اخبار

دستور رهبر انقلاب در خصوص میزان برداشت از صندوق توسعه

بسپار / ایران پلیمر عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با انتقاد از نحوه اجرای ارز۴۲۰۰ تومانی گفت: با ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید مرغ با قیمت سی هزار تومان به دست مردم برسد.

وی درباره مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: اگر ارز۴۲۰۰ تومانی را به درستی از مرحله واردات تا رسیدن به دست مصرف کننده توزیع می کردیم، کمک خوبی به مردم بود. البته تا حالا هم کمک خوبی کرده اما در عمل خوب اجرا نشد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: این ارز باید به گونه ای تدبیر و اصلاح شود که شوک قیمتی برای مردم ایجاد نکند. مهمترین دغدغه دولت هم همین مسأله است‌. در حال بررسی این موضوع هستیم ولی هنوز نمی توانم نظر دهم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه معتقدیم نرخ ارز را بازار تعیین می کند، افزود: تجارت و بنیان های اقتصادی در تعیین نرخ ارز تاثیر می گذارند. امیدوارم روند صادرات و شرایط ارزی ما در سال آینده بهتر شود تا بر بازار تاثیر مثبت بگذارد.

همتی همچنین درباره رسیدگی به بدهی بدهکاران بانکی گفت: موفقیت های خوبی در این زمینه داشته ایم. در چند ماه گذشته ۱۱نفر_گروه در کمیته فرادستگاهی ما مطرح شده اند که مانده بدهی آنها نزدیک به ۹۰هزار میلیارد تومان است. با همکاری خوب قوه قضاییه و ضابطین آنها توانسته ایم بین 20 تا 30 درصد این مبلغ را وصول کنیم.

وی از نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور در خصوص میزان برداشت از صندوق توسعه خبر داد و گفت: نامه رهبری پیرامون بودجه و مبالغ واریزی دولت به صندوق توسعه بود و در بودجه درخواست شده بود که فقط ۲۰ درصد از فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت به صندوق واریز شود که ایشان فرمودند تا سقف فروش یک میلیون بشکه همین کار انجام شود اما برای فروش بالاتر همان ۳۸ درصد واریز شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دیگر اینکه در تبصره ۴ که حدودا بیش از ۲ میلیارد یورو بابت برخی امور مانند تقویت بنیه دفاعی اختصاص یافته است، درخواست شد که وارد بودجه شود و همچنین اینکه منابعی که امسال دولت از صندوق برداشت کرده است مانند ۱ میلیارد کرونا، این موارد باید به صندوق بازگشت داده شود، بر اساس این ها بودجه تغییراتی خواهد داشت.

وی گفت: ما تاکنون در هر زمینه‌ای که برای واردات نیاز به ارز بود تامین کردیم و تنها جایی که این فرآیند دچار مشکل شده درخصوص همین واکسن کرونا است که به هر بانکی که قصد حواله کردن پول را داریم می‌گوید که مجوز خاصی را باید از آمریکا بگیریم.

همتی ادامه داد: ما پیش از این یک بار این مجوز را برای کره گرفتیم اما کره نتوانست تضمین کند که در مسیر انتقال، آمریکا پول را برداشت نکند و انجام نشد. اکنون در حال چک کردن مسیرهای دیگر هستیم تا اگر بتوانیم مجوز بگیریم و این انتقال انجام شود.

 

منبع: اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا