اخبار

درخواست مجوز سرمایه‌گذاری افزایش و ورود سرمایه‌ خارجی کاهش یافت/ مصوبه جدید دولت جذاب نیست

بسپار/ایران پلیمر رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خوب نیست، گفت: علیرغم افزایش درخواست مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در کشور اما میزان ورود سرمایه خارجی به کشور کاهش یافته است.

حسین سلیمی در گفت‌وگویی در مورد وضعیت سرمایه‌‌گذاری خارجی گفت: با توجه به اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا شرکت‌ها سرمایه‌گذاری در سایر کشورها را به ایران ترجیح داده‌اند. 

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران گفت: در مجموع وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خوب نیست و اگر چه درخواست مجوز سرمایه‌گذاری در 4 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته اما میزان ورود سرمایه خارجی کاهش یافته است. 

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی در ایران با مشکل نقل و انتقال پول مواجه هستند، بیان داشت: البته خارجی‌ها به دلایل مختلف از جمله انرژی ارزان، نیروی کار جوان، فراوانی مواد کانی، مواد غیرفلزی و مواد اولیه علاقمند به سرمایه‌گذاری با ایران هستند. 

سلیمی افزود: مسائل تحریمی تا حدودی سرمایه‌گذاری خارجی از سمت کشورهای اروپایی در ایران را به کشورهای آسیایی مثل چین، ژاپن و حتی آفریقایی سوق داده است. 

وی در پاسخ به این سوال که مصوبه هیات دولت مبنی بر اجازه اقامت 5 ساله به سرمایه‌گذارانی که تا 250 هزار دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند، تاثیری در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد یا خیر؟ گفت: پیش از این هم سرمایه‌گذاران با 300 هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌توانستند اقامات 3 ساله کسب کنند که البته برای تشویق سرمایه‌گذاری تا حدودی مبلغ سرمایه کم و زمان اقامت هم افزایش یافته است. 

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه با توجه به اینکه برخی از کشورهای همسایه مثل ترکیه با 250 هزار دلار سرمایه‌گذاری گذرنامه ترکیه را به سرمایه گذاران می‌دهند، گفت: به نظرم مصوبه جدید هیات دولت برای سرمایه‌گذاران خارجی در مقایسه با سایر کشورها جذابیت خاصی ندارد. 

سلیمی اظهار داشت: با این اعداد و ارقام در سرمایه‌گذاری به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که در سال پیش‌بینی کرده بودیم نمی‌رسیم. 

 در جلسه 9 تیر 98 هیات وزیران وزارت کشور را موظف کرد تا حداکثر ظرف یک ماه برای اتباع خارجی که حداقل 250 هزار  (یا معادل آن به ارزهای دیگر) در بانک‌ها و موسسات اعتباری سپرده‌گذاری بلندمدت یا به همان میزان در ایران سرمایه‌گذاری کنند و پس از تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجوز اقامت پنج ساله صادر کند.

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا