اخبار

نشست خبری/ انجمن ملی صنایع پلیمر هم از طرح جدید مدیریت بازار مواد پتروشیمی شکایت کرد

بسپار/ ایران پلیمر عصر دیروز انجمن ملی صنایع پلیمر به عنوان نماینده و فدراسیون تشکل های صنعتی در حوزه پلیمر در نشستی خبری نارضایتی خود را از معضل همیشگی تصمیم سازی های دولتمردان پشت درهای بسته اعلام کرد. در این جلسه دکتر ترکمان، رییس هیات مدیره و آقایان مهندس زمانزاده و دکتر قنبرپور دو عضو دیگر هیات مدیره به تبیین نظرات خود در خصوص شیوه جدید قیمت گذاری و عرضه آزاد و خارج از سهمیه محصولات پتروشیمی در بورس پرداختند. 

دکتر ترکمان در این جلسه گفت: از ابتدای مهرماه زمزمه طرح پیشنهادی شنیده می شد که قرار است مدیریت بازار پتروشیمی‌ها و کامودیتی‌ها با ۲۵ ابزار انجام شود و هر چند تاکید شده بود که بدون نظر ذی‌نفعان این طرح اجرا نخواهد شد، اما بخش‌هایی از این طرح در حال حاضر در حال انجام است. در جلسه ای در 29 مهرماه به مناسبت روز صادرات بنده در حضور رییس جمهور این موضوع را مطرح کردم و وزیر صمت هم که حضور داشتند با خوشرویی اعلام کردند که بدون نظر صاحبان صنعت این طرح اجرایی نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: تاکنون حتی یک نامه رسمی از پیش‌نویس این طرح دریافت نکرده‌ایم که این موضوع ما را نگران کرده است اما براساس صحبت‌هایی که در جلسات عنوان می شود، پتروشیمی‌ها مکلف هستند تمام فروش خود را برای جلوگیری از خام فروشی در بورس کالا عرضه کرده و در صورت وجود مازاد اجازه صادرات داشته باشند.
وی با بیان اینکه در برخی از گریدها، سقف خرید را اجرا کردند اما کف عرضه را تغییر نداده اند که این مهندسی گرید است گفت: این مساله باعث شده با وجود نوسانات مثبت بازار نفت، در بازارهای داخلی دچار رقابت حتی در برخی موارد تا 30 درصد شویم.
ما در هر حال نگران تعجیل در اجرای طرحی هستیم که نهایی نشده است.
دکتر ترکمان گفت: زمانی که پتروشیمی‌ها اعلام می‌کنند که ۱۵میلیارد دلار صادرات و ارزآوری داشته‌اند باید توجه داشت که بخش عمده آن خام‌فروشی است که نه ارزش افزوده‌ای ایجاد می کند و نه اشتغال‌زایی داشته، بلکه مواد خامی است که بدون ایجاد ارزش افزوده و با پایین‌ترین قیمت (به عنوان یک کالای تحریمی)، به فروش رفته است.
پتروشیمی‌های کشور ۸میلیون تن مواد پلیمری تولید می‌کنند که از این رقم، ۳.۴میلیون تن به تولیدکنندگان محصولات تکمیلی داده می شود، تولیدکنندگان محصولات تکمیلی با ایجاد ارزش افزوده و تولید محصولاتی که بیش از ۱۰۰۰ دلار در هر تن قیمت دارند، علاوه بر تأمین نیاز داخل، سالانه ۲.۵ میلیارد دلار نیز صادرات دارند؛ بقیه آن ۸ میلیون تن که به صورت خام صادر می‌شود نیز حدود ۳ میلیارد دلار ارزآوری دارد.
رئیس هیات مدیره انجمن پلیمر با اشاره به اینکه اشتغال صنعت پلیمر کشور از مرز ۸۵۰ هزار نفر عبور کرده است گفت: اگر مشکلات و موانع پیش‌روی صنعت پلیمر و تولیدکنندگان محصولات تکمیلی رفع شود، می‌توانیم در زمانی کوتاه، اشتغال صنعت پلیمر ایران را به مرز ۲ میلیون شغل برسانیم و این افزایش بیش از یک‌میلیون شغل در بخش صنعت تأثیر بسزایی در اقتصاد کشور خواهد داشت.
رئیس هیات مدیره انجمن پلیمر گفت: با توجه به کنترل کرونا و افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری محصولات پلیمری برای سال جاری قابل پیش‌بینی است.

سعید زمان زاده، عضو هیات مدیره انجمن پلیمر نیز در این نشست گفت: نگرانی ها به حق است. تجربه نشان داده طرح هایی که با سعی و خطا پیش رفته ضررش متوجه صنایع پایین دستی بوده است. بازخورد در اجرای اولیه این طرح مثبت نیست. آقای صباغ مجری طرح این در جلسه ای در آبان ماه این اطمینان را دادند که طرح به نفع صنایع پایین دستی است ولی تا امروز این نتیجه به بار نیامده است.

دکتر قنبرپور هم گفت: همونطور که  اشاره شد طرح به جای مدیریت تقاضا روی مدیریت عرضه متمرکز است. من توجه دوستان را جلب می کنم به طرح افق در آبان  98. طرح افق هم بر این متمرکز بود که سهمیه بر مبنای تولید واقعی باشد مزایا و معایبی داشت و ما در انجمن ملی در زمان خودش نسبت به آن اعلام نظر کردیم. در طرح افق متغیرهایی که دخیل بودند کمتر بودندبا این حال از ابلاغ تا اجرا چندین ماه طول کشید … چندین ماه زمان برد تا الزام فقط ثبت یک فاکتور عملی شود و نهایتا یکسال بعد اجرا شد. حالا چه طور است که  امروز با این حجم متغیرها بدون اجرای پلکانی انتظار دارند به محدودیت ها و اشکالات طرح واقف شد؟  عمده نگرانی ما این است که متغیرها درست کنترل نشوند و طرح شتابزده اجرا شود. پیکره صنعت نحیف  و ضربه پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا