اخبار

دستیار فرمول نویس دیجیتال در آزمایشگاه

بسپار/ ایران پلیمر دستیاران مجازی همانند Siri و Alexa ، هم اکنون در بیش از یک پنجم خانه های آمریکایی حضور دارند. این دستیاران هر فرمانی که به آنها داده می شود را پذیرفته و اگر همه چیز درست پیش رود، مطابق میل فرمان دهنده، موسیقی دلخواه را پخش کرده، آب و هوا را پیش بینی کرده و تاریخ کاربر را به روز می کنند. دستیاران دیجیتال کنترل شونده از طریق صدا، جهت کمک به انسان ها در زندگی روزمره شان بکار برده می شوند. آنها به سرعت در حال گسترش هستند. درحالیکه در سال 2016، از آنها تنها در یک درصد از امور خانه های آمریکایی استفاده می شد، این رقم تنها در دو سال بعد، به میزان بیست درصد رسید. آنها همچنین در بیش از سیزده درصد امور خانگی آلمانی ها نیز کاربرد دارند.
اگر همه چیز مطابق خواسته های دکتر  Gaetano Blanda پیش رود، این تنها آغاز ماجرا است. Gaetano Blanda در نظر دارد که این دستیاران را از یاریگران ساده ای در انجام امور روزمره به خبرگانی در زمینه شیمی تبدیل کند و از آنها در مکان هایی که مقادیر قابل توجهی از دانش تخصصی مورد نیاز است و به زبان فنی صحبت می شود (که در واقع همان آزمایشگاه است) استفاده کنند. 
Gaetano Blanda، بعنوان مدیر خط بازرگانی افزودنی های پوششی در شرکت  Evonik در رابطه با نیازهای روزافزونی که در مورد دستیاران آزمایشگاهی با توجه به تخصص علمی و مهارت های زبانی نیاز است، اطلاعات بسیاری کسب کرده است. تیم او در زمینه فرمولاسیون در صنعت پوشش و افزودنی های مربوطه تخصص دارند. در جهت برآوردن دقیق نیازهای مشتری در زمینه رنگ، جلا، و ماندگاری، متخصصین می بایست ترکیبات پیچیده ای از افزودنی های مناسب را تولید کنند. ساخت هزاران ترکیب و حتی فراتر از توانایی ذهنی انسان، با کمک این دستیاران، امکان پذیر است. 
متخصصین زمان زیادی را صرف جستجو برای کسب اطلاعات و داده برگ های فنی در پشت میزهای خود می کنند. بنابراین، یک دستیار دیجیتال می تواند کمک شایانی به کاربران جهت تحقیق و انطباق اطلاعات در آزمایشگاه به طور مستقیم داشته باشد. نام این دستیار  COATINO™ می باشد. ایده اصلی این دستیار در حین یک نشست راهبردی درباره ی افزودنی های پوشش متولد شد. دکتر Oliver Kröhl، مدیر بخش توسعه ی بازرگانی راهبردی منطقه در افزودنی های پوشش و مدیر پروژه ها در این باره می افزاید: “ما تقریبا درباره ی هر راهکار جدیدی که توسط آن تجارت توانایی پیشرفت دارد، صحبت کردیم. نوآوری ها امروزه دیگر به محصولات و یا فرآیندهای تمام شده محدود نمی شود. درعوض، شما نیاز دارید که توانایی های خود را در زمینه ی پیشنهاد راهکارها به شکل خدمات جدید و مدل های تجاری ارائه دهید.” پژوهشگران برروی چالش های روزانه در زمینه ی فرمولاسیون پوشش ها و پوشرنگ ها تمرکز کرده اند و تصمیم به استفاده از یک دستیار فرمولاسیون دیجیتالی کنترل گر صدا گرفته اند. این ایده تیم را به اشتیاق آورده است. اما آیا این همان چیزی است که متخصصین در آزمایشگاه به آن نیاز دارند؟
 از قوطی تا ساخت نمونه اولیه
دانشمندان، جهت یافتن این پاسخ شروع به انجام آزمایشاتی نمودند. آنها یک قوطی خالی رنگ را در یک شرکت رنگسازی، پوشش دهی کردند؛ سپس، آن را به داخل آزمایشگاه (یعنی محلی که مشغول ضبط مباحثه بین کارمندان و قوطی بودند) بردند. در تصاویر ضبط شده، کاربر از قوطی درباره ی عامل ضد کف آب پایه مناسب برای یک پوشش چوبی سوال کرد. قوطی پاسخ خود را در این زمینه با انتخاب محصولات مناسب ارایه نمود و نمونه ای را سفارش داد. 
دکتر Kröhl در این زمینه افزود: “سپس، همان سوالات از کارمندی که پشت دیوار ایستاده بود، پرسیده شد. اگرچه این موضوع کاملا موقتی بود، ما میخواستیم که ایده خودمان را با مشتریان به طور واضح و ملموس آزموده و پاسخ سریعی را دریافت کنیم.” این ویدئو با تعدادی از مشتریان به اشتراک گذاشته شد و تیم مذکور همچنین، مصاحبه های از قبل طراحی شده ای را انجام دادند. این ایده علایق قابل توجهی را برانگیخت.
این تاییدیه باعث شد تا صنعت گران به ورود به قلمروهای ناشناخته و جدید تشویق شوند. دکتر Kröhl می گوید:”ما در زمینه ی پوشش و رنگ متخصصیم؛ اما نه در زمینه ی دستیاران کنترل شونده از طریق صدا. به همین دلیل است که میدانیم که این پروژه ممکن است موفقیت آمیز نباشد. اما ما و مشتری هایمان فکر میکنیم که این مسئله ارزش خطر کردن را دارد.” هدف این تیم توسعه ی یک نمونه ی اولیه از این دستیار به منظور ارائه در نمایشگاه  پوشش های اروپایی (مهمترین نمایشگاه تجاری جهانی در زمینه صنعت رنگ و پوشش) می باشد.
از آنجایی که سیستم های سنتی تشخیص صدا قادر به مدیریت کلمات تخصصی نمی باشند، رسیدن به این مقصد کار آسانی نیست. Kröhl اذعان داشت:”دستیاران معمول به آسانی قادر به فهم زبان ما نیستند. برای مثال، هنگامیکه شما از آنها درباره ی پراکنش، رئولوژی یا رزین های سیلیکونی سوال می کنید، آنها به سرعت با محدودیت هایی روبه رو می شوند و در بهترین حالت، تنها می توانند محدوده ای از اطلاعات عمومی و معمول را فراهم آورند. آنها باید قادر باشند تا اطلاعات بیشتری جهت فرموله کردن یک پوشش فراهم آورند. اگر اطلاعاتی در زمینه ی مشخصات ترکیبات و نحوه ی واکنش آنها با یکدیگر را در اختیار نداشته باشند، در آزمایشگاه، کاربردی نخواهند داشت.” 
 چالش های منحصر به فرد
اساسا پوشرنگ ها، لاک الکل ها و دیگر پوشش ها، شامل چهار ترکیب می باشند: حلال، پیونده، رنگدانه ها، و افزودنی ها. هر ترکیب می تواند روی ترکیب دیگر و اثر آن ایفای نقش کند. تعداد ترکیبات امکان پذیر بسیار زیاد می باشد. حتی اگر تنها ده عامل پخت، ده پیونده، ده رنگدانه و ده افزودنی در ساخت فرمولاسیون یک پوشش بکار گرفته شود، این عدد به میزان ده هزار ترکیب امکان پذیر خواهد رسید. و حتی در این مورد تنوع نسبت ترکیبات مورد استفاده در نظر گرفته نشده است. دکتر Blanda  در این باره خاطر نشان کرده است:”مشتریان درباره ی قابلیت هایی که یک محصول می بایست داشته باشند، ایده های بسیار دقیقی دارند.” جهت توسعه ی یک دستیار کاربردی کنترل شونده از طریق صدا برای صنعت پوشش، پژوهشگران در ابتدا شروع به جمع آوری همه اطلاعات موجود و خوراک دهی این اطلاعات به یک پایگاه داده بسیار بزرگ کردند. در گام بعدی، آن ها احضار این اطلاعات را با استفاده از یک فرمان کنترل صدا امکان پذیر ساختند.

 

 

مترجمین: 1- مهندس سارا کرمی –کارشناس ارشد مهندسی پلیمر – دانشگاه تهران
2- مهندس پریا معرف – کارشناس ارشد مهندسی پلیمر – پژوهشگاه رنگ 

 

 

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 210 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که درپایان اسفند ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا