اخبار

در پژوهشگاه رنگ محقق شد: بهینه ­سازی عوامل موثر بر فرآیند فسفاته­ کاری سازه ­های فلزی در صنعت مبلمان و دکوراسیون

بسپار/ایران پلیمر محققان پژوهشگاه رنگ برای نخستین بار موفق به بهینه­ سازی عوامل موثر بر فرایند فسفاته­ کاری سازه­های فلزی به­ کار رفته در صنایع مبلمان و دکوراسیون شدند. این پروژه در قالب طرح صنعتی توسط اعضای هیات علمی پژوهشگاه رنگ به عنوان مجری به انجام رسید.

از جمله خواصی که از پوشش­های فسفاته انتظار داريم افزايش مقاومت خوردگی فلز است. پوشش فسفات روی يک پوشش مرسوم برای فسفاته کردن سطح فلز است که در صنعت استفاده می­شود و مقاومت خوردگی نسبتا خوبی ایجاد می­ کنند. امروزه تحقيقات وسيعی بر روی اضافه کردن برخی کاتيون­های فلزی نظير نیکل، مس و منگنز به حمام فسفات روی و تشکيل پوشش فسفاته تری کاتيونيک صورت گرفته است و نتايج خوبی هم در پی داشته است.

در اين پروژه با اضافه کردن يون منگنز به حمام فسفات روی، يک پوشش فسفات روی- منگنز بر روی سطح آهن تشکيل می­شود که از مقاومت خوردگی نسبتا بالايی برخوردار است و دليل اين امر را می ­توان، تغيير در آرايش بلوری پوشش فسفاته به دليل حضور کاتيون منگنز تعبير کرد. در اين تحقيق ابتدا تشکيل پوشش­های فسفاته بر روی سطح فلز مورد بررسی قرار گرفته است و سپس خواصی که پو­شش­های فسفاته بر روی سطح ايجاد می کنند مورد بررسی قرار گرفته و عواملی که باعث بهبود برخی خواص پوشش های فسفاته  می شوند مورد آزمايش قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا