اخبار

در بازار محصولات پتروشیمیایی یک نقص ساختاری داریم: انحصار در تولید!

بسپار می نویسد، آتش ­سوزی پتروشیمی بوعلی ­سینا اتفاق شوکه کننده تیرماه بود، در حالی که کشور در تعطیلات به سر می­ برد یک نشتی واحد پارازایلن بوعلی را به آتش کشید. آتش با تلاش آتش ­نشانان و مدیریت زنگنه فروکش کرد اما آنچه اکنون اهمیت دارد عواقب این آتش­سوزی است. علاوه بر خسارت­های شدید مالی و نیاز به باسازی این واحد، نگرانی دیگر درباره اثرات این اتفاق بر عرضه تولیدات پتروشیمیایی بود. از این رو با رضا محتشمی ­پور رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی که با توجه به سمت خود، حلقه اتصال پتروشیمی و صنایع تکمیلی است به گفت و گو نشستیم. البته این مصاحبه محدود به تبعات آتش­ سوزی پتروشیمی بوعلی ­سینا نشد و از وی سوالات دیگری از جمله بازار آشفته پی ­وی ­سی پرسیدیم. ایران پلاست آتی موضوع دیگری بود که خواستار شنیدن نظر وی بودیم اما محتشمی پور ترجیح داد پاسخی به این پرسش ندهد.

رضا محتشمی پور دانش ­آموخته مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی از سال 1378 در شرکت ملی صنایع پتروشیمی مشغول به کار است. شش سال در جنوب کشور در واحد تولیدی و اداره مهندسی حضور داشته و طی بخشی از این مدت هم در راه ­اندازی دانشگاه امیرکبیر واحد ماهشهر نقش داشته. از سال 85 هم به ­استثنای دو سال در دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی حضور دارد و ریاست این دفتر برعهده اوست.

 

بسپار-تبعات آتش­ سوزی پتروشیمی بوعلی ­سینا از نظر شما چیست؟

محتشمی پور: هر مجتمعی پس از حادثه احتمالی دچار خسارت می­ شود و برای مقطعی تولید آن قطع می­شود اما لزوما بازار از رخداد در یک مجتمع تاثیر نمی­پذیرد.

در مورد اثرات تولیدی این حادثه باید گفت که علیرغم بزرگی و میزان خسارت این حادثه، خوشبختانه آتش ­سوزی تنها محدود به یک واحد یک مجتمع پتروشیمی بوعلی بوده است، یعنی حتی سایر واحدهای مجتمع بوعلی­ سینا هم تحت تاثیر قرار نگرفته­ اند. فقط در مدت زمان مهار آتش کل منطقه تخلیه شد و تولید منطقه ماهشهر چند روزی متوقف شد. بعد از این مدت سایر واحدها بدون کوچک­ترین مشکلی به مدار تولید بازگشتند. پتروشیمی تندگویان تنها مجتمعی است که قطع تولید پارازایلن بوعلی می ­تواند بر آن موثر باشد و هیچ محصول دیگری در هیچ شرکت دیگری تحت تاثیر قرار نگرفته و نمی ­گیرد.

اما پتروشیمی تندگویان در سال حدودا به 250 هزارتن پارازایلن نیاز دارد. که مقدار تولید مجتمع نوری بیش از 450 هزار تن است. چون قبلا به پارازایلن نوری در آن منطقه نیازی نبود، تمام آن صادر می­شد. پتروشیمی بندرامام هم توان تولید 180 هزارتن از این ماده را دارد که به ­دلایل اقتصادی تولید نمی­کرد  در واقع در غیاب بوعلی تامین کننده بزرگتری به نام نوری داریم که کمبود را جبران می­کند و نگرانی بابت تامین پارازایلن وجود ندارد. شاید مشکلات لجستیک تنها نگرانی باشد چون انتقال قبلا با خط لوله صورت می­پذیرفت اما در وضعیت کنونی باید با کشتی انجام شود. چون انتظار می­رود ظرف شش ماه آینده پارازایلن بوعلی به مدار تولید بازگردد، از طرفی تولید این محصول در بندرامام هم مجددا از سر گرفته می­شود لذا این نگرانی جدی نیست. ضمن اینکه در حال حاضر کل نیاز پارازایلن تندگویان در مخازن خود مجتمع و پتروشیمی بندر امام موجود است و تغییری در تولید آن به­ وجود نیامده است.

در واقع حادثه آتش­ سوزی در ماهشهر خلأیی ایجاد نکرده، تنها پیامد، تامین خوراک تندگویان از عسلویه است. و لذا قطعا تاثیری بر عرضه تندگویان ندارد، کما اینکه عرضه تندگویان در این دو هفته افزایش یافته است. پس کمبود عرضه نخواهیم داشت.

اگر کمبود عرضه نداشته باشیم قیمت محصولات پتروشیمی داخل کشور بر اثر نوسانات قیمت­های جهانی تعیین می­شود و با آن بالا و پایین می­رود. و ارتباطی به اتفاقی که درون مجتمع رخ داده ندارد. این ابهام گاهی در مورد تغییر قیمت داخلی خوراک­های پتروشیمی نیز مطرح می­شود، در آنجا هم تصمیمات داخلی بر قیمت فروش شرکت­ها اثر ندارد. در شرایط ثبات عرضه قیمت فروش شرکت­ها همیشه از قیمت­های جهانی پیروی می­کند

 

بسپار- نظر شما درباره بازار آشفته مواد و به خصوص پی­ وی­ سی چیست؟


(ادامه دارد …)


متن کامل این گفت و گو را می توانید در 167امین شماره ماهنامه بسپار در مردادماه 95 بخوانید.

(ارتباط با بخش اشتراک مجله 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا