اخبار

در حاشیه نمایشگاه IranHealth مسعود فرهمند، مدیر بازرگانی ایمن طب: بازار همچنان علاقه به واردات دارد تا تولید!

بسپار/ایران پلیمر مسعود فرهمند، مدیر بازرگانی شرکت ایمن طب و نماینده انحصاری مجتمع صنعتی بعثت، در خصوص فعالیت های خود تصریح کرد: از سالهای گذشته که نیاز به تولید کیسه خون پیدا کردیم به همراه فشارهای خارجی، صنایع دفاع تلاش کرد که این تولیدات را انجام دهد و امکانات و دستگاه های مورد نیاز  را از کشور ایتالیا تجهیز کرد. ما توانستیم کیسه خون را تولید و به مراکز انتقال خون و بیمارستان ها فروش داشته باشیم. در واقع در مدت زمان کوتاهی موفق شدیم کیسه خون با کیفیت کلاس A را که بالاترین درجه کلاس تجهیزات و حساسیت است، تولید کنیم.  در تولید کیسه های خون پلیمری داستان این است که هیچ ماده و افزودنی مطلقا بعد از تزریق و تولید، نباید از محصول خارج و احیانا به خون انتقال پیدا کند. قبلا این کیسه ها با مواد وارداتی از کشورهای کره جنوبی، امریکا و آلمان تولید می شد که الان مستقیم از یک شرکت در کره جنوبی واردات انجام و مصارف مورد نیاز کشور را تولید و تامین می کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که در زمان تحریم ها و یا به طور کلی آیا نمی توان مواد تولید داخلی (گریدهای پزشکی PVC برای مثال) را استفاده کرد، گفت: بله توان تولید این گریدها در داخل وجود دارد و همکاران در حوزه های مختلف تولیدات گرانول در حال تلاش هستند که این گرانول و ورق را تولید کنند. در زمان کوتاهی موفق خواهیم شد که صفر تا 100 آن را در داخل تولید کنیم و مشکل خاصی نیست و توان آنرا داریم و فقط سرمایه گذاری لازم داریم.
وی ادامه داد: بازار اروپا هیچ کالایی را به خاورمیانه نمی دهد و کشورهایی مانند عراق، پاکستان و افغانستان از ما خرید دارند و سال 92 صادرات عمده ای به عراق داشتیم و بزرگترین صادرکننده کیسه خون در کشور بودیم. حجم این صادرات حدود 1 میلیون کیسه خون بود که به وزارت بهداشت عراق فروختیم و کیفیت بسیار بالایی داشت. در خصوص مواد اولیه عرض کردم تولیدکننده های اروپایی علاقه ندارند به این سمت فروش داشته باشند و فقط کشورهایی مثل چین، کره و ایتالیا بودند که با ما مراوده داشتند که با تحریم ها محدودیت آنها هم بیشتر شد.
فرهمند گفت: الان مشکل صادرات داریم چون در بازار داخلی مشکلی نیست. باید محصولات خود را به بیرون هم صادر کنیم تا از این طریق تیراژ بالاتر برود و متناسب آن قیمت ها نیز کاهش پیدا کند و می توانیم هزینه های بیمارستانی را نیز کمتر کنیم و قدم برداریم و باید دایم خود را بروز کنیم تا از علم روز دنیا عقب نباشیم ولی متاسفانه نظام تجهیزات پزشکی ما کمی عقب مانده و باید خود را ترمیم کند و محصولات جدید که در دنیا کاربرد دارد را تولید و به بازار ارائه کند. 
وی در مورد نمایشگاه ایران هلث نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه نمایشگاه بسیار ضعیف برگزار شد و ستاد اجرایی نسبت به گذشته هیچ رشدی نداشتند و مقصر این قضیه تحریم ها، مسئولین و خود ما بودیم که به نحوی مقصر هستیم و باید برای دوره های بعدی شرایط را بهتر کنیم ولی قبول کنید که بازار ما در نهایت علاقه به واردات دارد تا تولید! و دلیل آن هم مافیای قدرتمند واردات است که کار ما را دشوار کرده. ولی مدیران عالی کشور و نظارت مجلس و قوه قضائیه می توانند با ورود در این حوزه کاری کنند کالاهای مشابه تولیدات داخلی از جمله تولیدات ما، به هیچ وجه وارد نشود، ولی شاهد هستیم که در مواردی همان محصولات داخلی حتی با ارز دولتی وارد می شوند و باید این رانت ها از بین برود! 
کارها نباید دست یکنفر باشد بلکه باید همه در مدیریت آن سهیم باشند تا از این طریق سیل حرکت اقتصادی کشور راه بیفتد که کشورهای پیشرفته ای همچون امریکا و آلمان نیز همین مسیر را طی کرده اند و رسانه ها و مدیران و تولیدکنندگان باید با اتحاد و صداقت در این مسیر حرکت کنند و از تنش های سنگین خودداری کنند که همیشه با خسارت های زیادی همراه بوده است.

 

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این گزارش  را که در شماره 201 ماهنامه بسپار  در نیمه تیرماه منتشر می شود، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا