اخبار

در جا زدن شهرک‌های صنعتی/ 62 درصد واحدهای راکد امکان بازفعال سازی دارند

بسپار/ایران پلیمر آمارها نشان می‌دهد که تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب و در حال بهره‌برداری، واحدهای به بهره‌برداری رسیده و اشتغال آن‌ها تا پایان خرداد امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش جزئی حدود ۲ تا ۳ درصدی داشته است.

طبق آماری که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران منتشر شده، تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب تا پایان خرداد امسال به ۱۰۴۰ شهرک و ناحیه رسید که نسبت به تعداد ۱۰۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب تا پایان ۱۴۰۰، افزایش ۲.۹ درصدی داشته است.

همچنین تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری تا پایان خرداد امسال با ۲.۲ درصد افزایش نسبت به پایان خرداد امسال به ۸۴۷ شهرک و ناحیه رسیده است. تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری تا پایان خرداد سال قبل معادل ۸۲۹ مورد بوده است.

تعداد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز تا پایان خرداد سال گذشته ۴۸ هزار و ۱۲ واحد بوده که در مقایسه با ۴۹ هزار و ۵۲۹ واحد به بهره‌برداری رسیده تا پایان فصل اول امسال، حدود ۳.۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد در مجموع تا پایان خرداد سال گذشته ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ نفر در واحدهایی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیدند مشغول به کار بودند که نسبت به اشتغال ۹۸۷ هزار و ٧٥٠ نفر تا پایان سال سه ماهه امسال در این واحدها، حدود ۲.۶ درصد افزایش داشته است.

البته نتیجه طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال نشان می‌دهد که  در بین کل واحدهای صنعتی، ١٢ هزار و ۶۷ واحد راکد، شامل ۶۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵۲۵۳ واحد در خارج از آن‌ها وجود دارد که ۶۲ درصد آن‌ها از طریق شیوه‌های فنی بازفعال سازی، امکان راه‌اندازی مجدد دارند و در صورت تحقق آن، بیش از ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد و سازمان صنایع کوچک نیز سالانه برای احیای تعدادی از این‌ واحدها برنامه‌ریزی می‌کند. همچنین بر اساس اعلام مدیران بنگاه‌های اقتصادی راکد، ۴۴ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، ۱۶ درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، ۱۱ درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشین آلات، ۹ درصد مشکلات حقوقی با سازمان‌ها و دستگاه‌ها، ۸ درصد مشکلات زیرساختی و ۲ درصد مشکلات مالکیتی و سهامداری دارند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا