اخبار

دمای وارفتگی گرمایی در مقابل تحلیل مکانیکی دینامیکی

بسپار/ ایران پلیمر  در بخش آخر این مجموعه مقالات، با استفاده از نتایجDMA  برای نایلون پر شده با الیاف شیشه، کاربرد آن بیان شده است.

 

هنگام روبش DMA چه چیز اندازه­گیری می­شود؟ در کتاب‌های بسپار،DMA  با مفاهیم فنی بسیار همراه با معادلات فراوان آورده شده است. این روش برای بخش بسیار کوچکی از صنعت که با چنین روشی راحت هستند کارساز است. اما هیچ کدام از این افراد قطعات را طراحی نمی‌کنند و موادی را که باید از آن‌ها ساخته شوند، مشخص نمی‌کنند.

بنابراین، در این مقاله کاربردDMA  با استفاده از نتایج آن برای نایلون پر شده با الیاف شیشه‌ آورده شده است (شکل 1). نمودار شکل 1 که در مقاله شماره اخیر نیز نشان داده شد، پاسخ مدول را به دو مولفه، مدول کشسان (elastic) و مدول گرانرو (viscous) نشان می­دهد. ابزارهای امروزی مجهز به نگهدارنده­های (fixtures) مختلفی هستند که می‌توانند داده‌ها را در حالت تنش، خمش (flexure)، فشارش (compression)، پیچش (torsion) و برش اندازه­گیری کنند، بنابراین نوع مدول اندازه‌گیری شده به روش تنش اعمال شده بستگی دارد.

اما بدون توجه به نحوه اعمال تنش، اصل DMA یکسان باقی می‌ماند. یک تنش سینوسی دوره‌ای، به‌وسیله یک موتور به نمونه اعمال می‌شود و کرنش به­وسیله­ی یک تراگذار (transducer) اندازه‌گیری می‌شود و در این فرایند قدرت واقعی DMA  آشکار می‌شود. زیرا در مواد گرانروکشسان (ویسکوالاستیک) بین زمانی که تنش اعمال می‌شود و زمانی که کرنش ثبت می‌شود، تاخیر وجود دارد. این تاخیر فاز به‌عنوان tanδ شناخته شده است. شکل 2 این رابطه را نشان می‌دهد.

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار

[email protected]

 

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   202 ماهنامه بسپار  در نیمه مردادماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا