اخبار

دستکش‌های هوشمند جدید از لاستیک‌های دی الکتریک فوق نازک، کمک به مفهوم نسل چهارم صنعت یا Industry 4.0

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققانی در دانشگاه Saarland  موفق به ساخت یک فیلم انعطاف پذیر فوق نازک شده اند که می‌تواند برای فناوری‌های نوآورانه به شکل یک حسگر عمل کند. این فیلم نازک اگر به عنوان یک دستکش مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند شکل و اندازه دست و انگشتان مصرف کننده را به خود بگیرد.

برای ساخت این محصول از فیلم‌های سیلیکونی هوشمند استفاده شده است. یکی از اهداف تولید و استفاده از این فناوری، کمک به پوشنده‌ی دستکش بوده تا سیگنال‌های لمسی و هرگونه ارتعاشات تولیدی توسط این فیلم بسپاری منتقل شود.

این تیم تحقیقاتی نمونه‌ی اولیه‌ی تولیدی را در Hannover Messe به نمایش گذاشتند و برای ارتقای این فناوری و تبدیل آن به محصولی واقعی و قابل استفاده به دنبال یک همکار به عنوان سرمایه‌گذار هستند.

محققان این پروژه، از یک بسپار کشسان استفاده کرده و فیلم فوق نازک و فوق انعطاف‌پذیر آن را تولید کردند. تبدیل این فیلم نازک به دستکش این امکان را ایجاد می‌کند تا این فیلم بسپاری به یک عضو حساس برای بسیاری از کاربردها تبدیل شود. در واقع این فیلم پلاستیکی فوق نازک می‌تواند همانند یک حسگر عمل کند.

با ساخت دستکش از این فیلم بسپاری، فصل مشترکی بین انسان و دستگاه ایجاد می‌شود. این اتصال بدون نیاز به هرگونه دوربین و یا حسگرهای قوی خواهد بود. این ارتباط از طریق پوشش یک دستکش بوده که هیچگونه عملکرد اضافه‌ای از آن توسط پوشنده حس نشده و هیچگونه محدودیتی برای آن‌ها حین فعالیت ایجاد نمی‌کند.

ماده‌ی اصلی سازنده‌ی این فیلم یک لاستیک دی الکتریک است. نحوه ساخت این محصول به گونه‌ای است که یک ماده‌ی رسانای الکتریسیته در دو طرف فیلم چاپ می‌شود. زمانی که به این فیلم یک ولتاژ اعمال می‌شود،  نیروهای جاذبه‌ی الکترواستاتیک به فیلم اجازه‌ی جمع شدن (Compress) می‌دهد. در این صورت، فیلم در جهت عرضی گسترش یافته و سطح ویژه‌ی آن افزایش می‌یابد. در این صورت ظرفیت الکتریکی فیلم دچار تغییر می‌شود. این ویژگی به راحتی فیلم را به یک حسگر تبدیل می‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا