اخبار

دلایل محروم ماندن برخی شرکتها از خدمات صندوق نوآوری/ اعطای بیش از۵۳۰۰ میلیارد تسهیلات به فناوران

بسپار/ایران پلیمر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه برخی از شرکت‌ها با تصور اینکه این صندوق زیر مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری است، از بسیاری از خدمات ما محروم می‌شوند، گفت: بر اساس آمارها در سال ۹۹ به میزان ۵۳۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده است.

 دکتر سیاوش ملکی فر در نشست معرفی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه دارایی‌های فکر با اشاره به سابقه تاسیس این صندوق از سال ۱۳۸۷، افزود: این صندوق مولود تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است؛ چرا که بند ۵ این قانون بر تاسیس صندوقی برای حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان تاکید دارد، از این رو رسالت اصلی این صندوق حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و عمده خدمات به این دسته از شرکت‌ها اختصاص می‌یابد.

وی سرمایه اولیه این صندوق را ۳ هزار میلیارد تومان ذکر کرد که در طی ۳ سال به آن اختصاص یافت، اظهار کرد: با اختصاص اعتبارات اولیه، فعالیت این صندوق از سال ۹۳ آغاز شد.

ملکی فر این صندوق را نهادی عمومی غیر دولتی زیر نظر رییس جمهور دانست و خاطر نشان کرد: برخی از شرکت‌ها با تصور اینکه این صندوق زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، از این رو تقاضاهای حمایتی خود را به این معاونت ارسال می‌کنند و لذا از بسیاری از خدماتی که این صندوق می‌تواند به آنها ارائه دهد، محروم می‌شوند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نمونه این خدمات را ثبت اختراعات دانست که از سوی هر دو نهاد معاونت علمی و صندوق به شرکت‌ها اعطا می‌شود، ولی خدمات صندوق نوآوری در این زمینه بلاعوض است.

وی با تاکید بر اینکه از سوی این صندوق ۷۰ خدمت به شرکت‌های دانش بنیان عرضه می‌شود، یادآور شد: برخی از خدمات ما شامل شرکت‌های فناور غیر دانش بنیان نیز می‌شود. به این صورت که از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان کارگزاران صندوق نوآوری این خدمات به شرکت‌های فناور عرضه می‌شود.

ملکی فر با تاکید بر اینکه خدمات حمایتی این صندوق در ۴ دسته “تسهیلات- شامل تسهیلات قرض الحسنه کم بهره”، “ضمانت نامه”، “سرمایه گذاری” و “توانمندسازی” تقسیم بندی می‎‌شوند، ادامه داد: در سال ۹۹ به میزان ۵۳۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده است. این میزان در سال ۹۸ به میزان ۲ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان و برای سال ۹۷ به میزان ۹۹۵ میلیارد تومان بوده است.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا