اخباراخبار ویژه

داستان پرفراز و نشیب یک محصول ایرانی در کاریا پلیمر

بسپار / ایران پلیمر متن پیش‌رو داستان پرفراز و نشیب بومی سازی محصولی است که در عین سادگی، در تولید با پیچیدگی‌های بسیاری همراه است. داستان تولید کیسه وکیوم از آغاز تا امروز.

بنابر اعلام کاریا پلیمر، سال ۸۹ خورشیدی، در وبگردی‌های روزانه جهت یافتن ایده‌ای جهت ایجاد کسب و کار و یا یافتن شغلی مناسب در سایت علی‌بابا (چین)، یک محصول خاص را جلب توجه می کرد.
کیسه‌ای شفاف پلیمری که دهانه آن یک زیپ (قابل باز و بسته شدن) داشت و پس از قرار دادن لباس (یا دیگر وسایل ساخته شده از  منسوجات که حجم آنها به دلیل هوای محبوس داخل آنها زیاد هست) در داخل آن و بستن زیپ، به وسیله لوله جارو برقی هوای آن خارج شده  و وکیوم می‌شد و حجم بسته به میزان قابل توجهی ( ۷۵ درصد) کاهش پیدا می‌کرد.
مشتاقانه جستجو جهت یافتن شرکت‌های تولید کننده داخلی و خارجی را آغاز گردید. در همین زمان نحوه تولید و اجزاء سازنده این محصول نیز جذاب بود.
بعد از مدتی جستجو، مشخص شد که بیشترین تولید کننده کیسه وکیوم در کشور چین و البته تعدادی هم در اروپا و ترکیه قرار دارد. با توجه به تفاوت قیمت‌های انواع کیسه وکیوم که برای آن در یک اندازه مشخص ذکر شده بود، ناخودآگاه تمرکز به احتمال استفاده از تکنولوژی‌های مختلف در تولید (مخصوصا والو یا شیر کیسه وکیوم) این محصول منعطف شد.
از بین شرکت‌های چینی، یک شرکت به تکنولوژی پیشرویی در تولید ولو  (Valve) دست یافته بود. والو استفاده شده یکطرفه بود و بعد از مکش جارو برقی، نیازی به استفاده از درپوش جهت بستن والو نداشت. یک شرکت معتبر ژاپنی در چین سرمایه‌گذاری کرده بود و این محصول را عرضه می‌کرد. پس از مذاکره با شرکت مادر در ژاپن، تعدادی نمونه به ایران ارسال شد و توافق شد که پس از تحقیقات بازار، کشش بازار ایران جهت استفاده از این محصول مورد بررسی قرار گیرد و در صورت بازخورد مثبت با همکاری طرف مقابل تولید آن در ایران نیز آغاز گردد.

پس از کسب بازخوردهای مناسب از بازار داخل و فروش نمونه‌های اولیه، ثبت سفارش تعداد بیشتری از کیسه وکیوم به همراه والو و زیپ انجام شد با این هدف که تولید آنها در کشور انجام گیرد. از طرفی  به واسطه اینکه انتخاب نام محصول، می توانست شفافیت بیشتری به ادامه مسیر بدهد، برند کاریا پک جهت ادامه مسیر به ثبت رسید و تحت این نام و برند تلاش‌ها متمرکزتر شد.

این اما تمام داستان نبود و به مرور چالش‌های دیگری پدیدار شد، چالش‌هایی مثل:

  • چالش تکنولوژی
  • چالش بازاریابی و فروش
  • چالش تامین بودجه
  • چالش نیروی انسانی
  • چالش کیفیت

ساختار کیسه وکیوم به گونه‌ای بود که نیاز به استفاده از سه نوع ماشین با تکنولوژی متفاوت را ضروری می‌کرد. تهیه فیلم پلی اتیلن سه لایه با دستگاه  فیلم دمشی و لمینت کردن آن با فیلم پلی آمید جهت یافته که بدلیل عدم تولید در داخل باید از خارج کشور تامین می‌شد نیز از دیگر چالش‌ها بود.
و البته چالش دیگر جهت تولید آن، تهیه کیسه وکیوم با استفاده از دستگاه سه طرف دوخت زیپ زن بود. از آنجایی که در ابتدای شروع کسب و کار، بودجه به اندازه کافی جهت خرید و راه اندازی دستگاه‌های فوق وجود نداشت و از طرفی فضای مناسب تولید و همچنین سرمایه در گردش وجود نداشت ایده تولید بدون کارخانه بهترین گزینه پیش روی بود.
کیسه‌ وکیوم مورد نظر باید در ابعاد متفاوت تولید می‌شد از اندازه‌های کوچک تا اندازه‌های بزرگ. در حالی که تنها تعداد معدودی از شرکت‌های داخل توانایی تولید کیسه وکیوم سه طرف دوخت وکیوم در ابعاد کوچک را داشتند. از طرفی به تدریج مشخص شد که زیپ تولید در داخل هم کیفیت لازم جهت مقاومت در برابر نفوذ هوا به داخل کیسه را ندارد و بنابراین باید تولید زیپ در برنامه قرار می‌گرفت. از همه مهم‌تر، تولید والوها در داخل کشور بر اساس کیفیتی که شرکت ژاپنی مد نظر داشت.
چالش بعدی، بازاریابی و فروش بود که این امر بدون اطمینان از پشتیبانی تولید مستمر، می‌توانست هزینه‌های غیرمترقبه‌ای را در آینده به دنبال داشته باشد. این نکته وقتی که قرار است تولید قطعات مختلف در شرکت‌های دیگر صورت گیرد چالش برانگیزتر نیز خواهد بود. جهت اطمینان از تولید با کیفیت، بازرسی حین تولید هر قطعه به یک نفر متصدی سپرده شد. این نفرات البته از بین سهامداران اولیه  و یا دانشجویان کارشناسی ارشد پلیمر، که اوقات فراغتی جهت کار پاره وقت داشتند صورت می‌گرفت.  از طرفی باید این اطمینان حاصل می شد که رقبای دیگر از رویه های انجام کار مطلع نمی‌شوند.

رویه تولید اولیه و حفظ کیفیت و همچنین تولید تمام قطعات کیسه وکیوم کاریا پک، حدود ۸ سال به طول انجامید و امروز کاریاپک تنها تولید کننده کیسه‌ وکیوم لباس و پوشاک در اندازه‌های مختلف در ایران است.
در حال حاضر تمام قطعات مورد استفاده در کیسه وکیوم کاریا پک در داخل شرکت تولید می‌شوند. از طرفی کاربردهای دیگری هم برای آن ایجاد شده است. بسته‌بندی اسناد و مدارک در شرکت‌های مختلف تا نگهداری خشکبار و حبوبات برای زمانهای طولانی از دیگر کاربردهای این کیسه‌هاست.
کاریا پک با شعار نوآوری از طریق تجربه خلاق دانش به مالکیت یک شرکت بزرگتر، به همراه محصولات دیگری توانسته در بازار ایران خوش بدرخشد.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا