اخبار

در حاشیه نمایشگاه نفت و پتروشیمی امضا شد: نخستین قرارداد تأمین کاتالیست تولید متانول در کشور

بسپار/ ایران پلیمر نخستین قرارداد تأمین کاتالیست تولید متانول میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی سبلان با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت امضا شد.

قرارداد تأمین کاتالیست بومی سنتز متانول امروز در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی میان علی پژوهان – مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و محمد زالی – مدیرعامل پتروشیمی سبلان و با حضور بهزاد محمدی – معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سعید محمدزاده – معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت امضا شد.

براساس نتایج تلاش‌های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای ساخت کاتالیست بومی سنتز متانول و انجام تست‌های لازم و پایلوت، قرارداد تأمین این کاتالیست با شرکت صنایع پتروشیمی سبلان که از زیرمجموعه‌های شرکت انرژی سپهر است، امضا شده است.

کاتالیست‌های راهبردی و پرمصرف صنعت پتروشیمی داخلی می‌شود

علی پژوهان امروز در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و در مراسم امضای نخستین قرارداد تأمین کاتالیست تولید متانول با بیان این‌که برای سال ۹۹ برنامه‌های مفصلی را برای تولیدکاتالیست‌های راهبری داریم، اظهار کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی حدود ۱۰ سال است که روی فرایند وکاتالیست متانول مطالعه و فعالیت دارد و با گذراندن مراحل مطالعاتی، آزمایشگاهی و پایلوت موفق به کسب دانش فنی کاتالیست تولید متانول شده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های صورت گرفته تمامکاتالیست‌های راهبردی و پرمصرف صنعت پتروشیمی که بیشتر انحصاری نیز هستند تا پایان سال ۹۹ داخلی‌سازی می‌شوند. امسال نیز حداقل پنج کاتالیست را تولید صنعتی خواهیم کرد.

وی تأکید این مسئله که در انجام فرایند کار، حلقه فناوری را تکمیل کرده‌ایم و توانسته‌ایم به اندازه قابل قبولی محصول تولید کنیم، تصریح کرد: محصولات تولید شده مورد تأیید دو شرکت بین‌المللی شناخته شده است تا جایی که این شرکت‌ها کیفیت این محصولات را تضمین کرده است.

به گفته وی مذاکرات متعددی را با شرکت‌های پتروشیمی برای استفاده از این کاتالیست انجام داده‌ایم که شرکت پتروشیمی سبلان این اعتماد را به شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی کرد که در نهایت منجر به امضای این قرارداد شد.

وی با بیان این‌که در آینده نزدیک در کشور حجم بالای متانول تولید خواهد شد، گفت: از سال ۱۴۰۴ به بعد مصرف این کاتالیست نزدیک ۱۲۰۰ تن در سال می‌شود که هر پلنت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ تنکاتالیست مصرف می‌کند.

وی با بیان این‌که ارزش اقتصادی این کاتالیست حدود پنج میلیون دلار است، تصریح کرد: کاتالیست تولید شده در این شرکت قابلیت رقابت با کاتالیست‌های درجه یک اروپایی را دارد و امیدواریم که با تأمین و تولید کاتالیست بومی تولید متانول دیگر شاهد واردات این کاتالیست‌ها نباشیم.

متانول به عنوان ماده اولیه بسیاری از صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این منظور با توجه به تولید کنونی متانول و طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرای کشور، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای کسب دانش فنی تولید کاتالیست متانول گام برداشته و به این مهم دست پیدا کرده است.

ظرفیت متانول کشور هم‌اکنون، ۵۰۴۴ هزار تن و تولید آن در سال‌های اخیر با بازدهی بیش از ۹۶ درصد، حدود ۴.۹ میلیون تن بوده است. با تکمیل طرح‌های برنامه پنجم توسعه صنعت پتروشیمی کشور تا سال ۱۴۰۰ که با هدف تأمین نیاز داخل کشور در سال‌های آینده و حضور در بازارهای بین‌المللی طراحی شده‌اند، ظرفیت متانول به حدود ۱۵.۶ میلیون تن خواهد رسید.

 

ایسنا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا