اخبار

درآمد ۲۷ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۱

بسپار/ایران پلیمر حسن عباس‌زاده، مدیر برنامه‌‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در نشست هم‌اندیشی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی با تشریح آخرین وضعیت صنعت پتروشیمی و برنامه‌های توسعه‌ای گفت: در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی دستاوردهای خوبی کسب شده و امسال نیز دانش‌های فنی جدید رونمایی خواهد شد و براساس قول شرکت پژوهش به وزیر نفت تا پایان دولت همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی بومی‌سازی خواهد شد.

هم‌اکنون معادل یک میلیون بشکه نفت خام خوراک در این صنعت استفاده می‌شود. پارسال ۶۵ میلیون تن محصول تولید شد که ۳۵ میلیون تن محصول نهایی بود. ۱۰ میلیون تن در بازار داخلی عرضه و ۲۵ میلیون تن صادر شد.

همه ارز صنعت پتروشیمی به کشور بازمی‌گر‌دد. پارسال ۸میلیارد دلار ارز بیشتر به نیما عرضه شده است.

‌۶۸ طرح پتروشیمی تا ‌پایان برنامه هفتم توسعه با پیشرفت متوسط ۳۱ درصد در دست اجراست که با تکمیل آنها ۵۰ میلیون به ظرفیت صنعت اضافه می‌شود که به ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که حدود ۹ میلیارد دلار هزینه شده است.

۳۷ طرح در برنامه هشتم توسعه داریم که ۴۱ میلیارد دلار سرمایه لازم است و ۵۸ میلیون تن ظرفیت صنعت اضافه خواهد شد و ظرفیت صنعت در ۱۴۱۱ از ۹۰ میلیون فعلی به ۲۰۰ میلیون تن می‌ سد.

تمرکز ما این است که در برنامه هفتم و هشتم طرح‌های زنجیره ارزش تعریف و اضافه شود و بهبود یابد و عدم توازن صنعت جبران شود.

هم‌اکنون در حوزه متانول ۱۴ میلیون تن ظرفیت داریم که با اجرای طرح‌های mtp مصرف آن افزایش به ۴ میلیون تن افزایش می‌یابد که این یعنی تکمیل زنجیره ارزش.

به دلیل محدودیت جذب سرمایه خارجی هلدینگ ها بار تامین مالی را می‌کشند. هم‌اکنون سالی ۴ میلیارد دلار هلدینگ‌ها در صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند

تنوع محصول پتروشیمی فعلی ۱۴۰ نوع محصول است که ۲۰ محصول جدید با طرح‌های در حال اجرا افزوده می‌شود.

امسال خوراک پتروشیمی‌ها افزایشی خواهد بود و ۵ میلیون تن ظرفیت صنعت اضافه می شود و تولید محصول به ۸۰ میلیون و درآمد به ۲۷ میلیارد می رسد.

 

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا