»

9- استفاده از پلاستیک‌ها برای ساخت ایستگاه اتوبوس

یکی از کاربردهای اخیر پلاستیک‌ها شامل استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی در پروژه‌های ساخت و ساز غیرمعمول است. به تازگی شرکت Bamboo House India از 1000 بطری پلاستیکی برای ساخت یک ایستگاه اتوبوس در منطقه Swaroopnagar در حیدرآباد استفاده کرده است. تنها 15 روز طول می‌کشد که چنین ایستگاهی با بلندی 8 فوت ساخته شود که دارای چارچوب فلزی و بیش از 1000 بطری دور انداخته شده پلاستیکی می‌شود. به واسطه هوای بدی که در این منطقه وجود دارد، ممکن است این سازه در برابر بادهای شدید مقاوم نباشد اما این شرکت در نظر دارد که ایستگاه‌های اتوبوس دائمی و مقاوم‌تری بسازند.

10- کاهش آلودگی پلاستیکی با کرم‌ها

علی‌رغم اینکه ممکن است این مورد به عنوان یک نوآوری در نظر گرفته نشود اما کشف جدیدی است که قطعا ارزش دارد در اینجا به آن اشاره شود و می‌تواند نرخ آلودگی را کم کم کاهش دهد. به واسطه وجود کرم‌های واکسی، ما منابع جدیدی برای از بین بردن آلودگی داریم. این کرم‌های دوستدار محیط زیست با نام Galleria mellonella ضایعات تولید شده توسط کیسه‌های پلاستیکی را با تخریب آن‌ها از میان می‌برند. همانند پلاستیک‌ها، واکس نیز گونه‌ای از بسپارهاست که از زنجیره‌های کربنی بلند تشکیل شده است و اتم‌های دیگری که به صورت شاخه‌ها بر روی این زنجیره هستند.

وبگاه نشنال جغرافی به تازگی در مصاحبه با Wei-Min Wu مهندس محیط زیست در دانشگاه استنفورد درباره این توسعه نوشته است: «این مطالعات نقطه عطفی در پژوهش‌های حوزه زیست‌تخریب‌پذیری پلاستیک‌هاست.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا