اخبار

در بزرگترین نمایشگاه پوشش دنیا چه نوآوری هایی ارایه شد؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر تولیدکنندگان پوشش در حوزه اروپا اخیرا تمرکز خود را بر روی استفاده از مواد اولیه تجدیدپذیر و زیستی قرار داده اند. اما این اقدام تنها در راستای کمک به شرایط اقلیمی نمیباشد و تولیدکنندگان و همچنین تامینکنندگان نسبت به اثرات مواد اولیه بر سلامت مردم از طریق کاهش آلایندههای شیمیایی در تلاش میباشند. با توجه به اینکه دوگروه ذکر شده می بایست به طیف وسیعی از خواسته های مشتریان اروپایی و شاغل در صنعت پوشش که به دنبال محیط¬زیست ایمنتر و سلامت میباشند پاسخ دهند، علاوه بر مورد ذکر شده در استفاده از مواد اولیه، به دنبال کاهش میزان مصرف حلالها و مواد با غلظت بالا در فرمولاسیون پوششهای خود به منظور کاستن اثرات مخرب زیست-محیطی میباشند.
این تاثیرات در نمایشگاه اخیر پوشش اروپا ECS که در شهر نورنبرگ آلمان به مدت سه روز و همچنین یک کنفرانس دو روزه  برگزار شد، بسیار مشهود بود. تمرکز چنین دورههایی بر روی پیشرفتهای حال حاضر در صنعت پوشش میباشد. همزمان، نگرانی در قبال قیمت بالاتر محصولات هنگامی که صنعت به سمت مواد سبز و ایمنتر میرود وجود دارد و این درحالی است که محصولات کارایی به مراتب ضعیفتری نیز میتوانند داشته باشند. همچنین چالش دیگر هزینههای اضافی مربوط به قسمت تحقیق و توسعه می-باشد. 
-مقررات چالشهای بیشتری را برای تامینکنندگان مواد اولیه ایجاد میکند  
مقررات سختگیرانه وضع شده اروپا در چند سال اخیر موجب گردیده است که تولیدکنندگان پوشش و همچنین تامینکنندگان مواد اولیه ملزم به ارائه اطلاعات جامعتری در ارتباط با ایمنی مواد موجود در فرمولاسیونهای خود باشند. با این حال، به نظر میرسید که در ECS تعداد کمی از شرکتکنندگان علاقه خود را به فرمولاسیون و مواد شیمیایی سنتی (فسیل-پایه) نشان دادند. بهطور کلی، یک احساس عمومی در کسب و کار وجود دارد که میان قیمت تمام شده و محصول سازگار با محیطزیست یک مورد میبایست ارجحیت داشته باشد.
شرکت DSM در حال تلاش برای تقویت موقعیت خود بهعنوان یک تولیدکننده پیشرو در زمینه پوششهای سازگار با محیطزیست می-باشد و با توجه به هدفی که تعیین کرده است تا سال 2030 میلادی حداقل 30 درصد از مواد اولیه مورد استفاده توسط این شرکت تجدید پذیر خواهند بود. تا آن زمان، این موضوع کمک می-کند تا میزان گازهای گلخانه ای GHG (Green House Gases) در قیاس با میزان آزاد شده در سال 2016 تا میزان 30درصد کاهش داشته باشد. این موضوع منجر می¬شود به اینکه حداقل 75 درصد از برق تولیدی از مواد تجدیدپذیر تامین شود. امروزه کارخانجاتی نظیر DSM با  شهرت خوبی که در بخش پوششهای زیست پایه بدست آوردهاند، در رقابت سختتری برای حفظ کیفیت پوششهای خود قرار دارند. شرکت سوئدی Perstorp که تجارت اصلی آن در ارتباط با تهیه مواد مورد نیاز در صنعت رزین و پوشش میباشد، در نمایشگاه خود را بهعنوان پیشرو در زمینه تولید محلولهای سازگار با محیطزیست معرفی کردند. این امر از طریق مجموعه گستردهای از محصولات مستقل تائید شده تجدیدپذیر یا نیمه تجدیدپذیر صورت پذیرفته است. صاحبان نام تجاری که نزدیک-ترین قشر به مصرفکنندگان هستند، بیشترین علاقه را به پوشش-های زیست پایه دارند. در ضمن، تامینکنندگان تخصصی مواد زیستی تمرکز خود را بر گسترش عملکرد مواد مصرفی گذاشتهاند تا بتوانند پاسخگوی تعداد بیشتری از نیازها باشند. بهعنوان مثال، روغن بزرک با گرانروی کم بهعنوان ماده اولیه در رزین-های آلکیدی و گرانروی بالاتر به عنوان ماده اصلی در رزین-سازی استفاده میگردد. 

 

مترجم: مهندس بابک نظری-دانشجوی دکتری مهندسی رنگ – پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   201 دوماهنامه پوشرنگ  در پایان تیرماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا