اخبار

در پژوهشگاه رنگ بررسی شد: عوامل موثر در فرمولاسیون حمام فسفاته برای زمینه فولادی با هدف کاربرد در صنایع دریایی

بسپار/ایران پلیمر محققان پژوهشگاه رنگ برای نخستین بار موفق به بررسی عوامل موثر در فرمولاسیون حمام فسفاته برای زمینه فولادی با هدف کاربرد در صنایع دریایی شدند. این پروژه در قالب طرح صنعتی توسط دکتر رضا امینی عضو هیات علمی پژوهشگاه رنگ به عنوان مجری به انجام رسید.

فسفاته کردن یکی از  روش های موثر آماده سازی سطح است که به وسیله­ی آن لایه­ای از فسفات به صورت یک پوشش شیمیایی بر روی سطح فلزی ایجاد می شود. فسفات از یک طرف چسبندگی خوبی با فلز باید داشته باشد و از طرف دیگر با رنگ ها باید سازگاری نشان دهد. لایه فسفاته برای چسبندگی رنگ، سطح ناهموار ایجاد می کند. بنابراین فسفاته کردن را می توان نوعی آماده سازی دانست زیرا چسبندگی به رنگ بعدی را بهتر می کند. همچنین می توان آن را یک نوع آستری محسوب کرد زیرا اولین لایه ای است که روی سطح قرار می گیرد. با توجه به مطالب گفته شده، این پوشش ها بر روی مقاومت به خوردگی نقش بسیار مهمی دارند که با طراحی پارامترهای موثر بر حمام فسفاته می توان بهترین عملکرد محافظت خوردگی را داشت.

پارامترهاي زيادي در فسفاته­كاري تاثير دارند كه يكي از آن­ها اجزاي حمام فسفاته مي­باشد. در اين پروژه نقش غلظت يون مس و پارامترهاي زمان بر روي كيفيت و مقاومت پوشش فسفاته تري كاتيونيك روي، مس و آهن اعمال شده بر روي زمينه­ي فولادي مورد بررسي قرار خواهدگرفت.

در این پروژه نمونه­هاي فولاد در حمام­هاي فسفاته با غلظت­هاي متفاوت يون مس، و زمان­هاي متفاوت فسفاته كاري خواهند شد. سپس خواص پوشش هاي فسفاته توسط آزمون استاندارد چسبندگي، ضخامت سنجي، مه نمكي، نمودارهاي پلاريزاسيون و عكسبرداري نوري به منظور بررسي نتايج حاصل از كارهاي عملي استفاده خواهد شد.

بر روی پوشش های فسفاته در ایران و دنیا کارهای تحقیقاتی و صنعتی بسیاری انجام شده است. اما برای بهینه سازی این پوشش ها در کاربرد صنایع دریایی کارهای اندکی انجام شده است

پژوهشگاه رنگ 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا