اخبار

دنیای پول­های دیجیتال و برخورد ایرانی ها با آن

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، بیت کوین یا ارز دیجیتال پدیده تازه این روزهای دنیای اقتصاد ایران و دیگر کشور هاست که بحث آن بیش از پیش نقل محافل افراد اهل معامله و بخصوص جوانانی است که می ­خواهند ره صدساله را یک شبه طی کنند! البته هستند میانسالانی هم که بیت کوین برایشان جداب شده­ است. بیت کوین چنان نوآورانه بوده که کمتر کسی توانسته نادیده اش بگیرد. البته مهمترین مسأله ای که ذهن هر مشتری را به خود مشغول می کند، امنیت تراکنش ها است. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به پیدایش بیت کوین و تاثیر آن در ایران.

 

نگاهی به دگردیسی پول/ تولد عصری جدید در دنیای پول

نگاه به تاریخچه نظام پولی در جوامع بشری، از تلاش ۱۱هزار ساله برای تنظیم دقت، سهولت و کارایی پول حکایت دارد. این تاریخچه از ابتدایی‌ترین شیوه‌های مبادله که به بیش از ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد، آغاز شد و با پیدایش سکه‌های فلزات گرانبها، تاسیس اولین شبه‌بانک‌ها که به واسطه اعتبارشان میانجی مبادلات پرارزش می‌شدند ادامه یافت. پس از آن، شکل‌گیری اولین بانک‌ها در لندن و آمستردام، نظام پولی متمرکزی را با نظارت دولت‌ها فراهم کرد. با این اوصاف، پول در کالبد‌های متفاوتی، خدمات مبادلاتی را برای جوامع مهیا ساخته و تحولات اقتصادی و اجتماعی همواره به تغییرات لازم در نظام پولی ختم شده‌‌اند؛ اما متمرکز شدن نظام پولی، پایان این دگردیسی اقتصادی نبود. حواله‌های بانکی که از قرن هفدهم به‌شدت رواج یافته بودند، در زمان جنگ داخلی آمریکا ۸۰۰۰ نوع مختلف داشتند. ازدیاد اقسام حواله‌های بهادار در سال ۱۸۶۰ میلادی در حالی که دولت آمریکا، کنترل تنها ۴ درصد از آن­ها را در دست داشت، باعث شد الزام وجود واحد پولی بر دولت‌ها فشار وارد کند. این فشار در نهایت با تولید و توزیع سکه‌های فلزی مختص هر کشور از میان رفت.

اما سکه‌ به تنهایی جوابگوی تجارت در حال گسترش نبود تا اسکناس‌ها به مرور جایگزین سکه‌های دولتی شوند. حجم گسترده و لجام‌گسیخته پول ریخته شده در بازار به کنترل خاص و علمی نیاز داشت؛ بنابراین بانک‌های مرکزی در نقش کنترل‌کننده پولی در کشور‌های مختلف تاسیس شدند. گشایش بانک‌های مرکزی در قرن بیستم با سیل عظیمی از مدرنیزاسیون که تحولات شدیدی در مکانیزم پولی و بانکی ایجاد کرد، باعث شد سیستم سنتی بانکداری ناچار به پذیرش تغییرات جدید شود. پدیده اینترنت که جزو آخرین و نیرومندترین امواج تکنولوژی در اواخر قرن بیستم بود، پیش‌زمینه بانکداری الکترونیک را پدیدآورد. در ادامه با گسترش هوش مصنوعی و پیشرفت تلفیق علوم‌کامپیوتر-ریاضیات-اقتصاد شبکه سراسری اینترنت به‌عنوان زیرلایه بانکداری تحکیم شد. در این بین، پیدایش شبکه بلاک‌چین (زنجیره بلوکی)، بروز پدیده‌ای به نام ارز رمزنهاد (ارز رمزینه، ارز رمزدار، ارز دیجیتالی) را فراهم کرد. “بیت‌کوین” (Bitcoin)، برجسته‌ترین عضو این خانواده است که مدعی جایگزینی با سیستم پولی کنونی دنیا است. کارشناسان بسیاری معتقدند چرخشی که از سکه به حواله و از حواله به اسکناس در طول تاریخ ثبت شده­است، احتمال وقوع دگردیسی جدیدی به سمت و سوی محوریت یافتن ارز رمز‌نهاد را محتمل‌تر می‌کند. شناخت و درک پدیده بیت‌کوین و چگونگی عملکرد آن، نیازمند شناخت سازوکار تکنولوژی بلاک‌چین یا همان زنجیره بلوکی است. قیمت یک بیت‌کوین در سال ۲۰۱۰ کمتر از یک هزارم دلار بود.

(ادامه دارد…) 



متن کامل این مصاحبه را در شماره 184ام  ماهنامه بسپار که در نیمه دوم دی ماه منتشر شده است بخوانید. 





در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا