اخباراخبار ویژه

دستکش های پلیمری، دیوار میان ما و Covid-19!

بسپار/ ایران پلیمر شاید این روز ها شما نیز برای محافظت از خود در برابر کرونا از دستکش های یکبار مصرف استفاده می کنید اما آیا همه ی انواع دستکش برای محافظت از آلوده شدن دست به ویروس کرونا مناسب هستند؟ بیایید انواع دستکش های یکبار مصرف، جنس و میزان ایمنی آن ها در برابر عوامل شیمیایی و به خصوص ویروس کرونا را با یکدیگر مرور کنیم:

دستکش ها به طور کلی از پنج ماده ی لاتکس طبیعی، وینیل (پلی وینیل کلراید (PVC))، نیتریل (اکریلو نیتریل بوتا دی ان رابر  NBR)، پلی اتیلن و  نئوپرن تولید می شوند. مورد آخر مربوط به دستکش های چند بار مصرف مانند دستکش های کارگاهی است و مقاومت بالایی در برابر عوامل شیمیایی دارد. اما دستکش های پلی اتیلنی انتخاب خوبی برای تماس با مواد خطر‌ناک شیمیایی و یا مواردی هم چون ویروس کرونا نیستند و در صورت ضد عفونی کردن با الکل نفوذ پذیری آن به طرز قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

دستکش های یکبار مصرف چگونه تولید می شوند؟

فرآیند تولید دستکش ها ی لاتکس، وینیل و نیتریل یکسان است ابتدا دستواره‌های سرامیکی به منظور جداسازی بقایای فرایند قبلی با آب و مواد سفید کننده شسته می شوند. سپس خشک و به داخل حمامی متشکل از مخلوط کلسیم کربنات و کلسیم نیترات فرو برده می شوند این مرحله باعث می شود تا مواد پلیمری به دستواره ها بچسبند. پس از اغشته سازی به کلسیم کربنات و کلسیم نیترات دستواره ها مجددا” خشک شده و سپس به داخل مخزنی از لاتکس (لاتکس طبیعی، نیتریل و یا وینیل) فرو برده می شوند در نهایت با حرارت دادن دستکش شکل گرفته و در مرحله ی بعدی دستکش ها را از دستواره ها جدا می کنند.( دستکش های نیتریل قبل از این مرحله یکی از دو مرحله ی کلرینه کردن و یا پوشش دهی به وسیله ی یک پلیمر دیگر برای روانسازی را پشت سر می گذارند).

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۱ ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا