اخبار

در ایران محقق شد: تولید و عرضه نانورنگ با خاصیت آنتی‌باکتریال

بسپار می نویسد، محققان دانشگاه آزاد با بهره‌گیری از فناوری نانو رنگ پودری را برای ضدعفونی کردن تجهیزات بیمارستانی عرضه کردند که بر طیفی از باکتری‌ها موثر است و تا زمانی که از روی سطوح خراشیده نشده باشند، خاصیت آنتی باکتریال آن باقی خواهد ماند.

مهدی رحمانی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در مطالعات اخیر موفق به تولید «رنگ پودری با خاصیت الکترواستاتیک و با خواص آنتی باکتریال» شدیم، گفت: این رنگ به صورت نانو ساختار برای پوشش‌دهی تمام تجهیزات صنعتی فلزی و بیمارستانی تولید شده است.

وی با بیان اینکه این محصول دارای گواهی ثبت اختراع و تاییدیه ستاد نانو است، خاطرنشان کرد: هدف از تولید این محصول توسعه بازار تجهیزات بیمارستانی است؛ چراکه این پوشش با اعمال بر روی تحتخواب‌ها و «ترولی‌ها»، اتاق تمیز و تجهیزات اتاق عمل و سایر دستگاه‌ها و تجهیزات فلزی، آنها را آنتی باکتریال می‌کند.

رحمانی با تاکید بر اینکه این پوشش به عنوان سپر دفاعی آنتی باکتریال عمل می‌کند، اظهار کرد: این رنگ از لحاظ ظاهری کاملا شبیه رنگ‌های پودری صنعتی است؛ ولی ما در این رنگ پودری از لحاظ مولکولی تغییراتی را ایجاد و مواد آنتی باکتریال را بر روی آن اعمال کردیم و از این طریق سطوح مختلف را در برابر باکتری‌های «گرم مثبت» و «گرم منفی» مقاوم کردیم.

مجری طرح با تاکید بر اینکه در بیمارستان‌ها باید برای برخی از تجهیزات که قابلیت ضد عفونی کردن ندارند، با بهره گیری از این محصول نسبت به ضد عفونی کردن آنها اقدام کرد، ادامه داد: در تجهیزاتی چون تختخواب‌ها که امکان شستشو ندارند، محل تجمع باکتری‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها خواهند شد، در نتیجه بیماران به عفونت بیمارستانی مبتلا می‌شوند.

وی اضافه کرد: بر اساس این تئوری رنگ پودری نانو ساختار را عرضه کردیم که قابل اعمال بر روی دستگاه‌هایی چون باکس اکسیژن بالای سر بیماران، تختخواب‌ها، مبلمان و سایر تجهیزات است و  استفاده از این پوشش تعداد دفعات ضد عفونی کردن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را کاهش خواهد داد.

رحمانی مواد ضد عفونی کننده را از جمله چالش‌های زیست محیطی توصیف کرد و گفت: این در حالی است که با بهره برداری از این رنگ پودری استفاده از این مواد کاهش خواهد یافت؛ از این رو این رنگ دوستدار محیط زیست و سبز است.

این محقق در خصوص مکانیزم عملکردی این رنگ پودری، اظهار کرد: نانو ذراتی را که برای این محصول به کار بردیم، با دو مکانیزم باکتری‌ها را نابود می‌کنند. نوع اول دیواره باکتری را سوراخ و باکتری را از بین می‌برند.

وی، نوع دوم نانو ذرات استفاده شده در این رنگ را ذراتی دانست که پیرامون باکتری تجمع کرده و مانع از اکسیژن‌رسانی به آن می‌شود و از این طریق باکتری از بین خواهد رفت.

مجری طرح، ماندگاری خاصیت آنتی باکتریال این پوشش را تا زمانی دانست که رنگ بر روی سطح وجود دارد و اضافه کرد: ساختار کلی رنگ به گونه‌ای است که در تک تک مولکول‌های رنگ، ذرات نانو نشانده شده است، در نتیجه تا زمانی که رنگ بر روی سطح قرار دارد و خراشیده و تراشیده نشده باشد، خاصیت آنتی باکتریال این پوشش وجود دارد.

رحمانی با تاکید بر اینکه این نانو رنگ با محلول‌های آنتی باکتریال متفاوت است، افزود: محلول‌های ضد عفونی کننده بر روی سطح اسپری می‌شوند و لایه نازکی بر روی سطح قرار می‌گیرد که این لایه با شستشو از بین می‌رود؛ ولی رنگ تولید شده، به دلیل دستکاری در نانو ساختار مولکولی رنگ، ماندگاری آن تا زمانی که رنگ بر روی سطوح قرار دارد، باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه هیچ ماده‌ای بر روی این پوشش اثری ندارد، گفت: این پوشش برای طیفی از باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی اثر دارد.

مجری طرح رنگ پودری الکترواستاتیک شب‌ تاب نانو ساختار را از دیگر دستاوردهای این تحقیقات نام برد و گفت: این رنگ که دارای خاصیت درخشندگی در شب است، با بهره گیری از توانایی ذخیره فوتون‌ها در برخی نانو ذرات تولید شده است.

به گفته وی، این پوشش پس از جذب نور در طول روز، پس از تاریک شدن هوا درخشان می‌شود و کاربردهای وسیعی در لوازم خانگی، خودرو و صنایع می‌تواند داشته باشد.

رحمانی همچنین از تولید پوشش مبدل زنگ آهن خبر داد و یادآور شد: با پاشش این رنگ بر روی سطوح زنگ زده، زنگ آهن موجود بر روی سطوح تبدیل به یک پوشش مقاوم در برابر خوردگی شده و به این ترتیب سپر ایمنی در برابر عوامل خوردگی ایجاد خواهد کرد.

[EasyDNNnewsLink|321]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا