اخبار

درخواست استفاده از خدمات اشتغال اتباع خارجی، اینترنتی شد

بسپار / ایران پلیمر بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت کار، کلیه درخواست‌های مربوط به خدمات اشتغال اتباع خارجی از مهرماه منوط به تشکیل پرونده الکترونیکی و ثبت در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی شد.

برابر قانون کار، اتباع بیگانه ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را ندارند و درصورت اشتغال و بکارگیری، کارفرمای آنها متخلف و مشمول جریمه خواهد بود.

در بند (ج) ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی‌ از درآمدهای دولت نیز صراحتا ذکر شده که هر کارفرمایی که به صورت غیرمجاز از نیروی کار خارجی استفاده و یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به پنج برابر حداقل دستمزد جریمه می شود.

بر همین اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی را بهمن ماه سال گذشته در نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه اش رونمایی کرد که اخیرا توسط معاون اشتغال و مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار در ۱۴ استان راه اندازی شد.

معاون اشتغال وزارت کار با بیان اینکه سراسر کشور باید به این سامانه متصل شوند، از تمام واحدهای اجرایی در استان‌ها خواسته تا درخواست های مربوط به خدمات اشتغال اتباع خارجی را در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی ثبت کنند.

به گفته محمود کریمی بیرانوند، از ابتدای مهرماه سال جاری تمام واحدهای اجرایی در استان‌ها موظفند درخواست‌های مرتبط با استفاده از خدمات اشتغال اتباع خارجی را صرفاً در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی ثبت و رسیدگی کنند.

کارفرمایان حقیقی و حقوقی متقاضی استفاده از خدمات اتباع خارجی نیز طبق ماده ۱۲۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران می‌توانند بعد از ثبت‌نام و ایجاد پرونده شخصی الکترونیکی در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی، نسبت به ثبت درخواست در قالب روادید ورود با حق کار، صدور، تمدید، تجدید و یا ابطال پروانه کار اقدام کنند.

معاون اشتغال وزارت کار پیش از این از وجود یک میلیون تبعه خارجی فاقد پروانه کار در کشور خبر داده و گفته بود: برآورد ما از اتباع خارجی مشغول به کار در ایران، یک میلیون و ۳۰۰  هزار نفر است که حدود ۳۰۰ هزار نفر دارای پروانه کار و مابقی بدون مجوز مشغول به کار هستند اما وزیر کشور تیر ماه امسال در راستای اجرای طرح شناسایی اتباع بیگانه فاقد مدرک هویتی در کشور، اعلام کرد که دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن از اتباع خارجی برای دریافت کارت لازم مراجعه کرده اند.

آمار معاونت اشتغال وزارت کار، در فاصله مرداد تا  دی ماه ۱۴۰۰ از ۲۱ هزار و ۶۰۰ فقره بازرسی کارگاهی در حوزه اشتغال اتباع خارجی خبر می دهد که حاصل آن شناسایی ۱۶ هزار و ۸۰۰ شاغل خارجی غیرمجاز بوده است.
همچنین ۲۹۰۰ کارفرمای متخلف به مراجع قضایی معرفی و تلاش شد تا در این مدت ۷۰۰۰ نیروی کار ایرانی به جای اتباع خارجی غیرمجاز جایگزین شوند. بیش از ۱۷۴ هزار فقره پروانه کار نیز در قالب دفترچه و کارت طی این مدت صادر یا تمدید شده است.

به موجب ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول بکار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند.
سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی با هدف شفاف سازی و ساماندهی فعالیت اتباع بیگانه در کشور راه اندازی شده و از مهر ماه امسال همه درخواست های مرتبط با خدمات اشتغال اتباع خارجی باید در این سامانه به نشانی http://eatba.mcls.gov.ir به ثبت رسیده باشد.

کارفرمایان متقاضی استفاده از خدمات اتباع خارجی هم می توانند صرفا بعد از ثبت‌نام و تشکیل پرونده الکترونیکی در سامانه، درخواست خود را در قالب روادید ورود با حق کار، صدور، تمدید، تجدید و یا ابطال پروانه کار ثبت کنند.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا