اخبار

در گزارشی منتشر شد: فرصت ها و محدودیت های اقتصاد پاکستان

بسپار می نویسد، وبگاه اتاق بازرگانی ایران گزارشی از فرصت ها و محدودیت های اقتصاد پاکستان منتشر کرده است. 


اقتصاد پاكستان عمدتا كشاورزي است كه حدود ٣٣ درصد توليد ناخالص ملي را تشكيل مي دهد.

يكي از شبكه هاي وسيع ابياري جهان كه از رود سند و شعبه هاي پنجگانه ان تشكيل شده است و نزديك به ١٩.٤ ميليون هكتار از اراضي را آبياري مي كند، در اين كشور واقع شده است. شبكه آبياري پاكستان يكي از شبكه هاي مهم آبياري در جنوب آسيا است.

گندم، پنبه، برنج، ذرت و شكر از اقلام عمده صادراتي كشاورزي پاكستان به شمار مي آيد.

در حوزه صنعت، اقتصاد پاكستان در دو بخش خصوصي و دولتي متمركز است. دولت كنترل بسياري از صنايع پايه از قبيل ذوب آهن، فولاد سازي، صنايع سنگين، شيميايي، پتروشيمي، تراكتورسازي و نيروگاه ها و تجهيزات برق را در اختيار دارد.

هم اكنون عمده صنعت پاكستان، صنايع نساجي است كه صادرات آن حدود ١٢ ميليارد دلار براي كشور ارز آوري دارد. اين ارز در كنار ارز حاصل از كار كارگران پاكستاني مقيم خارج كه بيش از ١٢ ميليارد دلار است، مجموعا قسمت اعظم درامدهاي ارزي پاكستان را رقم مي زند.

توليد كالاهاي ورزشي، استيل و محصولات چرمي در كارخانه هاي سيالكوت پنجاب، صنايع دستي و سنتي مانند ورشوكاري، زري دوري، گلابتون دوزي، قلاب دوزي، سوزن كاري و فرش بافي كه بيشتر در پنجاب و پيشاور متمركز مي باشند، از عمده صنايع سبك پاكستان به شمار مي روند.

از سال ١٩٧٨ ميلادي دولت پاكستان دو منطقه آزاد تجاري – صنعتي در كراچي و لاهور تشكيل داده كه نزديك به چهل كشور خارجي به سرمايه گذاري در اين مناطق اقدام كرده اند.

اقلام وارداتي پاكستان عبارتند از: ماشين آلات، ادوات برقي، آهن، فولاد، انواع دارو، كود شيميايي و روغن هاي صنعتي.

اقلام صادراتي پاكستان عبارتند از: انواع پوشاك آماده، پنبه، برنج، بافت هاي نخي، پوست، چرم، الياف مصنوعي و كالاهاي ورزشي.

كشور چين بزرگترين شريك تجاري پاكستان با حجم بيش از ٥ ميليارد دلار در سال است همچنين امريكا به عنوان بزرگترين كمك كننده و وام دهنده به پاكستان از اهميت زيادي برخوردار است.

در كنار اين موضوع، صادرات ١٢ ميليارد دلاري منسوجات و پوشاك پاكستان به امريكا و اتحاديه اروپا نشان دهنده اهميت اين كشورها دراقتصاد پاكستان مي باشد.

گفتنی است كمبود انرژي برق و گاز تاثير بسيار نامطلوبي را در صنايع اين كشور ايجاد كرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا