اخبار

در سه ماهه نخست امسال رقم خورد: چین و امارات در صدر فهرست صادرات و واردات ایران/ 214 درصد رشد در تجارت با قطر

بسپار/ ایران پلیمر طی سه ماهه نخست سال جاری کشورهای چین و امارات در صدر فهرست صادرات و واردات ایران قرار داشته،  همچنین ۷۴ میلیون و ۶۱ هزار دلار کالا از ایران به قطر صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۱۴ درصدی گرفته اند.

بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی نشان می دهد، در سه ماهه نخست سال جاری، دو کشور چین و امارات متحده عربی در صدر آمار مربوط به صادرات و واردات کشور قرار دارند.

 

واردات بیش از ۲ میلیارد دلاری از چین

بر این اساس؛ کشور چین طی سه ماهه نخست سال جاری ۸۸۶ هزار و ۶۱۳ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۹۳۵ میلیون و ۸۹۳ هزار دلار به ایران وارد کرده است که از این حیث در رتبه نخست کشورهای طرف معامله در واردات به ایران قرار دارد.

واردات انجام شده از چین به ایران از لحاظ وزنی ۱۰.۵۹ درصد و از لحاظ ارزش ۲۶.۰۹ درصد از کل ارزش واردات ایران در این مدت را شامل می‌شود.

این در حالی است که در سه ماهه نخست سال گذشته میزان واردات از چین به ایران ۹۴۱ هزار و ۱۴۳ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۵۵۳ میلیون و ۹۷۱ دلار بوده است که از لحاظ وزنی ۱۰.۸۸ درصد و از لحاظ ارزش ۲۲.۰۷ درصد از کل واردات ایران را شامل می شد.

بررسی ها نشان می دهد میزان واردات از چین در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۵.۷۹ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۱۴.۹۵ درصد افزایش داشته است.

 

صادرات 2 میلیارد و 200 میلیون دلاری محصولات پتروشیمی و مواد خام  به چین

همچنین ایران در سه ماهه نخست سال جاری ۶ میلیون و ۴۹۹ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۲۴۵ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار به چین صادرات داشته است که عمدتا محصولات پتروشیمی و مواد خام بوده است.

صادرات انجام شده به چین از لحاظ وزنی ۲۳.۳۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹.۳۳ درصد از کل صادرات ایران در این مدت را شامل می شود و چین را در رتبه نخست مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار داده است.

صادرات ایران به چین در سه ماهه نخست سال گذشته ۷ میلیون و ۴۵۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۱۱۶ میلیون و ۴۵۹ هزار دلار بوده که از لحاظ وزنی ۲۶.۵۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۱.۰۶ درصد از صادرات کل ایران را شامل می شد.

بنابراین میزان صادرات ایران به چین در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۲.۸۳ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۶.۰۸ درصد افزایش داشته است.

 

واردات بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلاری از امارات 

کشور امارات متحده عربی طی سه ماهه نخست سال جاری یک میلیون و ۲۴۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون و ۳۳۹ هزار دلار به ایران وارد کرده است که از این حیث در رتبه دوم کشورهای طرف معامله در واردات به ایران قرار دارد.

واردات انجام شده از امارات متحده عربی به ایران از لحاظ وزنی ۱۴.۸۴ درصد و از لحاظ ارزش ۱۵.۰۴ درصد از کل ارزش واردات ایران در این مدت را شامل می‌شود.

این در حالی است که در سه ماهه نخست سال گذشته میزان واردات از امارات متحده عربی به ایران یک میلیون و ۱۳۳ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۱۵۴ میلیون و ۸۴۱ دلار بوده است که از لحاظ وزنی ۱۳.۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۱۸.۶۲ درصد از کل واردات ایران را شامل می شد.

بررسی ها نشان می دهد میزان واردات از امارات متحده عربی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۹.۵۹ درصد افزایش و از لحاظ ارزشی ۲۱.۴۶ درصد کاهش داشته است.

 

بیش از ۲ میلیارد دلار کالا به امارات صادر شد

ایران در سه ماهه نخست سال جاری ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۲۴۵ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار به امارات متحده عربی صادرات داشته است که از لحاظ وزنی ۲۳.۳۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹.۳۳ درصد از کل صادرات ایران در این مدت را شامل می شود که از این حیث امارات دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران به شمار می‌رود.

صادرات ایران به امارات متحده عربی در سه ماهه نخست سال گذشته ۴ میلیون و ۴۲۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۷۸ میلیون و ۶۸۶ هزار دلار بوده که از لحاظ وزنی ۱۵.۷۵ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۴.۷۱ درصد از صادرات کل ایران را شامل می شد.

بنابراین میزان صادرات ایران به امارات متحده عربی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲.۷۵ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۳.۵۷ درصد افزایش داشته است.

 

حدود یک سال پیش بود که عربستان سعودی، مصر، امارات متحده و بحرین بنا به دلایل سیاسی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند که در نهایت این مساله منجر به قطع رابطه کشورهای دیگری از جمله لیبی، مالدیو، سنگال، موریتانی، کومور، نیجر و گابن نیز با قطر شد. همچنین از سویی دیگر دولت اردن اعلام کرد، سطح مناسبات دیپلماتیک خود را با قطر کاهش خواهد داد.

با قطع روابط دیپلماتیک، تمامی راه های زمینی، هوایی و دریایی عربستان و کشورهای همسو با او بر روی قطر بسته شد و این کشور به نوعی در محاصره اقتصادی قرار گرفت.

با پیش آمدن محاصره اقتصادی قطر، یک فرصت استثنایی در اختیار ایران و کشورهای همسو با قطر، از جمله ترکیه و عمان قرار گرفت. 

حال بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی نشان می دهد در سه ماهه نخست سال ۹۷، ۳۸۵ هزار و ۹۲۲ تن کالا به ارزش ۷۴ میلیون و ۶۱ هزار دلار از ایران به قطر صادر شده است.

صادرات انجام شده به قطر از لحاظ وزنی ۱.۳۸ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۶۴ درصد از کل ارزش صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود و از این حیث کشور قطر در میان کشورهای دریافت‌کننده کالا از ایران در رتبه ۱۹ قرار می‌گیرد.

این در حالی است که در سه ماهه نخست سال گذشته ۳۷۹ هزار و ۸۴۵ تن کالا از ایران به قطر صادر شده بود که ارزش آن تنها ۲۳ میلیون و ۵۶۶ هزار دلار بوده است.

صادرات ایران به قطر در مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱.۳۵ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۲۳ درصد از کل صادرات انجام شده در مدت مذکور بود.

به این ترتیب مقایسه میزان صادرات به قطر در سه ماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته (که قطر روابط دیپلماتیک خوبی با کشورهای عربی داشت)، حاکی از آن است که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۱.۶۰ درصد و از لحاظ ارزش ۲۱۴.۲۷درصد افزایش یافته است.

نکته مهم این آمار افزایش قیمت کالاهای صادراتی به قطر است که نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته کالاهای با ارزش بالاتری به این کشور صادر شده است، اما با توجه به شرایط پیش آمده برای قطر، قطعا امکان صادرات بیشتر به این کشور وجود داشت.

استفاده از این فرصت هم منجر به فتح بازار جدیدی از سوی تجار ایرانی می شد و هم می توانست به رونق بندرها، کشتیرانی و اشتغالزایی در استان هایی مانند بوشهر کمک کند.

منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا